Online Print Symposium 2024: “AI is huidige realiteit”
Trouw aan het motto ‘Join the AI-powered Print Revolution’ nodigde het 11e Online Print Symposium (online) printondernemers uit om actief in te gaan op de vraag welke rol kunstmatige intelligentie in de toekomst in hun bedrijf kan en zal spelen. Uiteindelijk bespraken meer dan 290 deelnemers uit 16 landen het potentieel van kunstmatige intelligentie in print in het Science Congress Center München.
AI heeft zijn intrede gedaan in de printindustrie. Tegen het einde van het 11e Online Print Symposium kon daar geen twijfel over bestaan. “AI alleen is echter nog geen concurrentiedifferentiator”, zoals Kirsten Hommelhoff, de nieuwe CEO van het Bundesverband Druck und Medien (Duitse Federatie van Drukkerij- en Media-industrieën), benadrukte in haar keynote speech en haar eerste officiële optreden voor de grafische industrie. Op dezelfde manier wees Henrik Müller-Hansen, oprichter en CEO van softwarefabrikant Gelato, in zijn openingstoespraak op het Online Print Symposium erop dat “kunstmatige intelligentie geen oplossing is, maar een hulpmiddel”. Het is dus niet alleen een kwestie van de AI-tool of -tools, maar ook van de juiste mindset in het bedrijf en de bereidheid om zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen – of, zoals Steffen Tomasi van Flyerline Schweiz AG het in zijn presentatie verwoordde: “Aanpassen of omkomen”. De OPS2024 verdwaalde daarom niet in de diepte van individuele AI-toepassingen, maar leverde precies de juiste mix van onderwerpen op, wat het beeld illustreerde van een grafische industrie in transformatie.
Mass customisation gaat van trend naar triomf
“De digitale printindustrie is een van de meest opwindende en dynamische industrieën ter wereld”. Op de OPS legde Henrik Müller-Hansen, oprichter van Gelato, uit wat hem hiervan zo zeker maakt: het is niet alleen omdat de mondiale omzet van de grafische industrie van bijna 850 miljard dollar veel groter is dan de meesten zouden aannemen, en zelfs de muziekomzet overtreft. industrie vele malen, maar omdat deze nu ook marktsegmenten beslaat die een paar jaar geleden niet konden worden geïdentificeerd als een potentiële printmarkt met aanbiedingen voor print-on-demand, personalisatie en mass customisation. “De trend naar massamaatwerk wordt een succes”, zegt Müller-Hansen. Zijn bedrijf Gelato zelf is daar het beste voorbeeld van, omdat het een van de grootste netwerken voor on-demand productie heeft opgebouwd, met productiefaciliteiten in 32 landen en samenwerkingsverbanden met meer dan 130 productiebedrijven. Bovendien voorspelt hij een verdere groei voor de digitale printindustrie – op voorwaarde dat deze zich aanpast aan de belangrijkste markttrends in de samenleving: personalisatie/ individualisering, duurzaamheid, demografische veranderingen en de creator-economie.