IDTEchEx
Printen en elektronica: de interesse van de elektronicasector is booming, deze van de print-sector is nogal afwachtend. Nochtans is er hier ook alle reden toe om deze evoluties van zeer nabij te volgen, nemen we maar als voorbeeld de integratie van communicatie-tags in verpakkingsmaterialen. De brand-owner wil maar al te graag weten wie zijn klanten zijn en de verpakking is hiervoor een uiterst geschikt instrument: met je smartphone kan via de geïntegreerde elektronische tags connectie gemaakt worden met het Web. Het VIGC werkt samen met IDTechEx, een wereldspeler op het vlak van technologietrends in printed electronics, om jullie op de hoogte te houden van dergelijke ontwikkelingen en evoluties. Berlijn was midden april de ‘place to be’ om deze nieuwe trends op te snuiven tijdens de jaarlijkse IDTechEx printed electronics-conferentie.
Trending technologie?
Op de show krijg je een breed palet aan toepassingen, gaande van slimme verpakkingen, display-technologie, 3D-printen, Internet of things, tot elektrische voertuigen en zonnepanelen. In deze brede waaier is het interessant te kijken welke technologie in de lift zit. James Hayward, IDTechEx’s researcher, demonstreerde dit aan de hand van ‘wearables’. Dit is de verzamelnaam voor nieuwe toepassingen in textiel en andere draagbare attributen (slimme horloges). Op Google trends kan je raadplegen hoe groot de interesse is aan de hand van de activiteit in de Google-zoekmachine. Het aantal aangevraagd patenten uit de sector vertoont hierbij een zeer goede correlatie, dus in de gaten te houden voor bedrukkers van textiel!
Nieuwe generatie zilverinkten
Zilverinkt heeft het grote voordeel tegenover koper dat ook bij oxidatie de laag geleidend blijft, dus minder kritisch in verwerking. Toepassingen met zilverinkt zijn te vinden in het zeefdrukken van schakelaars in automotive, consumer elektronica en Point-of-sales displays. Dirk Bollen, R&D manager bij Agfa Specialty Products, gaf inzage in een nieuwe werkmethode om de gezeefdrukte lijnen van zilverinkt zo goed als onzichtbaar te maken.
NFC & slimme verpakkingen
NFC staat voor Near Field Communication. Net zoals Bluetooth is het een gestandaardiseerde technologie waarbij je via een tag (antenne + chip) op je drukwerk kan communiceren met een smartphone. Google trends toont hier een significante stijging aan sinds 2012.
Labelprinters zijn meestal wel vertrouwd met het produceren van NFC-labels. Voor hen komen er steeds betere oplossingen op de markt. Voorbeeld hiervan is een bedrijf als Fujikura: NFC-labels op een metaalprint (zoals vaak voorkomend op luxe-verpakkingen) vormen een probleem. De magnetische eigenschappen van de metaalinkten verstoren de signaaloverdracht. Fujikura biedt hier nu een oplossing aan met een inkt die de NFC-tag beschermd tegen deze signaalverstoring.
IMEC-primeur
IMEC heeft reeds een mooi project met grafische bedrijven achter de rug. Het Europees gesubsidieerde PING-project resulteerde in integratie van NFC-tags in grafische producten als speelkaarten en kartonverpakkingen. De primeur werd bekend gemaakt door Alexander Mityashin, program manager Thin-Film Electronics bij IMEC. In het nieuwe ontwikkeltraject onder de naam ‘CAPID’ wordt een methodiek uitgewerkt om met een capacitieve tag je verpakking of label direct via een touchscreen te laten communiceren met de digitale wereld. Extra troef is dat het kan geïntegreerd worden in een roll-to-roll productieproces.
Van grafisch product tot functioneel device
Eén duidelijke aftekenende trend is dat we aan onze dagdagelijkse consumables een factor ‘smart’ willen toekennen. Dit gaat van textiel, slimme verpakkingen en labels, bordspelen, kaarten tot en met medische geprinte sensoren. Wil je meer weten over deze ontwikkelingen kan je deelnemen aan de VIGC-opleiding ‘Introductie in printed electronics’. Deze vindt plaats op 7 juni bij VIGC in Turnhout.