Natte versus droge densiteit

Bij het drukken op matte papiersoorten valt een nat-gemeten zwartdensiteit van 1.80 na 24uur wachten terug tot 1.50. Je pas gedrukte zwart van je drukwerk wordt dus flink wat ‘grijzer’ na een dagje rust. “Wat zegt de ISO 12647-2 norm over de droogtijd bij het drukken op matte papiersoorten?”

Fons Put, expert voor kleurmanagement bij VIGC, nam deze vraag voor zijn rekening.

In de ISO 12647-standaard specifieert men dat alle metingen moeten gebeuren op droge drukvellen, maar er wordt hierbij geen droogtijd opgegeven. Bij het opmeten van de kleuren van offset-drukwerk voor het behalen van een kwaliteitscertificaat (https://www.vigc.be/kleurmanagement/certificaat-color-management-standaardisatie-in-druk-en-print/) moet het drukwerk minimaal 1 dag droogtijd achter de rug hebben.

De densiteitsverschillen tussen het meten van natte en droge inkt hebben alles te maken met de vlakheid van de inktlaag. Hoe vlakker, hoe meer glans op het oppervlak, hoe hoger de densiteit.

De moeilijkheid bij matte papiersoorten is dat deze per definitie een ongelijkmatig oppervlak hebben, anders zouden ze er natuurlijk niet ‘mat’ uitzien. Direct na het bedrukken van deze papiersoorten ligt de natte inkt vrij gelijkmatig op het oppervlak, met een hoge densiteit tot gevolg. Na droging wordt het inktoppervlak onregelmatiger waardoor de glans en densiteit dalen.

Je kan hierdoor zwart bijna niet perfect drukken volgens Fogra39/51, hier is immer vertrokken van glanzend gecoat offsetpapier. Je zou een veel te zware inktlaag moeten drukken om na droging nog voldoende zwarting over te houden.

Praktisch zie je dat men op halfmatte (satijn) papieren drukt naar de bovenkant van de L*-toleranties van Fogra39/Fogra51, dus zo licht mogelijk en dat lijkt me ook de enige juiste insteek.
Gretag kwam jaren geleden met de ingebouwde polarisatiefilter in de densitometer om het verschil in densiteit tussen nat en droog kleiner te maken. Het verschil wordt hierdoor kleiner maar blijft wel nog altijd aanwezig.

Relatie tussen densiteit (zwarting) en glans: hoe meer glans, hoe hoger de zwarting (hier gesimuleerd met een laklaag).

Ook dit jaar opnieuw start Fons Put op 2 maart opnieuw een lerend netwerk georganiseerd rond praktisch kleurbeheer doorheen jouw workflow. Dit bestaat uit vier online workshops waarin Fons in kleine groepen gaat inzoomen op de ervaringen, inzichten en best practices.  Meer info: https://www.vigc.be/events/lerend-netwerk-praktisch-kleurbeheer-doorheen-jouw-workflow/

Een interessant VIGC-ledenvoordeel is de mogelijkheid om gebruik te maken van de ‘VIGC-INFODESK’, een ‘eerste hulp’-lijn naar VIGC-experten. Wij geven telefonisch snel en gratis advies op prangende grafisch gerelateerde vragen. Elke vraag die we binnen het uur kunnen oplossen, wordt gratis opgelost. Indien de scope van de vraag breder is, krijg je boven op de KMO-portefeuille tegemoetkoming als lid ook nog eens tot 30% korting op het uitgebreider advies. Elke maand bespreken we in de Eye Opener een recente vraag die we voor een VIGC-lid via de VIGC-infodesk hebben beantwoord.