Profiteer van slimmere verzendverpakkingen. Dat loont!

Het aantal online bestellingen is de afgelopen tijd enorm toegenomen. Een goede aanleiding om eens kritisch naar uw verpakkingsproces te kijken. Voor webshops en bedrijven die veel producten versturen, heeft verpakkingsexpert Jelle Smit een gouden tip: ‘Denk na over slimmere verzendverpakkingen, want daarmee kunt u belangrijke winst boeken. Niet alleen in kosten, snelheid en tijd, maar ook in positief imago.’

Razendsnelle dozen

Dozen opzetten en dichtplakken kan zeer arbeidsintensief zijn. Dat proces is aanzienlijk te versnellen door het juiste verpakkingsmateriaal in te zetten. Jelle Smit: ‘Er bestaan speciale dozen met automatische bodem en kleefstrook. Die zijn snel op te zetten en ook af te sluiten zonder een tape te moeten plakken. Dat scheelt een hele reeks handelingen en dus een hoop tijd. En onderaan de streep scheelt het ook kosten.’

Passende formaten

Uit ervaring weet Smit dat ook doosformaten een bottle neck kunnen zijn. ‘Je ziet het met name bij middelgrote tot grote bedrijven. Die versturen zoveel producten met verschillende afmetingen, dat ze eigenlijk te veel doosformaten op voorraad moeten hebben. Dat is nauwelijks te doen. Bovendien kost het de inpakkers extra tijd om steeds een andere doos te kiezen.’

Het advies van Smit is dan ook het aantal formaten te beperken: ‘Je moet echt kritisch kijken: kan ik met minder formaten toe, zonder dat ik te veel lucht ga versturen? Dat scheelt tijd, moeite en opslag. Het is een kwestie van de juiste balans vinden.’

Voor bedrijven met zeer grote volumes, is automatisering steeds vaker de oplossing: ‘Die kiezen voor box-on-demand systemen. Deze machines berekenen op basis van orderdata de best passende doos en maken deze ter plekke! Dat levert een behoorlijke reductie op van verzendvolume en opvulmateriaal.’

Groot assortiment uitgekiende verpakkingen

Het probleem van de verschillende formaten kan ook anders worden opgelost. ‘Er bestaan speciale verzendverpakkingen met variabele hoogtes. Zo zijn er bijvoorbeeld telescopische verpakkingen die je kunt in- en uitschuiven. En er bestaan bodem-deksel combinaties die je kunt variëren. Je gaat dan uit van een vaste bodemhoogte en die kun je met deksels van verschillende hoogtes afsluiten – afhankelijk van het productformaat.’

Een ander mooi innovatief product is de vierkante koker. Ideaal als vervanging van de ronde koker. ‘Bedrijven die een ronde koker versturen, krijgen te maken met een extra kokertarief. Omdat postverwerkingsbedrijven er niet goed mee uit de voeten kunnen. Ze zijn lastig op de rollenbaan, ze rollen weg, het verzendetiket is niet scanbaar en je kunt ze niet stapelen.’

Vierkante kokers zijn een ideaal alternatief. ‘Die krijgt de verpakker plano aangeleverd. Op één pallet kun je er dus veel meer aanleveren dan ronde kokers. Opzetten en sluiten gaat snel dankzij een automatische bodem en een kleefstrip.  En ze zijn veel beter te stapelen dan ronde kokers.’

Merkbeleving dankzij opdruk

Smit signaleert tot slot nog een duidelijke trend in verpakkingsland: via dozen positieve aandacht voor een bedrijf of product creëren. ‘Steeds meer bedrijven vertalen de huisstijl van hun website door naar de verpakking. Zo stimuleer je een bepaalde merkbeleving. Je maakt als het ware reclame via de verpakking.’

Onderzoek wijst uit dat consumenten op internet massaal naar unboxing video’s kijken, voordat ze een product aanschaffen. ‘Stel je voor dat ze iemand zien die een saaie bruine doos openmaakt, die is volgestopt met grijs opvulmateriaal. Voor de merknaam is het veel beter als het uitpakken er aantrekkelijk uitziet.’

Eindconclusie

Wat Jelle Smit betreft is het voor bedrijven cruciaal om zich regelmatig af te vragen of ze nog de juiste verzendverpakkingen gebruiken. ‘Niet teren op het verleden, maar goed om je heen kijken en de ontwikkelingen en innovaties volgen. Dan kun je meeliften op de successen.’

Antalis Smart Packaging Solutions: We take you further.