DIOSS Group, ooit gestart als zeefdrukkerij, is vandaag een gediversifieerd bedrijf dat zijn activiteiten op verschillende domeinen etaleert. Het bedrijf dat wordt geleid door de Oost-Vlaamse ondernemer en VIGC-lid Guy Lauwers is geen zuiver productiebedrijf, maar een ware service-provider waarbij consultancy, creativiteit en kwaliteit de sleutelwoorden zijn.

Als belangrijkste speler van kunststofbedrukking op de Belgische markt was het dan ook geen toeval dat creatief agentschap FamousGrey kwam aankloppen om de nieuwe campagne van Campari, een Italiaans bedrijf dat sinds 1860 actief is in de drankenindustrie, druktechnisch mee uit te werken.

FamousGrey ontwikkelde met twee internationaal gerenommeerde Belgische fotografen Sanne de Wilde en Athos Burez een campagne rond doorzichtige onderzetters. Door deze onderzetters voor de lens van een smartphone te houden, kan je unieke opnames creëren. Het combineren van digitale devices met fysiek bedrukte filters laat toe om Campari momenten een speciale touch te geven. De Campari Creates campagne is dan ook een ode aan de artistieke creatie in het digitale tijdperk. Het doel om Campari te verankeren in de hedendaagse kunst en tegelijkertijd zijn artistieke erfgoed te vieren is hierbij zeker behaald.

Het idee zat in ieder geval goed. Maar de druktechnische uitwerking bleek toch iets moeilijker dan door de creatieve bedenkers van de campagne aanvankelijk werd ingeschat. Het combineren van de juiste inkten met de doorzichtige kunststofdrager waaruit de onderzetters vervaardigd zijn, eiste dan ook een grote deskundigheid.

“Ondanks de grote kennis van speciale inkten en kunststofsubstraten was het een hele uitdaging om samen met de inktproducent de juiste formule voor de inkt op te stellen”, aldus Guy Lauwers. “Na enkele weken en heel wat testen verder, zijn we er echter in geslaagd om het effect dat FamousGrey wou bekomen te kunnen reproduceren. Het gegeven dat wij historisch vanuit de zeefdrukkerij heel wat kennis van inkten en substraten in huis hebben, heeft zeker bijgedragen tot dit mooie resultaat.”

Deze case krijgt terecht heel veel aandacht o.w.v. zijn creativiteit en kunstzinnig karakter. Mooi voor de grafische sector is dat hier ook wordt aangetoond dat drukwerk zeker zijn plaats heeft in de marketingmix en in dit geval eigenlijk een van de belangrijke succesfactoren in deze Campari campagne is. Specialisatie waardoor toegevoegde waarde kan gecreëerd worden door het grafisch bedrijf, is zeker een manier om te excelleren en drukwerk zijn terechte plaats te laten claimen.

Jos Steutelings
Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen. Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.