Opleiding cruciaal om competitief te blijven

In een tijdperk van razendsnelle technologische vooruitgang, waar digitalisering en kunstmatige intelligentie de norm zijn geworden, is voortdurende investering in opleiding en professionele ontwikkeling van medewerkers van essentieel belang om concurrerend te blijven. VIGC biedt ook dit jaar weer een uitgebreid programma aan opleidingen en masterclasses waarmee bedrijven de competenties en expertises van hun personeel kunnen versterken.

Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) heeft de afgelopen jaren een sterke groei gekend in het aantal leden. Die doen een beroep op VIGC om hun kennis en expertise te vergroten via trainingen, events en consultancy. De groei geeft aan dat de nood aan opleiding hoog is.

“De sector staat onder druk door de digitalisering, maar tegelijk moeten bedrijven zelf ook steeds meer inzetten op digitalisering in hun eigen processen. Die technologische evoluties gaan zeer snel”, zegt Jos Steutelings, managing director van VIGC. “Een van de uitdagingen hierin is het vinden van de juiste mensen. Door medewerkers opleidingen aan te bieden slagen bedrijven erin om hun talentvolle mensen te behouden, te motiveren en perspectieven te bieden. Zo ontstaat een positieve bedrijfscultuur die innovatie en kwaliteitsverbetering aanmoedigt.”

Mogelijkheden van AI

VIGC legt zich als kenniscentrum toe op nieuwe trends zoals Industrie 4.0 – de noemer waarmee evoluties in digitalisering, automatisering en procesverbetering aangeduid wordt. Andere belangrijke thema’s zijn artificiële intelligentie, cybersecurity en duurzaamheid. In het najaar worden voor het eerst een inspiratiesessie en een masterclass georganiseerd over de impact van AI op de grafische sector. “Het is een technologie die op alle stappen van het proces een invloed heeft”, zegt Jos Steutelings. “De mogelijkheden van generatieve AI in het voortraject zijn niet te onderschatten. Maar AI wordt ook ingezet in sales processen en in de productie waar de opvolging en analyse van data problemen kan detecteren en tot aanzienlijke efficiëntiewinsten kan leiden.”

Een ander nieuw thema op de agenda is Quick Response Manufacturing (QRM) – een filosofie die het mogelijk maakt om de planning van productieprocessen flexibeler te maken door ze aan sturen via de beschikbaarheid van metadata van opdrachten. De opleiding wordt georganiseerd in samenwerking met Agoria en Sirris. Door samen te werken met deze industriële partners, biedt VIGC niet alleen opleidingen, maar ook een platform voor netwerken en samenwerken. Dit stimuleert de uitwisseling van kennis en bevordert innovatie binnen een bredere context. Bijkomend biedt het net als de KMO-portefeuille de mogelijkheid om de opleidingen via VLAIO-middelen toegankelijker te maken.

Belangrijke strategische vragen

De agenda biedt een gevarieerd aanbod aan thema’s waarbij sommige onderwerpen heel specifiek zijn terwijl andere een meer algemeen beeld geven van evoluties in de sector. “Ook daar is grote behoefte aan”, zegt Jos Steutelings. “Bedrijven staan voor cruciale strategische beslissingen. Welke technologieën bieden concreet waardevolle kansen? VIGC kijkt niet alleen naar machines en software, maar ook naar markten en kansen die deze technologieën creëren. Ook voor de professionele ontwikkeling van medewerkers en het bevorderen van hun motivatie en engagement merken we dat het aanbieden van een brede kijk op de sector een belangrijk element is.”

Een populaire training in dat verband is “Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers” – een opleiding die elk jaar geactualiseerd wordt en in 2024 voor het eerst ook in Nederland aangeboden wordt.

Omwille van de groeiende vraag naar innovatie bij labels en verpakkingen, is VIGC ook in dit segment sterk aan het groeien. Dat uit zich in een aantal opleidingen rond flexo druk en een nieuwe masterclass “Structural design for packaging.”

Groeiende vraag naar duurzame oplossingen

In een tijd waarin duurzaamheid centraal staat, groeit de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen. VIGC verzamelt de kennis over duurzame productiemethodes, recyclagemogelijkheden en het verminderen van de ecologische impact van print. Vanaf 2024 starten we het GRACE-project op, waar VIGC samen met Centexbel-VKC de handen in elkaar slaat om via marktklare concepten het segment van de large format print (LFP) klaar te stomen voor een circulaire economie.

De volledige kalender en meer informatie over de andere activiteiten van VIGC zijn terug te vinden op www.vigc.be