Online Print nog lang niet uitgespeeld!

De digitalisering werd lange tijd gezien als een bedreiging voor onze industrie. Het glas zal voor sommigen wel altijd halfleeg zijn, terwijl voor anderen veeleer wordt gekeken naar het half volle glas. Of we nu voor of tegen zijn, feit is dat de (bedrijfs)wereld razendsnel zal blijven veranderen.

Bij VIGC komen we dagelijks in contact met grafische leveranciers, opiniemakers en productiebedrijven. Deze laatste groep is trouwens heel divers. Wij spreken dagelijks met commerciële drukkerijen, textieldrukkers, kartonnage bedrijven, verpakking- en labeldrukkers, maar ook designers en brand owners komen bij ons over de vloer. Wat opvalt is dat er naast een grote openheid ook een meer dan gezonde nieuwsgierigheid is naar innovatie. Niet alleen de ‘klassieke’ vervangingsinvesteringen maar zeker ook nieuwe gedurfde ideeën vinden steeds meer hun ingang. Het connecteren van de digitale wereld met onze kennis van druktechnieken en het herkennen van communicatiebehoeften bij de klant, creëert samen met een onmiskenbare behoefte voor het tactiele, veel mogelijkheden voor onze industrie.

Ondanks dat web-to-print – ik noem het liever Online Print – reeds meer dan 15 jaar een gangbaar gesprekonderwerp is, zijn succesverhalen nog niet wijdverspreid. Het is ook niet altijd duidelijk wat we er juist mee bedoelen. Kijk bijvoorbeeld naar het grote verschil in aanpak tussen een ‘open’ en een ‘gesloten’ online print shop. De individuele benadering van beiden is nochtans cruciaal bij het uitwerken van een businessplan. Gelukkig zien we steeds meer bedrijven die breder kijken dan de generieke ‘open’ shop concepten. Online Print wordt dan ook steeds meer opgenomen binnen de bestaande businessmodellen. Het ‘gesloten’ model wordt er met succes geïmplementeerd naast de bestaande offline businessmodellen.

Op het zesde Online Print Symposium dat op 15 en 16 maart in München plaatsvond, werd de transitie die onze industrie ondergaat kort geschetst door Bernd Zipper. Van de 37.000 drukkerijen die in 2017 in Europa actief zijn, zullen er volgens hem in 2025 nog slechts 17.000 overschieten. De bedrijven die overleven, zullen zich enerzijds toeleggen op niche of gespecialiseerde producten en zullen zich bijkomend heel sterk moeten transformeren. Hierbij wordt er een belangrijke rol toegeschreven aan online drukactiviteiten.

De omzetprognose 2018 voor Online Print in de DACH-regio (Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk) voor zowel open als gesloten shops stijgt van €7,5 miljard (2017) naar €7,85 miljard (2018). De stijging in het B2C bereik is hierbij sterker (+8,3%) dan in het B2B bereik (+2,2%). Dit valt voornamelijk te verklaren door de verkoop van drukwerk op online marktplaatsen.

Bernd Zipper – Zipcon

Wat mij opviel tijdens de presentatie van Bernd Zipper was dat er voor de eerste keer over de DACH grenzen heen werd gekeken. Bedrijven als Vistaprint en Helloprint met productie in Nederland, hebben met hun snelle groei de interesse van de Duitse markt gewekt. Er wordt dan ook wel degelijk rekening met hen gehouden. Belgische bedrijven werden niet vernoemd.

Verder spelen ook acquisities en investeringsrondes in Online Print op Europees niveau een belangrijke rol. Denken we bijvoorbeeld aan investeringsgroep Bregal (ook aandeelhouder van het Duitse Online Printers) die een aandeel in het Nederlandse Helloprint (opgericht in 2013 en in 2017 al €40 mio omzet) nam, Online Printers dat op zijn beurt het Deense LaserTryk en het Engelse Solopress overnam en het Duitse Cewe dat hetzelfde deed met het Duitse Laserline (Berlijn) en het Franse Cheerz.

Philip Rooke – Spreadshirt

Een interessante case was er van het Duitse Spreadshirt. De Engelse CEO Philip Rooke sprak over de trend van gepersonaliseerd textiel. Mooi om te zien bij de vooraanstaande online print bedrijven is dat zij een heel uitgekiende marketing- en communicatiestrategie hebben. Spreadshirt bekend van zijn T-shirts, verkoopt dan ook eigenlijk geen T-shirts. Zij verkopen het feit dat klanten via de Spreadshirt producten zichzelf kunnen uitdrukken. Toevallig met een tekst of foto op een ‘offline’ T-shirt. Die trend van zelfexpressie bij klanten is trouwens een mondiale megatrend volgens CEO Rooke.

Het businessmodel van Spreadshirt is gediversifieerd en gebaseerd op 3 onderdelen: creatie van je eigen ontwerp, verkopen van je eigen creaties op een marktplaats en het opzetten van een eigen shop d.m.v. een white label oplossing. Met een omzet van €100 miljoen in 2017 beweegt het bedrijf zich op de e-commerce markt van hoog gepersonaliseerde producten die in 2015 geschat werd op 7 miljard euro.

Prof. Frank Piller

De belangrijkheid van personalisatie werd trouwens bevestigd door mass customization expert en professor aan het RWTH in Aken, Frank Piller. Volgens hem is de combinatie van drukwerk met personalisatie de toekomst van ‘s werelds meest winstgevende bedrijfsmodel ooit. Hij ziet hierbij meer kansen in een B2B model en benadrukt dat er steeds moet worden gestart vanuit de noden van de klant. Professor Piller bekijkt de grafische industrie vanop een afstand en zijn conclusie was dan ook opvallend. Volgens hem loopt de grafische industrie op vlak van personalisatie en mass customization voor op vele andere sectoren.

Meer Online Print inzichten, inspiratiemomenten en netwerkmogelijkheden vormen de ingrediënten van het Benelux Online Print Event dat VIGC op 31 mei in Atomium Brussel organiseert. Met o.a. Bernd Zipper (Zipcon, Duitsland), Wouter Haan (Drukland/Flyerzone, Nederland), Giuseppe Prioriello (Packly, Italië) en veel meer.


Ontdek het grootste Online Print Event in de Benelux

Het nieuwe VIGC Benelux Online Print Event powered by Canon geeft u een unieke kans om online print trends en ontwikkelingen te ontdekken. Op 31 mei vanaf 11u krijgt u de kans om te netwerken en ervaringen uit te wisselen. Dit jaar is er naast nieuwe trends waaronder web-to-pack veel oog voor inspirerende internationale cases.

Ook de locatie van dit jaar, het Atomium in Brussel, is allerminst een reden om thuis te blijven!

Na het dagprogramma is er een uitgebreid avondprogramma dat inbegrepen is in de prijs! Een bezoek aan de tijdelijke tentoonstelling ‘Atomium meets Surrealism’ van de Belgische kunstenaar René Magritte speciaal ontworpen voor de 60e verjaardag van het Atomium moet de eetlust aanscherpen.

Afgesloten wordt er in stijl met een VIP diner in het Atomium restaurant u aangeboden door Aleyant Pressero by Four Pees.

http://www.benelux-online-print-event.eu/