Van zodra de jingle bells in de straten weerklinken, is het tijd voor de lijstjes. Ook dit jaar heb ik 10 opmerkelijke trends bij mekaar gesprokkeld om in het oog te houden. Van knallende kleuren tot zwevende modellen, 2019 belooft een geweldig jaar te worden voor ontwerpers. Een blik vooruit…

  1. Kleur, kleur en nog eens kleur

Afgelopen jaar werd er al duchtig gekladderd met felle kleurtjes. Ook voor 2019 mogen we een overdosis aan overgesatureerde tinten verwachten. Die uitbundige kleurenpracht zien we bovendien verschijnen in almaar meer eclectische ontwerpen waarbij elementen uit verschillende bronnen gecombineerd worden in onverwachte grafische creaties. Ook heftige gradients zijn en blijven hip. Verlooptintjes van kanariegeel naar prinsesroos… het kan allemaal. De kleurorgie kent in 2019 werkelijk geen grenzen.

  1. XL typografie

Ook in de typografie, geen bescheidenheid. In 2019 eisen vette letters en grote corpsen nadrukkelijk de aandacht op. Ontwerpers variëren in gewicht, wisselen condensed af met extented en schrikken er niet voor terug om letters niet alleen horizontaal, maar ook verticaal of diagonaal te schikken.

  1. Vloeibare vormen

De saaie rechthoek of de simpele cirkel heeft echt wel af gedaan als vorm. In 2019 mogen we ons verwachten aan een lawine van vloeibare, asymmetrische vormen vaak in combinatie met de hogergenoemde felle kleuren en intense verlooptinten. Ontwerpers kunnen hier werkelijk alle kanten mee uit en je mag er gif op innemen dat deze liquide vormtaal nog wel enkele jaartjes zal meegaan.

Multiple owners – Project: Sweet Films

  1. Meer blingbling

Ook komend jaar mogen we heel wat oogverblindend blingbling verwachten. Goud- of zilverfolie, glanzende metallics en glinsterende papierkwaliteiten blijven ook in 2019 een absolute hit. Zo bevat het onlangs gelanceerde Paperbook 2018-2021 van Arjowiggings niet minder dan 32 Metallics in de Curious Collection. En er zitten opnieuw enkele geboren succesnummers bij, zoals de Metallics Peacock, een waanzinnig opvallend cyaanblauw glitterpapier.

Alchemy, de volledig nieuwe metallic binnen de Curious Collection van Arjowiggins.

  1. Levitatie

Licht en luchtig is in. En dan heb ik het niet over light-producten (die trend is al lang voorbij), maar over allerlei zwevende, losstaande objecten. Vooral in productpresentatie manifesteert deze trend zich opvallend. Zwevende objecten hebben iets buitenaards en triggeren onze nieuwsgierigheid. Zelfs eenvoudige producten krijgen op die manier iets mysterieus over zich. In fotografie is levitatie al langer een fenomeen waarbij vliegende of zwevende modellen de aandacht trekken met zwaartekrachtnegerende poses.

  1. De terugkeer van het ambachtelijke

Ambachtelijke productie is helemaal terug van weg geweest. Terwijl op technologisch vlak AR en AI de plat zwaaien (zie verder), wint het ambachtelijke proces aan belang. “Grafische productieprocessen zoals zeefdruk en typo zijn niet langer gekend bij de jonge garde, maar ze zijn er wel bijzonder in geïnteresseerd”, horen we van Dimitri Stevens (Lab9) tijdens het AAMAX event. Ambachtelijke dingen zoals een gezeefdrukte poster of een visitekaartje in letterpress blijven het dus goed doen.

In het kielzog van deze ambachtelijke trend, winnen ook heel wat natuurlijke, ecologische producten aan belang. Zoals ‘grass paper’. Niet nieuw, maar het past perfect in de trend waarbij ‘sustainability’ de boventoon voert. Nog een tip trouwens voor wie in zijn verpakkingsontwerp de nadruk wil leggen op hernieuwbaarheid: “zorg dat dit zichtbaar is voor de consument”, aldus Peter Désilets van packaging design agency Pacoon tijdens Het Congres.

