Taylor Corp. studeerde twee jaar op inkjet oplossing

BUITENLAND – Taylor Corp. heeft twee jaar de tijd genomen om het speelveld van inkjet te onderzoeken. De mensen achter het dochterbedrijf Navitor gaven toe dat het wel erg ‘gedegen’ was, maar er moesten flink wat ‘percepties’ uit het verleden rondom inkjet worden overwonnen.

• Leestijd ca. 4 minuten

Taylor Corp. is volgens het Amerikaanse overzicht van Printing Impressions de op 5 na grootste drukkerijgroep in de Verenigde Staten. Actief in 25 staten met 80 dochterondernemingen en ca. 12000 werknemers. Daarbuiten actief in Canada, Mexico, Puerto Rico, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Bulgarije, India, China en de Filipijnen.

Het bedrijf kent talloze activiteiten en is niet makkelijk onder een specifieke noemer te plaatsen. Naast drukken en printen van talloze producten in vrijwel alle marktsegmenten, biedt Taylor Corp. een volledig pakket aan marketing- en communicatiediensten, dataverwerking, onlinediensten en warehousing en fulfillment diensten. Met in totaal zo een 3 miljoen actieve klanten is het bedrijf vooral actief in onder andere de automobielsector, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, verzekeringen, non-profit en het midden- en kleinbedrijf. Het hoofdkantoor staat in Mankato, Minnesota.

Personaliseren in inkjet met nieuw businessmodel

Taylor Corp. heft de keuze gemaakt de afzonderlijke bedrijven hun eigen merkidentiteit te laten behouden. Binnen de groep is het vooral Navitor, die zich richt op personaliseren. Navitor richt zich op commercial print en print producten in het office segment. Onder het merk FolderWorks worden met name gepersonaliseerde mappen en folders geproduceerd. Navitor werkt uitsluitend via een reseller netwerk. Binnen dat segment is het bedrijf al sinds 2009 actief in inkjet technologie. In het vroege voorjaar investeerde Navitor in de upgrade versie van de B2+ inkjet Konica Minolta AccurioJet KM-1, nu op de markt onder de naam AccurioJet KM-1e.

Navitor al jaren met uitgebreide ervaring op het gebied van inkjet kiest voor nieuw businessmodel

Rustin Luedtke

De general manager van FolderWorks is Rustin Luedtke en zegt in een interveiw met printing Impressions dat de KM-1e, vooral gezien wordt als een alternatief voor offset, vooral door de grotere verscheidenheid aan substraten dankzij de onderliggende UV technologie. “De vraag naar kleinere oplagen in een 24-uurs cyclus neemt fors toe, alsmede de vraag naar personaliseren. Daarnaast is de KM1-e ook geschikt om onze positie in het vouwkarton segment te versterken. Met onze ervaring in mappen en dat we met de KM-1e gecoate en ongecoate substraten tot diktes van 0,6 mm kunnen verwerken, streven we naar een groter marktaandeel in dat segment.” De middel van instant-cure UV printing kunnen ook zogenaamde ‘niet-papier’ substraten worden gebruikt.

Luedtke: “Veelzijdigheid substraatkeuze belangrijkste verkoopargument in de markt, we kunnen alle bestaande voorraden die we in huis hebben, gewoon gebruiken.”

Darin-Underwood

Darin Underwood, operations manager bij Navitor zegt dat de komst van de nieuw inkjet machine de balans tussen offset en inkjet sterk zal verbeteren. “Nu worden teveel kleine klussen geproduceerd in offset, die beter geschikt zijn voor inkjet.” Nieuw is daarbinnen dat het businessmodel zich meer zal gaan richten op het inktverbruik in plaats van het aantal geleverde afdrukken. Bij kleine hoeveelheden gepersonaliseerde afdrukken speelt het papier een minder belangrijke rol in het gehele kostenplaatje dan de werkzaamheden in het voortraject en de inktkosten. Op welke wijze Navitor dat via haar resellers gaat verkopen, is nog niet bekend.

Kostte enige tijd om ‘percepties uit het verleden’ rondom inkjet opzij te zetten

Lang voortraject met zeer intensief testtraject

Het is bekend dat bedrijven in hun keuzes voor inkjet doorgaans lang de tijd nemen om tot een keuze te komen. De verscheidenheid aan oplossingen in zowel vellen- als rotatiemachines is enorm divers. Parameters als kwaliteit, kwantiteit en integratie in bestaande workflows moeten echt zorgvuldig worden bestudeerd, om de overwegend flinke investering te kunnen laten integreren in de bestaande situatie, zowel qua technologie, maar ook qua kosten en opbrengsten. Luedtke en Underwood zeggen twee jaar te hebben uitgetrokken voordat de keuze viel op de KM-1, die pas recentelijk een upgrade kreeg naar de KM-1e. Niet in de laatste plaats speelde het brede kleurgamma een rol, waarbij het PMS kleurengebied binnen de KM-1e is afgedekt. De ‘e’ staat tevens voor nieuwe dichter bij elkaar staande inkjetkoppen en snellere ‘omsteltijden’.

Underwood: “Elke inkjet oplossing krijgt van ons een flinke hoeveelheid bestanden voor de kiezen.”

Met de uitgebreide kennis in offset, dus ook op het gebied van substraataanvoer en het transportsysteem, konden Luedtke en Underwood de ‘match’ met offset van begin tot einde grondig testen. Dat Konica Minolta voor de ontwikkeling van de KM-1 op dat gebied heeft samengewerkt met Komori, heeft zeker bijgedragen aan de kwaliteitseisen die door ‘offsetmensen’ aan inkjet worden gesteld. Niet in de laatste plaats was de LED-UV techniek belangrijk om geen droogtijden achteraf te hoeven incasseren binnen de shortrun workflows.

Implementatie duurde vijf weken, inclusief training

Vervangt offset niet

Luedtke zegt dat het niet voor de hand liggend is dat offset snel zal verdwijnen bij Navitor. “Het gaat er vooral om om onze capaciteit te verhogen en beter te verdelen. In het interview met Printing Impressions ging hij niet in op de vraag naar kengetallen, zoals de ROI van de KM-1e ten opzichte van de bestaande offset omgeving. Underwood zegt wel dat een drukkerij die zijn eerste investering in een productie-inkjetpers plant, er rekening mee moet houden dat verbruiksgoederen de grootste factor zullen zijn in de totale kosten voor de werking van de apparatuur. In druktesten met de leveranciers adviseert hij, ‘blijf ze dingen sturen’ die kunnen worden vergeleken met de output van de andere processen die nu worden gebruikt. “En vergeet niet om klanten te vragen de resultaten te beoordelen.” Tot slot zei hij dat inmiddels alweer nieuwe investeringen staan gepland voor volgend jaar, maar welke, wilde hij niet zeggen. Zelfs de keuze tussen offset of inkjet liet hij in het midden.

Bron (bewerkt en aangevuld): Printing Impressions

Printmedianieuws.nl
Dit artikel werd één op één overgenomen van www.printmedianieuws.nl.