Opinry wint tweede Hackathon

Met meer dan honderd participanten, verdeeld over twaalf teams, mocht de tweede editie van de Graphic Arts Hackathon op een breed deelnemersveld van studenten en professionals rekenen. De competitie resulteerde dan ook in een reeks innovatieve projecten – en een unaniem gekozen ‘nummer 1’. De drijvende kracht achter het bekroonde Opinry, Julie Dumoulin, zegde haar baan zelfs alvast op: “Ik ga hier een succes van maken.”

De Graphic Arts Hackathon smaakte na de eerste aflevering van vorig jaar duidelijk naar meer. Het VIGC wist, ondersteund door EY en Sappi, internationale partners aan het evenement te verbinden, waaronder het Europese verbond Intergraf, de Estonian Printing and Packaging Association, het Nederlandse KVGO en de Deense Grakom federatie. En omdat de tweedaagse hackathon net als vorig jaar online plaatsvond, sloten ook deelnemers uit landen als Panama en Estland zich net zo makkelijk aan bij de teams en de competitie.

Challenges

Er stond bovendien een virtueel team van internationale mentoren klaar om de teams te begeleiden en van feedback te voorzien bij hun poging om binnen 48 uur met een concrete oplossing te komen voor een van de zes gestelde challenges. Die uitdagingen varieerden van ‘Hoe creëren we nieuwe toegevoegde waarde voor merkeigenaren’ en ‘Hoe kunnen we het segment van handelsdrukwerk heruitvinden’ tot ‘Hoe dringen we de ecologische impact van verpakkingen terug’.

Snelkookpan

Maandagochtend, 28 oktober, openden de Microsoft Teams-lijnen van de hackathon voor de eerste maal, om dinsdagmiddag al te eindigen met de presentatie van twaalf professionele project-pitches. Die snelkookpan van energie, motivatie en innovatiedrang bezorgde de zevenkoppige vakjury een rijk menu, waaruit een favoriete top 3 werd gekozen.
Brons werd gewonnen door het ‘Scan the profile’-project van het bedrijfsteam van Esko en Xrite. Deze cloudgebasserde service maakt het mogelijk een onbekend kleurprofiel vast te stellen op basis van een spectrale scan van een kleurmonster. Jurylid Jo Francis (namens het Britse vakblad Printweek) prees het concept: “Jullie hebben de hackathon goed gebruikt om een oplossing te zoeken voor een groot probleem in de verpakkingsindustrie. En het klinkt ook als een schaalbare service die werkelijk kans van slagen heeft.”

Scan The Profile: Jan De Roeck, Mike Weber, Rian Goossens, Dries Vandenbussche

Bekijk hier de pitch-video van Scan The Profile

Goed doordacht idee

Zilver ging naar het project ‘Shiprz’ van het team uit Panama. Zij bedachten de mogelijkheid om bedrijven te laten adverteren op verzendlabels. “Een product dat bijna gegarandeerd een goede conversie oplevert – en daar houden marketeers van”, stelde jurylid Morten B. Reitoft (Inkish TV). Bovendien levert het consumenten lagere verzendkosten op. “Een heel goed doordacht idee, waarvan ik verwacht dat het zeker op de markt zal komen.”

Shiprz: Miki Rubin, Wouter Meeuwisse, Sebastian Bedoya, Jonel Chacon and Demostenes Perez

Bekijk hier de pitch-video van Shiprz

Springplank voor start-up

Opinry: Julie Dumoulin, Ian Jakubek, Henry Leyman, Dries Maerten, Frederic Vandelanotte, Brian Caron, Merke Luuk

De jury was unaniem over de winnaar van het goud, vertelde Robbert Delfos, hoofdredacteur van het Nederlandse vakblad PrintMatters. Het ‘Opinry’-team had, onder leiding van Julie Dumoulin, het huiswerk vooraf dan ook goed voorbereid en gebruikte de hackathon als springplank voor het project dat nu snel tot een succesvol bedrijf moet uitgroeien. Het uiterlijk van verpakking speelt een grote rol bij aankoopbeslissingen, stelt Dumoulin. Daarom gaat ze met Opinry de verpakkingsindustrie een platform bieden waar ze aangepaste of nieuwe verpakkingsontwerpen virtueel kunnen laten beoordelen. Opinry gebruikt daarbij kunstmatige intelligentie, maar voorziet ook in panels die uit specifieke doelgroepen worden samengesteld. Zo kunnen dure vergissingen en kostbare imagoschade worden voorkomen.

Julie Dumoulin is al zo overtuigd van het toekomstige succes van Opinry, dat ze haar baan al opzegde. Ze was dan ook blij met de Hackathon-hoofdprijs die haar, naast 2.000 euro, ook een start-up mentorship programma door Sappi oplevert: “Dat gaat mij enorm helpen om van dit project een écht bedrijf te maken.”

Bekijk hier de pitch-video van Opinry

Ed Boogaard
Als onafhankelijk vakspecialist volg ik de ontwikkelingen in de grafische en media-industrie op de voet – nieuwsgierig naar de achtergronden, benieuwd naar de betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief. Sinds 2000 publiceer ik over de ontwikkelingen in de grafische industrie; eerst als (hoofd)redacteur van vakblad Graficus en sinds 2007 als zelfstandig tekstschrijver. Mede-oprichter van De Grafische Vakpers, platform voor onafhankelijke journalistiek voor de betrokken graficus.