Smart designing: meer productiviteit in je ontwerp
Vragen over PDF en design blijven onze VIGC-infodesk bevoorraden . Problemen kunnen van allerlei aard zijn. Vaak gaat het over gebruik van foutieve PDF instellingen of een bepaalde knop die ergens niet werd geactiveerd. Recent kregen we nog een aantal cases die wijzen naar meer ‘functioneel’ ontwerpen of hoe sneller komen tot hetzelfde resultaat via (in dit geval) Adobe Illustrator.
Het ‘slimme’ logo
De eerste case gaat het over een recurrent recycle logo en toepassing op verpakkingen. Specifiek dient dit logo meermaals op verschillende verpakkingsdesigns toegepast te worden. Telkens wanneer het logo geplaatst wordt, moet de achtergrondkleur en een aantal delen in het logo zelf worden aangepast in een 50% tint van dezelfde achtergrond, vaak PANTONE’s.
Opbouw v.h. recycle logo (100% PANTONE Bright Orange achtergrond, 50% tint PANTONE Bright Orange in delen v.h. logo)
Vergeet je de 50% tint gekleurde delen te veranderen bij aanpassing v.d. achtergrondkleur, bv. bij aanpassing naar PANTONE Medium Blue C, dan blijven de delen in het logo natuurlijk de ‘andere’ (lees: vorige) oranje tint behouden.
Effect na aanpassen v.d. achtergrondkleur
Het logo wordt vaak klein afgebeeld. De kans dat je de oranje delen vergeet aan te passen is dus reëel.
Alhoewel niet de kern van onze analyse, is er eigenlijk een eenvoudige oplossing waarmee je dit type van problemen kan omzeilen. Door de oranje delen niet als een 50% tint van de PANTONE-kleur te definiëren, maar te vervangen door 100% wit met een 50% transparantie effect, bekom je (ongeveer) hetzelfde visuele effect, maar moet je dus niet telkens opnieuw de tint in het recycle logo aanpassen. De lichter gekleurde delen nemen automatisch de kleur van de achtergrond aan. De kans dat de omzetting over het hoofd gezien wordt is geëlimineerd.
Automatische aanpassing na verandering v.d. achtergrondkleur (100% wit, 50% transparant)
Het gebruikte recycle logo in deze voorbeelden is overigens volledig fictief!
The quick color fix
Kort na deze volgende een andere interessant case. Een design bevatte een grote hoeveelheden objecten in een bepaalde kleur. Hetzelfde design bevatte echter ook een ‘quasi identieke andere kleur’, maar met wel een visueel groot verschil mocht je dit niet aanpassing en zo drukken. De bedoeling was uiteraard dat beide kleuren identiek waren.
2(0 tinten rood
Nu kan je het volledige ontwerp doornemen en alle objecten ‘zoeken’ die deze ene niet correcte kleur bevatten. Handiger is het om gewoon één object te selecteren met de ‘foute’ kleur, dan in Illustrator naar Select > Same > Fill Color te gaan en vervolgens in één beweging alle objecten om te zetten naar de doelkleur.
Selecteer gelijkaardige objecten in Adobe Illustrator
Resultaat
Laat je inspireren!
Het zijn allemaal maar eenvoudige trucjes, maar wel handelingen die bij het corrigeren van (klanten)files of designs veel tijd kunnen besparen.
Bij erkende Adobe opleidingscentra zoals Lab9 en Typografics kan je regelmatig Adobe producttrainingen volgen. Een aantal van deze sessies gaan zeker in op het meer ‘geautomatiseerd’ of ‘slim’ ontwerpen.
Laat je inspireren en volg dus zeker zo’n opleidingen. Voor meer algemene introducties in kleur en PDF kan je ook altijd terecht bij VIGC.