Open brief vraagt aandacht voor Belgisch drukwerk

Enkele VIGC-leden onder leiding van Buroform CEO Jesse Marynen vragen in een open brief aandacht voor de economische impact van het coronavirus op de Belgische grafische sector. Ook al leven we in een Europese en geglobaliseerde wereld, toch is het in deze tijd van reflectie en diepe crisis wel te overwegen om als Belgische ondernemer ook voor Belgisch drukwerk te kiezen. De meer dan 20 ondertekenaars van de open brief hopen op deze manier het lokaal economisch weefsel te beschermen.

Onze deuren staan trouwens altijd ‘virtueel’ open om te luisteren naar jullie. Wij zijn uitstekend geschikt om als klankbord te dienen in deze surrealistische tijd.

Lees hieronder de brief.

Beste retail ondernemers,

Wij zijn als collega ondernemers uit de grafische bereid om deze boodschap ter harte te nemen en mee uit te dragen. Mogen we jullie dan ook vragen jullie marketing budget in eigen land te besteden?

Zelden is er zoveel gesproken over solidariteit als de laatste paar dagen en weken. We plaatsen onszelf in afzondering, voor ons eigen welzijn en gezondheid, voor die van onze ouders, familie, vrienden, geliefden. Hoewel die zorgzaamheid essentieel is, moeten we in al dat engagement ook verder durven denken.

Geert Schotte van Standaard Boekhandel gaf het vrijdag al aan in een open brief, gesteund door tientallen bedrijven en ondernemers: koop alstublieft Belgisch.

Dat geldt voor alle sectoren, niet het minst voor de grafische. Want ook wij zullen na afloop van de coronacrisis de gevolgen ondervinden. Als straks de rekening wordt gepresenteerd, zal die behoorlijk negatief uitvallen. Het ergste aan dat omzetverlies is dat het ten koste gaat van jobs en dus mensen.

Ook wij vragen daarom: steun uw lokale drukkerij. Denk aan onze eigen printbedrijven als u drukwerk nodig heeft. Want meer dan ooit hebben zij ú nodig. Zij zijn het die jobs creëren, en zo bijdragen aan onze sociale zekerheid en een uitstekend economisch stelsel in stand houden.

Daar gaat het in essentie om: onze welvaart bewaken voor het welzijn van iedereen. En daarvoor richten we ons trouwens niet alleen tot de consument. Ook resellers en marketeers hebben een grote verantwoordelijkheid in dit verhaal.

We beseffen maar al te goed dat ons leven momenteel al begrensd genoeg wordt. En toch vragen we om nog een extra (virtuele) grens te trekken en die vooral niet te overschrijden. Want als het wel gebeurt, gaat het andermaal ten koste van onze geliefden.

Jesse Marynen

Buroform

Met steun van

  • #kooplokaal #ikkoopbelgisch #print

Met steun van

  • 3 Motion – Wouter Mouton
  • Antilope De Bie – Bart De Bie
  • Burocad – Mieke Neven
  • Buroform – Jesse Marynen
  • Creafor – Andreas Foriers
  • Daddy Kate – Thijs Claes
  • Dioss – Guy Lauwers
  • Drukkerij Baskerville – Geert Cavens
  • Drukkerij Hendrix – Liesbeth Hendrix
  • Drukkerij Chapo – Stijn Leën
  • Drukkerij Coloma – Steven Verlinden
  • Drukkerij Moderna – Kim Bongaerts
  • Graphius Group – Denis Geers
  • Haletra NV – Dirk Mewissen
  • INNI Group – David Tielemans
  • ReclameOnline.be – Franky De Meyer
  • L. Capitan – Piet Germonprez
  • Printix – Johan Ceuleers
  • VIGC – Jos Steutelings
  • White Light – Marcel Engelen
  • XL Reclame – Dirk Teughels
  • Drukkerij VD – Marco De Ridder
  • Identic – Thierry Paquit
  • Zwartopwit.be – Koen Van Ouwenhuysen
  • Drukkerij GEWA – Levi Geenen
  • Drukta – Renaat Desiere