Key take aways

Het Benelux Online Print Event op 9 mei in Antwerpen was aan de tweede editie in zijn huidige vorm toe. Eigenlijk is dit event het verlengde van het VIGC web-to-print project waarvoor er ook al zes kleinere events werden georganiseerd tussen 2015 en 2017. Dit verklaart in één keer ook waarom er een heel gebalanceerd programma met internationale sprekers kon worden samengesteld. Bij VIGC is er immers veel ervaring rond dit thema en kan men teruggrijpen op een uitgebreid netwerk van experts in dit domein.

Online print is al lang zijn kinderjaren ontgroeid. Dat wil echter niet zeggen dat het onderwerp niet meer relevant is. In tegendeel! Dat werd trouwens door de sprekers meer dan één keer bevestigd tijdens het #BOPE19 event.

Belangrijke bevindingen waren o.a.

  • Online Print Rocks. Vandaag vallen alle puzzelstukken samen. De technologie staat op een hoogtepunt en de klanten zijn vragende partij om steeds meer online te kopen. Retail e-commerce sites spelen hierbij een voortrekkersrol. De vraag is niet zozeer of maar eerder hoe snel onze sector met volle overtuiging zal gaan inzetten op online print.
  • Als je naar sectorcijfers kijkt dan kan je de trend van dalende oplages niet ontkennen. Maar er zijn ook heel veel kansen die de digitale disruptie ons biedt. Bedrijven die bereid zijn om in dit veranderingsproces mee te gaan en oplossingen te zoeken, zijn we winnaars van morgen.
  • (Online) sales en marketing zijn key! Hierbij is segmentatie een belangrijk punt. De manier waarop je jouw doelpubliek (online) aanspreekt, is de sleutel tot succes. Dit moet trouwens in een omnichannel strategie worden bekeken waarbij mobiel een belangrijke convertor is.
  • Het product op zich is niet het belangrijkste maar de manier waarop je het verhaal rond jouw product brengt is een groot verkoopargument. Hierbij kan personalisatie een belangrijke rol spelen omdat je op die manier heel diep in de leefwereld van een klant kan binnendringen.
  • Moeten we niet allemaal meer ondernemers worden en minder drukwerk liefhebbers? Verschillende cases toonden aan dat succesverhalen in onze sector vaak worden geschreven door ondernemers die van buiten onze sector komen.
  • Automatisatie is absoluut een noodzaak om succesvol te zijn binnen de online print wereld. Maar is het nodig om alle taken tot in detail gaan te automatiseren? Soms is het inderdaad beter om te kiezen voor flexibiliteit en dus niet gaan te ‘over’automatiseren.
  • Automatisatie is niet alleen van toepassing in de productie. Er wordt ook steeds meer geautomatiseerd in het voortraject. Artificial Intelligence vindt dan ook steeds meer zijn weg bij o.a. de klantendienst en de orderopvolging. Grote spelers zijn hier nu al mee aan het experimenteren. Het zal niet lang duren alvorens leveranciers met betaalbare en geïntegreerde oplossingen zullen komen.
  • Met slimme algoritmes in de prepress kan er enorm veel tijd en dus geld uitgespaard worden. Zeker in een gemengde omgeving (offset – digitaal) waarin oplages steeds kleiner worden is het belangrijk om menselijke handelingen tot een minimum te beperken. Slimme technologieën gebaseerd op AI en Machine Learning zullen in de toekomst steeds meer worden ingezet in het voortraject.

In deze digitale wereld is het volgens VIGC heel belangrijk om ook af en toe fysiek te connecteren. Het netwerkgebeuren bij de VIGC-events is dan ook zeker één van de belangrijker troeven. Dit jaar tekende men met 150 bezoekers – een stijging van 12% – voor een recordopkomst. En ook de strategische partners volgen in het succes. Maar liefst 32 partners hielpen mee om van dit event een succesverhaal te maken.

De locatie van de Antwerpse ZOO was na het Atomium in Brussel van vorig jaar alweer een voltreffer. Na de netwerkreceptie konden de deelnemers een begeleid bezoek aan de ZOO brengen. Maar ook de grote statige ruimtes, goede catering tijdens het dagevent en ook ’s avonds tijdens de netwerk diner, droegen zeker bij tot goede netwerkmogelijkheden. Kosten nog moeite werden gespaard om innovatie in de grafische sector te promoten.

 

Het viel dit jaar op dat veel Nederlandse collega’s de weg naar het event vonden. Het is dan ook expliciet de bedoeling van VIGC om een Benelux event te creëren waar ook Franstalige Belgen hun weg naar vinden zo blijkt. Verder waren er ook deelnemers uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Oekraïne en Oostenrijk.

Enkele quotes van de deelnemers:

It was a pleasure to talk to you and participate in BOPE! Thank you for thorough event organization and the format that allocates enough time for networking.

Nogmaals mijn complimenten voor het event van vorige week en wat een opkomst!!

Was leuk om erbij te zijn in Antwerpen. Complimenten voor de organisatie en het programma.

Was top georganiseerd en op een geweldige locatie!

We waren zelf ook tevreden over de feedback achteraf dus dit is een mooie bevestiging.

Bedankt het was een leuke ervaring en ben blij dat ik iets mocht meedragen aan een super mooi event

Dank voor de boeiende dag! Het was mij ook aangenaam om zoveel andere ondernemers te leren kennen!

Ik wil jullie juist bedanken voor de organisatie van het mooie event! Ik vond het heel interessant en een fijne vuurdoop.

I really enjoyed the event & networking. Dynamic & productive couple of days with the Benelux online print community.

Nogmaals bedankt voor deze unieke ervaring! Heel knap, ik weet jullie te vinden.

Ik vond het een hele goede editie dit jaar. De locatie zat daar zeker voor iets tussen, maar de sprekers waren ook top! Zeker Richard Askam, Marco Aarnink en Franky De Meyer. Zipper was dit jaar ook in vorm.

Bekijk hier het volledige fotoverslag