JDF: geen plug & pray?
JDF is niet meer weg te denken uit het grafische productieproces. Toch is er kritiek op deze standaard, onder meer van Heidelberg.
Dataline, de firma achter MultiPress ERP/MIS software voor grafische productiebedrijven, verdedigt het belang van de standaard, en is van oordeel dat het belangrijk is dat nog meer leveranciers zich aan het platform verbinden. JDF werkt wel degelijk en het heeft een toekomst.
Bij Dataline zijn er veel klanten waar een volledige JDF-workflow draait. Die gebruiken procesautomatisering die zonder JDF niet eens mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde items en barcodes die zorgen dat het juiste omslag met het juiste binnenwerk wordt samengevoegd.
Consistentie
CIP4, de organisatie achter de standaard, beoogde met de ontwikkeling van JDF koppelingen te maken tussen alle onderdelen van het grafische productieproces. De standaard beschrijft het gehele proces en maakt het uitwisselen van informatie tussen machines en software eenduidig.
JDF staat niet meer op zichzelf. Het proces begon ooit als de order binnen kwam. Nu zijn er koppelingen met de eindklant via API’s. Dat kan een bestelsysteem, een web-to-print-portal of iets anders zijn. Opdrachten komen gedefinieerd in een XML-bestand binnen via een API. Dat wordt automatisch omgezet naar een conventionele order met alle specificaties die erbij horen. Daarna is het de beurt aan JDF. Het is een onderdeel van het hele traject.
Heel belangrijk daarbij is dat JDF consistent is. Als de workflow eenmaal draait, dan blijft dat ook zo. Iedereen houdt zich aan de afgesproken standaarden en daardoor blijft alles stabiel.
API’s
Ondertussen spelen API’s wel een steeds grotere rol in het productieproces. Klanten willen hun opdrachten aan de drukkerij automatisch versturen en daarvoor zijn koppelingen nodig waar JDF niet in voorziet. Het is niet óf JDF óf API-koppeling. Ze liggen in elkaars verlengde en ze kunnen los van elkaar bestaan. De functionaliteit van API’s wordt steeds groter, maar men kan er nooit de hele applicatie mee ontsluiten.
Er zit programma-eigen logica in de applicatie. Daarom zijn de SAP’s van deze wereld nog niet doorgedrongen in de print mdia sector. Voordat er een eindproduct is, zijn er een aantal tussenstappen. De intelligentie zit in de applicatie, dat kun je niet allemaal via een API beschikbaar stellen. De JDF-standaard beschrijft dat allemaal. Iedereen in de grafische industrie weet dat er verschillende vouwschema’s zijn, dat is vastgelegd in JDF. Als je een JDF-jobticket doorstuurt naar een toepassing die JDF ondersteunt, dan klopt het altijd.
Toch kent ook JDF zijn beperkingen: er zijn dialecten. Men kan private-tags toevoegen (coderingen die buiten de JDF-specificatie vallen). Daarvoor is het opletten want zo maak je specifieke koppelingen met een bepaald systeem. Als er dan iets verandert in de software, werkt zo’n codering niet meer.
Bij Dataline weten ze dat alle productie-specificaties vastleggen in JDF niet en nooit gaat lukken. Daarvoor is het productieproces te ingewikkeld, en 60 of 70 procent is al een goed resultaat. JDF is geen plug & play, maar het is zeker ook geen plug & pray. Het is belangrijk dat niet voor elke leverancier een aparte koppeling ontwikkeld moet worden. Dat is de grote kracht van JDF.
Geen mirakeloplossing
Door de combinatie van API’s en JDF kun je de productie grotendeels automatiseren. Dat is bijvoorbeeld belangrijk als er automatische orders binnenkomen van een internetdrukker. Als je dat niet automatiseert, komen de orders niet op tijd af en kan je geen winst maken.
Nieuwe ontwikkelingen als data-analyse en robotica spelen een steeds grotere rol. JDF voorziet daar niet in. Daarentegen zijn API’s is geen wondermiddel, maar API’s zullen wel een steeds grotere rol spelen bij dat soort koppelingen. Ook bij Dataline worden API’s voor specifieke situaties ingezet.
Het voordeel van JDF voor elk print productiebedrijf is dat het niet afhankelijk van één handelshuis. Iedereen kan zelf kiezen welke drukpers, welk MIS en welke workflow-software hij of zij wil gebruiken – mits het JDF ondersteunt. In dat opzicht heeft JDF al een zeer sterke verdienste na 20 jaar in de grafische industrie, en zeker en vast ook nog een sterke toekomst.