Met 290 deelnemers mag OPS München gerust de grote broer van het VIGC Benelux Online Print Event – #BOPE19 – genoemd worden. Voor de 7de keer stonden tal van topsprekers op het programma. Het moet gezegd dat medeorganisator Bernd Zipper een neus en de connecties heeft om telkens weer een mooie line-up samen te stellen. Wil u meer informatie over bepaalde sprekers of inzichten aarzel dan niet om VIGC te contacteren.

Een spreker waar iedereen naar uitkeek was Robert Keane de CEO van Cimpress en sinds vorig jaar weer actief betrokken in de dagelijkse aansturing van Vistaprint. Vier jaar geleden was Keane ook al eens te gast. Hij bracht toen een heel positief verhaal. Dat was dit jaar toch iets anders. Hij sprak zonder omwegen over moeilijkere tijden voor zijn bedrijf dat nog steeds groeit maar minder hard dan gehoopt. Ook al ziet hij nog veel kansen voor online print toch is de manier waarop de klant wil benaderd worden vandaag heel anders dan pakweg 4 jaar geleden. Dat de klant ‘verwend’ is als het om aankopen aangaat, kunnen wij zelf ook vaststellen als we naar het (online) koopgedrag in onze omgeving kijken. Alles aan de laagste prijs en liefst vandaag geleverd!

Er moet dus heel hard gewerkt worden om het vertrouwen van de klant te winnen. Daar komt nog eens bij dat de online print prijzen de laatste 6 maanden met 4% zijn gedaald, de advertentiekosten via Google ads sterk zijn toegenomen (nu op $120 dollar per order) en papierprijzen stijgen evenals de verzendkosten onder impuls van een stijgende vraag in de logistieke keten. Keane sprak dan ook van een ‘rat race’ met centraal veel druk op kwaliteit en de leveringssnelheid.

Het voordeel van schaal dat Cimpress overduidelijk nu nog heeft, is een grote troef. Keane geeft aan dat als je op het Cimpress niveau wil meespelen een omzet van €250 mio een minimum is.

Bij Cimpress zet men volop in op robotica, big date, Machine Learning en AI. Gestandaardiseerde taken automatiseren is een bekend gegeven maar men gaat hier duidelijk verder en dieper op in dan bij de gemiddelde drukkerij. Zo is het automatiseren van intellectuele taken voor de meeste onder ons waarschijnlijk minder voor de hand liggend. Het doel is om in de veelheid van data met algoritmes en logica verbanden te gaan zien die wij mensen niet kunnen zien. Dit kan o.a. heel veel voordeel opleveren bij procesoptimalisatie, productieplanning (ganging maal factor 100!), op vlak van kwaliteit en binnen het customer data platform. Denk bijvoorbeeld aan logo conversies, hoog gepersonaliseerde marketingacties of vertalingen. Keane ziet hierin veel economische waarde.

Als afsluiter geeft Keane mee dat een bedrijf onmogelijk in alles kan uitblinken. Dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat samenwerking met andere partijen essentieel is om online print de volgende 20 jaar te laten groeien.

Zonder al te veel te willen prijsgeven, want Bernd Zipper CEO Zipcon en medeorganisator OPS is Keynote spreker op het #BOPE19 in Antwerpen, toch ook bij hem de nodige reserve rond de stand van zaken binnen de online print wereld.

Drukwerk is volgens Zipper zeker in deze digitale wereld echt waardevol maar dan moet men het wel goed doen! Kwaliteit laat soms te wensen over zoals blijkt uit een ‘mistery calling’ onderzoek dat door Zipcon recent werd uitgevoerd. Dat is natuurlijk niet goed voor het klantenvertrouwen! Dit is in één keer ook één van de redenen dat men een verschuiving ziet van de grote onlinespelers naar kleinere regionale niche aanbieders. Bedrijven moeten goed nadenken over hun strategie en meebewegen met de consument en met trends.