  1. Mobile first

Nu Google mobile responsive websites als eerste indexeert, hoeft het niet te verwonderen dat in web design de prioriteit voortaan komt te liggen op het mobile design. Bij het ontwerp kijken ontwikkelaars in eerste instantie naar smartphones en tablets en pas daarna naar de weergave op desktop.

Milo Themes – Project Etopium UI/UX

Scott Belsky kondigt de komst aan van Adobe Photoshop op de iPad Pro

De trend naar mobile is niet alleen op te merken in web design. Ook in creatie wint mobile almaar aan belang. De dit jaar geïntroduceerde, krachtige iPad Pro en de beloofde complete versie van Photoshop voor diezelfde iPad, dragen daar ongetwijfeld toe bij. Als ontwerper beschikt je voortaan over een heel arsenaal aan volwassen mobile apps voor je creatie on-the-go. Denk maar aan Affinity Designer en Affinity Photo (Serif), Procreate (Savage Interactive), Sketchbook (Autodesk) of Pixelmator (Pixelmator Team).

Niet enkel apps voor illustratie en beeldbewerking verschijnen op de tablet. Ook volwaardige apps voor video komen aan het firmament piepen. Op MAX introduceerde Adobe Premiere Rush CC als nieuwe telg in de Creative Cloud. Premiere Rush CC is een all-in-one, laagdrempelige app voor videobewerking. De app is bestemd voor social media creators en moet het maken en delen van video’s op platformen als YouTube en Instagram eenvoudiger maken.

  1. Augmented Reality

Augmented Reality (AR) is absoluut een technologie om in het oog te houden komend jaar. Waar Virtual Reality toch vooral een gehannes is met onhandige headsets is AR veel laagdrempeliger. Een iets of wat bij de tijdse smartphone of tablet volstaat. Bij AR gaat het om de integratie van virtuele objecten in een reële omgeving. Meest gekend is ongetwijfeld de game PokemonGo, maar ook IKEA heeft een toepassing waarmee je meubilair virtueel in je living kan passen.

Manon Louart – Project: Mon Papi

Community Pavilion @ Adobe MAX 2018

Het tijdens de afgelopen Adobe MAX aangekondigde Project Aero past volledig binnen de aangewakkerde aandacht voor AR. Project Aero is een augmented reality authoring tool die creatieven in staat stelt om digitale content te verweven met de echte wereld zonder dat daar code voor nodig is.

Aero is momenteel in nog ontwikkeling. Een bèta voor een breder publiek is gepland voor de tweede helft van 2019.

  1. Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is al een tijdje trending en zal ook in de komende jaren een bijzonder hot topic blijven. Of dat Elon Musk, notoir tegenstander van AI, daar nu blij mee is of niet. Tijdens het afgelopen VIGC Verbindt event in de Arteveldehogeschool in Gent, schets Bart De Waele van digital agency Wijs, een toekomstbeeld voor AI. “Technologie heeft de neiging te specialiseren. Toen de huishoudapparaten hun intrede deden evolueerde het initiële denkbeeld van één alleskunnende robot naar een hele resem toestellen die gespecialiseerd zijn in één taak (vaatwasser, microgolf, stofzuiger…). AI zal specialiseren en niet generaliseren.” Ook de toegankelijkheid van AI zal sterk verbeteren. “Vandaag is AI een bijzonder technisch gegeven. Op termijn zullen we interfaces zien verschijnen die AI toegankelijker maken.”

 

  1. Voice

Over interfaces gesproken… De interface van de toekomst zou volgens menig trend watcher niet langer grafisch zijn, maar voice controlled. “Tegen 2022 heeft 80% van de huishoudens in Amerika een Amazon Echo in huis”, horen we van Bart Van de Wiele (Adobe) tijdens het AAMAX event. Persoonlijk sta ik hier toch wat sceptisch tegenover. Ik kan natuurlijk enkel voortgaan op mijn uitermate frustrerende ervaringen met Apple’s Siri, maar het idee om elke vraag of commando op een overgearticuleerde manier te moeten uitspreken alsof je het hebt tegen een kleuter van drie, staat met toch wat tegen. Laten we deze trend toch nog maar wat afwachten.

De Amazon Echo