Top 10 trends online print: deel 2

Vandaag het vervolg van de top 10 trends in online print. 5 trends in online print die zeker de moeite zijn om even te bekijken. Deze trends zullen tijdens het Benelux Online Print Event (#BOPE18) terugkomen in de verschillende sessies. Veel leesplezier.

Tip 5 – De toenemende invloed van sociale media

Sociale media zijn heel sterk verweven met onze huidige leefwereld. Ze kunnen producten maken, maar aan de andere kant kunnen ze ook producten kraken. Men moet zich daarvan bewust zijn, maar er zich zeker niet door laten afschrikken.

Voor bepaalde diensten en producten in een juiste context, zijn sociale media heel effectief als promotiekanaal. Professioneel of in een B2B-context denk ik dan bijvoorbeeld aan LinkedIn en Twitter. Gaan we meer naar de privésfeer of een B2C-context dan zijn Instagram en Facebook de kanalen die het bekijken waard zijn.

Wat tegenwoordig veel gebeurt, is dat er één bepaald product wordt gepromoot via een social mediakanaal. Een online print voorbeeld uit de B2C-context zijn T-shirts. Tussen de Facebook berichten worden er gesponsorde advertenties geplaatst die op basis van persoonlijke profielinformatie verdeeld worden. Op de afbeelding van de T-shirt die getoond wordt in het bericht staat er bijkomend een persoonlijke boodschap op het T-shirt geschreven. Ik verduidelijk. In mijn geval stond er ‘Made in 1974. Best year ever!’. Deze tekst was ‘professioneel verwerkt in de foto. Ik kreeg dit bericht 1 week voor mijn verjaardag in januari. Het bestelproces van het T-shirt was bijkomend heel eenvoudig en intuïtief. Een duidelijke call to action ondersteunend.

Mijn raad is om jezelf goed te informeren en eventueel te laten begeleiden. Start ook klein en leer wat er het beste voor jouw bedrijf, product of dienst werkt. Er zijn heel veel jonge mensen die bedrijven zijn opgestart en die je hierbij kunnen helpen

Tip 4 – Drukwerk met hoge kwaliteit

Alles wat ‘vierkant’ en standaard is, wordt goedkoop geproduceerd en verkocht! Highend-producten zijn daarentegen waardevoller en zullen goed verkopen, met goede marges.

Nogmaals, met naamkaartjes en huisstijldrukwerk gaan we onze business niet redden. We moeten creatief zijn en meedenken met de markt. Waar heeft onze klant behoefte aan? Hoe kunnen wij hem, via online print, nog betere service geven? Ik denk dat er grote kansen liggen in toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde enerzijds op vlak van service. Rijk je klant de hand om efficiënter samen te werken o.a. door het gebruik van online portals. Anderzijds moeten wij vanuit onze sector nieuwe hoogwaardige producten en diensten bedenken en initiëren. Hiervoor is een open geest, samenwerking en inspiratie nodig.

Maak tijd om te bekijken hoe en waar dit binnen jouw bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt te verwezenlijken is.

Tip 3 – ‘Mobile’ first!

Online print aanbieders en bij uitbreiding de grafische sector blijven vandaag nog steeds achter wat betreft een gebruiksvriendelijk mobiel aanbod van hun diensten en producten. Uiteraard gaan klanten hun brochure niet via een iPhone gaan bestellen en/of vormgeven.

Daarentegen wordt er door de hedendaagse consument wel verwacht dat het online print aanbod via een mobiel apparaat te raadplegen is. Mobiele toestellen zijn dan ook heel belangrijk in het bereiken van de consument. Steeds meer worden aankopen (customer journey!) gestart vanop een mobiel apparaat. Dit kan een tablet maar meer nog een smartphone zijn.

Tip 2 – Coopetition = cooperation + competitors

Bron: VIGC, Online retailer, Bernd Zipper en Simon Ellington.

Coopetition is een woord dat ik in onze sector voor het eerst heb gehoord op het Online Print Symposium in München enige tijd geleden. Het werd er in een presentatie van Cimpress (o.a. Vistaprint en Printdeal) gebruikt door hun CEO Robert Keane.

Het betreft de samenwerking tussen concurrenten om elkaar te versterken. Zeker in het huidige economisch en technologisch klimaat is dit een optie waar ik sterk in geloof. Krachten bundelen om goede technologie en innovatieve marktbenaderingen te integreren in bestaande bedrijfsvoering is een manier om alles betaalbaar te houden en een snelle go to-market te bekomen.

Tip 1 – Mass Customization / personalisatie

Mass customization betekent het leveren van algemeen gangbare goederen en diensten met dat verschil dat ze zijn aangepast om aan een specifieke klantbehoefte te voldoen. Het is een marketing- en productietechniek die de flexibiliteit en personalisatie van op maat gemaakte producten combineert met de lage kosten per eenheid van massaproductie.

Dit is een megatrend bij bijvoorbeeld:

  • Verpakkingen
  • Voeding
  • Boeken
  • Textiel

Het is een manier om je product te upgraden. In dit segment heeft er een grote groei plaatsgevonden het laatste jaar en wordt een ook de volgende jaren een grote groei voorspeld .

Hieronder zie je hoe standaard massaproducten via personalisatie aan een (veel) hogere prijs verkocht kunnen worden.

Bron: VIGC, Online retailer, Bernd Zipper en Simon Ellington.