Hoe moet het nu verder met onze sector?

De groene transitie, de grondstoffencrisis, de op hol geslagen inflatie en daarbovenop waanzinnige prijsstijgingen op de energiemarkt. Wie dacht dat we het na de covidcrisis allemaal gehad zouden hebben, komt bedrogen uit.

De torenhoge energieprijzen (prijzen maal 5 of nog meer) zetten grafische productiebedrijven onder enorme druk. Drukkerijen en verpakkingsfabrikanten staan al onder druk door de meer dan verdubbeling van de papierprijzen in het afgelopen jaar. Daar komt nu de situatie op de energiemarkt bij, waardoor de energieprijzen verveelvoudigen en de productiekosten aanzienlijk stijgen. Ook de loonindexatie hakt er ferm op in.

We kunnen in de meeste gevallen dan ook niet anders dan de prijsstijgingen door te rekenen aan onze klanten. Maar tot op welke hoogte kom je daarmee weg? We zien nu al dat de frequentie van bepaalde uitgaves wordt verminderd en dat bepaalde aanbestedingen uitgesteld worden. Grootbank ING geeft aan dat het consumentenvertrouwen verder daalt en dat een recessie niet meer te ontwijken is (als we er al niet in zitten).

Gemakkelijke en snelle oplossingen vallen niet te verwachten en een politieke oplossing voor de energiecrisis zal niet voor morgen zijn. Maar misschien mogen we toch wel iets meer doortastendheid bij onze politici op alle niveaus en over partijgrenzen heen verwachten!

Lichtpuntjes

Ook al is het even zoeken naar een aantal lichtpuntjes zien we toch – nog volgens ING – de prijzen van basisgrondstoffen (o.a. nikkel, zink en koper) op de wereldmarkt dalen., Men ziet ondanks de oorlog in Oekraïne verbetering in de prijzen van landbouwproducten en de containerprijzen zijn afgelopen periode fel gedaald, ook al staan ze nog niet op een pre-corona niveau.

De onheilspellende uitspraken van onze eerste minister dat we voor 5 tot 10 moeilijke winters staan, moeten dan misschien ook in de juiste context worden geplaatst en gezien worden als een wake up call voor de regeringspartners. Meer realistisch volgens ING zou een 3 tot 4-jarig scenario zijn wat ons de tijd zal geven om weer naar een ‘normaal’ niveau van handel te evolueren.

De orderboekjes bij vele grafische bedrijven kenden een heropleving eind vorig en begin dit jaar. En zelfs nu nog zijn er redelijk wat bedrijven die de orders niet zien verminderen wat natuurlijk niets zegt over de marges. De vraag is dan ook hoe we de volgende periode de winstgevendheid zo veel mogelijk kunnen vrijwaren of anders gezegd de schade beperken?

Denken in oplossingen

We zullen iedereen nodig hebben om in oplossingen te denken om zo te proberen aan maximale kostenbesparing te doen. Het is daarom zeker een goed idee om de productieprocessen en leverancierslijsten nog eens onder de loep te nemen. Tijdens de covidcrisis hebben we vanuit onze rol heel wat bedrijven begeleid die hun processen hebben herbekeken en quick wins gedefinieerd hebben. Dit zou zeker ook nu weer kunnen! Een goed idee kan bijvoorbeeld zijn om dat ook eens op microniveau en samen met de werknemers te doen. Waar zien zij bijvoorbeeld nog besparingsmogelijkheden? Een georganiseerde brainstormsessie is hiervoor een goede methode.

Maar ook het ontwikkelen van nieuwe applicaties en het herdenken van bestaande applicaties kan helpen in de zoektocht naar oplossingen.

Teamwork

Misschien moeten we ook de kans grijpen om meer samen te werken en een meer open beleid tussen bedrijven te voeren? Ervaringen delen, constructief in overleg gaan met elkaar, samen acties ondernemen, …

Er is meer bereidheid om dit te doen dan misschien op het eerste gezicht lijkt. Het nieuwe VIGC-initiatief Young Professionals in Print is hier een mooi voorbeeld van. We waren eerlijk gezegd een beetje overdonderd door de positieve weerklank dat dit initiatief teweeg heeft gebracht. Misschien is het een generatie kwestie? Wat er ook van zij, het is zeker de moeite waard om te proberen teamwork buiten de eigen bedrijfsmuren te exploreren.

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.