Op de vakbeurs Sign & Print Expo in Gorinchem in maart draaide het naast machines ook om kennisoverdracht en beleving. Er zit muziek in de nieuwe formule.

De grafische industrie in Nederland heeft twee gezichten. Enerzijds tobt de branche wat af. Kijk alleen maar naar het nieuws van de afgelopen week: de aardschok van het faillissement van Roto Smeets zorgde voor een gevoelige dreun, net nu het optimisme voorzichtig leek terug te keren. En de nieuwe directeur van branchevereniging KVGO, nog niet eens officieel in functie, lag onder vuur vanwege een ongelukkige tweet.

Anderzijds is het de bedrijfstak van de goedbezochte feestjes. Een maand geleden liepen er in drie dagen 9000 bezoekers rond in de Evenementenhal in Gorinchem. Sign & Print Expo 2019 was de 15e editie van een evenement dat ooit begon als de Grafische Vakbeurs Hardenberg en tegenwoordig alleen nog in Gorinchem wordt georganiseerd – de Zuid-Hollandse plaats ligt gunstiger voor Belgische bezoekers dan het afgelegen Hardenberg. Grootste wapenfeit van de vakbeurs: in 2006 lukte het om concurrent Grafivak in Amsterdam uit de markt te drukken. Sindsdien daalden de bezoekerscijfers licht, maar de vakbeurs bleek goed bestand tegen conjuncturele schommelingen en nieuwe concurrenten.

Kennisoverdracht

Sinds de Belgische evenementorganisator Easyfairs de locatie en het evenement overnam is er een en ander veranderd op de beursvloer. Zoals de nieuwe titel al verraadt, ligt het accent sterker dan voorheen op de sign-industrie. De nieuwe beursmanager Rowdy van Nieuwenhuizen verbond daaraan de conclusie dat het op de beursvloer daarom ook meer moet gaan om beleving. Dat pakte positief uit, voor de standhouders in zowel het sign- als het grafische segment.

Het evenement stond in het teken van het thema “Streetart” en dat werd door veel standhouders goed opgepakt. Met name printerproducenten Ricoh en Konica Minolta hadden hun stands omgetoverd tot een levendige stadswijk waar de digitale persen op een verrassende manier inpasten. Een dag op de beurs kreeg het karakter van een dagje uit.

Minstens zo verrassend was het succes van het doorlopende sprekersprogramma in het kennistheater. De tribunes zaten regelmatig overvol, vooral tijdens de sessies die werden aangekondigd door VIGC’s Didier Haazen. Een goed bezochte sessies was die van VIGC-directeur Jos Steutelings met het onderwerp Online Print Als Verkoopkanaal.

Door consequent te kiezen voor informatieve en creatieve onderwerpen onderscheidt Sign & Print Expo zich van concurrent Print & Sign Vakdag, dat een maand eerder in Nieuwegein werd gehouden en waar de rode draad wordt gevormd door entertainment, met sprekers uit de sportwereld en een netwerkborrel.

Taboe-onderwerpen

Voor de deelnemers in Gorinchem is Sign & Print Expo interessant, omdat er zaken wordt gedaan. Uw reporter sprak een internetdrukker die ter plekke onderzocht hoe hij zijn net opgeleverde nieuwe hal ging vullen met machines. Op diverse stands werden contracten ondertekend en waren er champagnemomenten. Beursbezoekers worden vooraf niet op functieprofiel geselecteerd, waardoor er een divers publiek rondloopt, van productiemedewerker tot directeur. Op die manier ontstaat er interactie op de stands, waarbij diep wordt ingegaan op techniek en innovatie – meestal taboe-onderwerpen op evenementen die in het teken staan van de netwerkborrel.

Op de beursvloer was duidelijk te zien hoe de marktsegmenten van sign en print steeds dichter naar elkaar toe kruipen. Tegelijkertijd breiden de leveranciers hun productpakket uit met bijvoorbeeld augmented reality-toepassingen. De grote printerproducenten lieten uiteraard hun nieuwste digitale hoogvolumemachines zien, maar er was ook ruimte gereserveerd voor toepassingen voor grootformaatprint.

Vermenging van disciplines

Voor de bezoekers was de beurs een uitstekende gelegenheid om te onderzoeken hoe ze hun dienstenpakket kunnen verbreden. De drempel om digitaal grootformaatproducten aan te bieden wordt voor traditionele drukkers steeds lager. En sign-specialisten zagen dat de stap naar productieprinten en digitale veredeling steeds kleiner wordt.

De creatieve insteek van de beurs zorgde voor een toestroom van ontwerpers en fotografen, dikwijls ook actief in de sign-branche. Ook die vermenging van disciplines levert interessante mogelijkheden op voor de toekomst van de branche. De toekomstplannen van de beursorganisatie getuigen van een herwonnen zelfvertrouwen, want de tweejaarlijkse cyclus wordt aangevuld met een extra tweedaags evenement in maart volgend jaar. Over de exacte vorm wordt nog nagedacht, maar dat beleving en kennisoverdracht een nog grotere rol gaan spelen, staat volgens de organisatie vast.

Avatar
Alex Kunst
Verknocht aan het grafische vak, dol op snelle machines en verslaafd aan automatisering en workflow – schrijven over alles wat met prepress, drukkerij en afwerking te maken heeft (en alles wat daarvoor en achter zit) is de favoriete tijdsbesteding van Alex Kunst.

Deze inhoud is alleen toegankelijk voor leden van deze website. Als u een bestaande gebruiker bent, logt u dan in. Nieuwe gebruikers kunnen zich hieronder aanmelden.

Aanmelden voor bestaande gebruikers