Ondanks dat de drukwerkindustrie wereldwijd een omzet van 2.695 miljard euro (twee keer zo groot als de pharma industrie!) heeft, zijn het harde tijden voor online drukkers alsnog volgens Zipper. De tijd van de dubbele omzetcijfers is in dit segment dan ook voorbij. De omzet (1,54 miljard euro) van de top vijf in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) tekent voor een groeivertraging.

Kleinere spelers maken wel degelijk nog kans om te ondernemen in de online print markt en dit voor een groot deel o.w.v. de service! De online print markt is ondanks de kritische benadering van zowel Keane als Zipper nog steeds één van de meest succesvolle businessmodellen van de drukwerkindustrie. Kansen liggen in de niche en succes kan beïnvloed worden door te focussen op service, waardering, kwaliteit en de e-commerce beleving. Meestal is het aankopen van online drukwerk niet leuk en sexy genoeg.

Succesvolle initiatieven in de redelijk ‘gesloten’ DACH-regio zijn sinds kort ook niet alleen Duitse bedrijven zoals Flyeralarm, Olineprinters en Cewe maar ook enkele Nederlandse bedrijven zoals Probo en Helloprint treden steeds meer op de voorgrond.

Managing Director van Probo René de Heij tekende op dag 2 voor één van de meest gesmaakte presentaties. Hij gaf een heel heldere en visuele presentatie waarin hij dieper inging op de evolutie van productiebedrijf Probo naar een online print en fulfillment service.

Probo dat ook in België heel wat afnemers telt, baseert zich op een reseller model. Zij besteden heel wat aandacht aan materiaal (250+) en producten (200.000+) research en ontwikkeling. Met meer dan 2500 orders per dag kunnen zij dan ook een spectaculaire groei voorleggen.

Als je vanuit een reseller model werkt moet je als reseller geen gewone doorverkoper willen zijn aldus de Heij. Het is in dit concept heel belangrijk om toegevoegde waarde te bieden. Je moet connecteren met jouw klant, luisteren waarbij je hem kan helpen en een partner zijn eerder dan een eenvoudig verkoopkanaal.

Ondanks dat Probo natuurlijk niet naast prijs kan kijken zweert de Heij toch bij innovatie en ontwikkeling. Dit zowel op gebied van producten als van de verschillende sub markten maar ook op vlak van procesoptimalisatie en zeker ook medewerkers. Of zoals hij zegt: ‘focus on the sky, not the bottom’ (cfr. de banner m2-prijzen).

En bij Probo voegen ze de daad bij het woord. Zo werd er een ontwerpplatform Motiflow.com opgezet om de creatieve- en designerwereld nauwer te kunnen betrekken bij drukwerk uitingen. Personalisatie is iets wat in het DNA van het bedrijf zit. Zo kan men nu ook recent gepersonaliseerde verpakkingen en labels bestellen. Iets wat men als voorbeeld weet te combineren met de brouwerij die men enige tijd geleden opgericht heeft. Ook op vlak van logistiek heeft men een eigen distributiesysteem opgezet dat betrouwbaarheid en snelheid ten goede moet komen.

Net zoals Robert Keane is de Heij ervan overtuigd dat samenwerken en toegevoegde waarde op verschillende vlakken en niveaus dé manier is om klanten tevreden te houden en omzet toe te voegen.

Wil jij je laten inspireren en ontdekken hoe online print ook jouw businessmodel kan verrijken, kom dan zeker op 9 mei naar Antwerpen ZOO. Het Benelux Online Print Event #BOPE19 biedt naast 9 internationale sprekers ook heel veel netwerkmogelijkheden met een VIP-diner en de mogelijkheid om deel te nemen aan een bedrijfsbezoek bij Control Media.

 

Jos Steutelings
Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen. Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.

Deze inhoud is alleen toegankelijk voor leden van deze website. Als u een bestaande gebruiker bent, logt u dan in. Nieuwe gebruikers kunnen zich hieronder aanmelden.

Aanmelden voor bestaande gebruikers