Het wordt voor bedrijven en organisaties steeds moeilijker consumenten te bereiken en ze te binden aan hun merk. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat het de meeste mensen koud zou laten als morgen ruim driekwart van de merken verdwijnt. Met enorme investeringen in marketing wordt geprobeerd het tij te keren – maar er zou ook slimmer gebruik gemaakt kunnen worden van nieuwe technische mogelijkheden.

Om ervoor te zorgen dat je als ‘merk’ tóch op dat steeds kortere favorietenlijstje van klanten en consumenten staat, is het nodig een relatie op te bouwen – en die te onderhouden. Onderzoek van bpost door Ipsos maakt duidelijk wat daarvoor nodig is. Het ‘Pulse’-onderzoek bracht voor 17 verschillende sectoren in kaart wat volgens klanten de belangrijkste factoren zijn voor een goede klantrelatie met een merk. Daarna werd voor deze 16 factoren (zoals ‘Kan ik vertrouwen’, ‘Geeft een positief gevoel’ of ‘Houdt mij op de hoogte’) gemeten hoe verschillende merken in zo’n sector voldoen aan die factoren: de ‘Pulse Score’. Staat ‘Vertrouwen’ hoog op de lijst, maar scoort een merk laag, dan is er sprake van een ‘pulse-gap’ – en dreigt de klantrelatie dus verloren te gaan.

Deze inhoud is alleen toegankelijk voor leden van deze website. Als u een bestaande gebruiker bent, logt u dan in. Nieuwe gebruikers kunnen zich hieronder aanmelden.

Aanmelden voor bestaande gebruikers