De studio als middelpunt van het grafisch bedrijf

Bij de transitie van traditioneel grafische bedrijf naar dienstverlenende totaaloplosser op communicatiegebied kan de dtp’afdeling een cruciale rol spelen.

Functietitels zijn in de creatieve wereld behoorlijk aan inflatie onderhevig. Niet zo heel lang geleden was het volkomen normaal om op een verjaardagsfeestje te vertellen dat je dtp’er was. Tegenwoordig doen we niets voor minder dan erkenning als vormgever, ontwerper, artiest of art director. Het zijn stuk voor stuk beroepsgroepen die in het recente verleden zo ver mogelijk weg bleven van de computer. Concepten bedenken, dat gebeurde in het hogere echelon, voor de uitvoering was er de dtp’er.

De tijden zijn veranderd. Om tijd en kosten te besparen werden soms ontwerptaken bij de dtp’er neergelegd – die zich van weeromstuit de titel vormgever aanmat – en de vormgever ging steeds vaker zelf aan de slag met digitale middelen die hij tot zijn beschikking kreeg en leverde een kant-en-klaar product af. En zo schoof alles in elkaar, met als vervelend bij-effect dat er op de uitvoerende taak en de titel van dtp’er steeds meer werd neergekeken. In de perceptie van de leidinggevende van de drukkerij is de dtp-afdeling verworden tot een plek waar men plaatjes op zijn plek zet, hier en daar een tekstje verschuift en pdf’s bakt. De verwachtingen zijn dus laag, waardoor kansen onbenut blijven; maar daarover straks meer.

Ondertussen laten traditionele vormgevers een zee van digitale mogelijkheden liggen. Ze zijn immers vooral bezig zijn met creativiteit en op zoek naar inspiratie. Het ontdekken van nieuwe functionaliteit die de horizon verbreedt of het werk efficiënter maakt is niet hun belangrijkste activiteit. De dtp’er beschikt over dezelfde zee van mogelijkheden en is vaak juist wel gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan. Maar van hem wordt het niet verwacht – zelfs niet als de opdrachtgever er wel degelijk op zit te wachten.

Technische tijdverslinders

In de grafische industrie hebben we het al jaren over “naar voren schuiven in de keten” en de transitie van producent naar dienstverlener. Maar wat betekenen deze trends volgens grafische ondernemers? Tot nu toe ging het er vooral om eerder aan tafel te zitten bij de klant, meedenken in het communicatietraject, kortere levertijden en flexibele productie. Terwijl de grafische accountmanager praat over de prijs/kwaliteitverhouding van drukwerk en scherpe deadlines, groeit de berg problemen die zijn klant heeft met het bedienen van alle communicatiekanalen.

Naast marketeers is het daarom tegenwoordig in de organisatie van grotere opdrachtgevers volstrekt normaal om een contentmanager in dienst te hebben, simpelweg omdat het uitbesteden van content-creatie en media-inkoop een dagtaak op zich is geworden. Van die content-medewerker wordt verwacht dat hij teksten, foto’s, illustraties en video’s produceert (of laat produceren). Die content moet hij ook nog eens delen via allerlei (social media)-kanalen, die ieder hun eigen eisen stellen aan vorm en inhoud. Dat brengt allerlei technische uitdagingen met zich mee, die veel tijd opslokken. Videobeelden en foto’s schieten of verzamelen is één ding, monteren en aanleveren in het juiste formaat en resolutie voor allerlei verschillende schermen is iets heel anders. Hetzelfde geldt voor teksten schrijven ten opzichte van opmaken en publiceren.

Media- en content-totaaloplosser

Het is een hete aardappel die telkens opnieuw wordt doorgegeven van marketeer naar concent manager naar vormgever, om ergens te eindigen bij steeds weer een andere specialist die het specifieke stukje werk oppakt. Het gereed maken en publiceren van content is een klus waar vrijwel elke opdrachtgever mee worstelt.

Tijd om terug te keren naar de studio van het grafische bedrijf, waar het gereed maken voor eindproductie dagelijks werk is. Vaak zit onze dtp’er achter een pc of Mac met Adobe Creative Cloud (en anders is er een hele verzameling gratis of bijna gratis alternatieven beschikbaar). Deze medewerker heeft daarmee genoeg middelen om, bijvoorbeeld, een dure Hollywoodfilm af te monteren, inclusief geluid en animatie. Een marketingfilmpje voor Youtube of een gif van een geanimeerd logo is daarom een fluitje van een cent. Een afbeelding geschikt maken voor Facebook of Twitter, content plaatsen op een WordPress-site, stockbeelden samenvoegen voor een artikel – het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Het vraagt om specialistische kennis, maar het is geen raketwetenschap. U moet het er alleen voor over hebben dat de dtp’er af en toe een instructiefilmpje bekijkt, een tutorial doorneemt en bijhoudt welke nieuwe functies en software er op de markt komen. Nog beter is het om de dtp’er bij te scholen tot een allround mediaspecialist. Het maakt zijn werk een stuk leuker en het is een uitstekende investering.

Wanneer een opdrachtgever met alle typen content voor alle media bij u terecht kunt, worden uw dienstverlening en productiemogelijkheden vanzelf aantrekkelijker. Presenteer uzelf als totaaloplosser voor postproduction, premedia- en prepblishing-production, content management, social media-management en Google Adwords. Kortom, haal alles uit de dtp-afdeling wat er in zit. En belangrijker, geef de dtp’er de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot totaaloplosser. De overstap van traditioneel grafisch bedrijf naar communicatie-dienstverlener wordt zo een stuk eenvoudiger. Voor dat u het weet is de dtp’er de held van uw bedrijf.