Opinie – Uitzonderlijke dagen!

De positieve sfeer die tijdens de eerste twee VIGC-events van 2020 duidelijk merkbaar was, is bruusk verstoord!

Met 150 deelnemers op het ‘Febelgra en VIGC trappen samen af!’ event in Wilrijk en nog eens 240 aanwezigen op ‘VIGC verbindt!’ in Sphinx cinema Gent, werd het jaar dan ook feestelijk en met veel enthousiasme ingezet. O.a. het gegeven dat voor de eerste keer onze strategische Partners de kans kregen om Employer Branding Pitches tijdens een VIGC-bijeenkomst te doen, werd erg gesmaakt. Om maar aan te geven dat iedereen klaar was voor een innovatief en ondernemend grafisch jaar.

Fespa lag in het verschiet en de tickets naar Madrid waren al geboekt. Drupa konden we met de auto vanuit Turnhout doen dus dat was al een praktische zorg minder. De stand van het Sign & Print Festival zag er veelbelovend uit en onze Nederlandse partners VKGO KVGO, GOC, A&O fonds en GSOB hadden er zin in.

Bij VIGC was alles klaar om van het Benelux Online Print Event –  #BOPE20 – alweer een succes te maken. De eerste mailings werden al uitgestuurd en onze website – met zijn nieuwe betaalmodule die inschrijven nog makkelijker moest maken – was juist opgeleverd door onze webdeveloper Kristoff. Collega Liesbet van marketing had alle mailings en sociale mediaberichten voorgeprogrammeerd zodat we jullie de volgende 2 maanden via al onze kanalen konden informeren over #BOPE20.

Alles zag er goed uit. We hadden er alle vijf enorm veel zin in en zaten vol vertrouwen voor een druk maar interessant voorjaar. En toen barste de bom!

Wat eerst nog voorzichtig aarzelend begon, nam al snel ongekende proporties aan. We besloten samen met een aantal partners dat een stand op het Sign & Print Festival niet meer kon. Maar om de organisatie en Rowdy in het bijzonder toch maximaal te ondersteunen, werd de sprekerssessie van VIGC niet geannuleerd. Er werden op vraag van de organisatie zelfs twee sessies ingevuld. Of dat achteraf gezien de beste beslissing van het voorjaar is geweest laat ik in het midden. Soit, de sessies waren leuk om te doen en de aanwezigen waren een dankbaar publiek.

Al snel kwam alles in een stroomversnelling terecht. De communicatie vanuit de overheid werd eenvormiger en duidelijk. Ze was ook gradueel opgebouwd merk ik als ik er nu op terugkijk. Misschien wel een slimme zet om paniek te voorkomen? Of misschien te laks? De toekomst zal het uitwijzen…

Hoe dan ook… het werd duidelijk dat we #BOPE20 niet konden laten doorgaan. Inschrijvingen bleven achter en sprekers kregen reisverbod. Bijkomend moesten we nog een aantal kosten maken die niets zouden uithalen als we alsnog later zouden moeten annuleren. Dus beslisten we op vrijdag 13 maart om af te gelasten. Inderdaad…. enkele uren voor Drupa dat ook deed.  De enige logische beslissing die er op dat moment te nemen was.

Met uitzondering van onze online VIGC Mentorsessies hebben we ook besloten om de trainingen stop te zetten evenals de in house consultancy tot een minimum (enkel online) te herleiden. Dit al zeker tot 19 april.

Maar dat is allemaal klein bier vergeleken met de gevolgen die jullie als ondernemers nu voorgeschoteld krijgen. De impact van afgelaste events, beurzen, opendeurdagen, feesten allerhande en ga zo maar door, op het grafische bedrijf zijn gigantisch en niet te overzien. Een grote crisis stevent recht op onze grafische bedrijven af. Large format bedrijven, commerciële drukkerijen en etiketten- en verpakkingsdrukkers, allemaal zijn ze op de één of andere manier betrokken in dit coronaverhaal.

De eerste bedrijfsleiders die naarstig op zoek gaan naar oplossingen en/of informatie hebben zich al gemeld. Omzetcijfers kelderen. Geplande investeringen worden in vraag gesteld. Personeel wordt tijdelijk op non-actief gezet.

Dit is een wereldwijde ramp. Een crisis die alle vorige degradeert. We zullen er dan ook samen door moeten zien te komen. Laten we proberen om elkaar hierin te ondersteunen. Elkaar te helpen! Wij hebben nood aan een substantiële, ambitieuze en gezonde grafische industrie in België en Nederland … vandaag maar ook morgen.

Ik wens jullie veel moed om de juiste beslissingen te nemen en bovenal hou het gezond!

Jos Steutelings – Managing Director VIGC

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.