TICKETS I PRAKTISCH I PARTNERS
CHALLENGE ACCEPTED!
Op 20 oktober 2022 strijken we weer neer bij Lamot in Mechelen voor ons jaarlijks Congres.
Een namiddag vol netwerking, lekker eten en drinken maar vooral heel veel goede content en dito sprekers.
Drie thema’s, vele uitdagingen!
Het achtste Congres beperken we dit jaar niet tot één thema. De reden is eenvoudig. Er valt gewoon te veel te vertellen over de verschillende uitdagingen binnen onze sector. Daarom gaan we binnen de krijtlijnen van Het Congres 2022 drie relevante thema’s belichten.
Om voldoende tempo in het programma te houden en zoveel mogelijk inzichten met iedereen te kunnen delen, laten we eerst een professionele spreker het thema benaderen waarna we een panelgesprek houden met 4 industrie-experten over datzelfde thema. Uiteraard wordt het geheel begeleid door een ervaren moderator.
Mieke Loncke, Host – Moderator
Mieke Loncke is van opleiding juriste met een Executive MBA op zak. Sinds jaar en dag stroomt communicatie door haar bloed. Zo was ze als directeur van de beroepsvereniging voor Facility Managers jarenlang het gezicht van Z-Facility op Kanaal Z. Als woordvoerster van het bewakingsbedrijf Securitas verzorgde ze de mediacontacten. Momenteel is ze directeur Marketing & Communicatie bij adviesbureau BDO. Met haar kennis zal ze de panelgesprekken in goede banen leiden.
Klantgerichtheid
Gewoontes en vragen van onze klanten zijn gewijzigd en zullen in de toekomst verder wijzigen. Wij moeten ons als grafische partner aligneren met de behoeften van onze klant. Vier brandowners zullen hun visie met ons delen. Waar hebben zij als onze klant behoefte aan? Hoe kunnen wij hen nog beter ondersteunen en begeleiden vanuit onze rol als communicatiepartner en drukwerkspecialist? Hoe willen zij dat wij het verschil maken voor hen en voor hun klanten? Welke rol spelen toegevoegde waarde, duurzaamheid en de socio-economische gebeurtenissen hierin?
Tom Palmaerts, Trendwatcher, Trendwolves
Consumers in 2030
Tom is een trendwatcher, opinieleider op het gebied van consumentengedrag en attitudes in een veranderende wereld. Naast keynote spreker is hij trend consultant, auteur, en managing partner bij Trendwolves. “We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar door culturele spanningen en innovaties in een kader te plaatsen, kunnen we ons een beeld vormen van toekomstige mogelijkheden. Tom springt op Het Congres 10 jaar vooruit om inzicht te krijgen in de grootste maatschappelijke veranderingen. Toekomstdenken is pas interessant als je er vandaag al mee aan de slag kunt.”
15u10 – Keynote
Panel 1, Klantgerichtheid
Het belang van drukwerk voor onze klanten?
– Lotte Krekels – Packaging Manager @ Carrefour Belgium
– Inge Moerenhout – Director Commercial Partnerships @ Studio 100
– Tatjana Raman – Director Business & Story Intelligence – parcels & paper mail @ Bpost
– Benedikt Debeuckelaere – Global Sales Director @ Brouwerij Huyghe – Delirium
15u50 – Panelgesprek
‘The war on talent’
Alle sectoren kampen tegenwoordig met een tekort aan geschoolde werknemers, niet op z’n minst bij de meer technische profielen. Wij zijn een vooruitstrevende sector die bestaat uit hightech bedrijven. Binnen onze sector is er een ruim aanbod aan diverse functies gaande van creatieve (design)profielen, orderbegeleiding en -verwerking over proces- en IT-specialisten tot machineoperatoren op (digitale)drukpersen en geavanceerde afwerkingsmachines. Welke acties ondernemen bedrijven vandaag al om (jong) talent aan te trekken en wat kunnen wij nog meer doen? Hoe kunnen wij onze troeven nog beter uitspelen en millennials en Gen-Z boeien, binden en ontwikkelen binnen onze organisaties?
Heleen Ernst, Eigenaar, U’r Skills
Millennials en Gen-Z
boeien, binden en ontwikkelen binnen jouw organisatie
Heleen Ernst generatiespecialist en eigenaar van U’r Skills. Wij hebben Heleen leren kennen als columnist van het Nederlandse PRINTmatters en via een geëngageerde keynote op het Intergraf congres Print Your Future. Heleen is freelance HR-adviseur met focus op o.a. generatie advies en ontwikkeling, employer branding gericht op Generatie Z en Millennials, talent ontwikkeling en organisatiecultuur. In haar presentatie zal zij de verschillen over generaties heen toelichten en haar tips & tricks delen.
16u10 – Keynote
Panel 2, The war on talent
Talent gezocht! Kansen & uitdagingen in de sector!
– Herman Staes – Coördinator @ GRAFOC
– Daniëlle Vanwesenbeeck – General Manager @ Mastermail
– Fons Leroy – Voorzitter @ Het Beroepenhuis
– Kirsten Brisard – eigenaar @ Qualified Creatives
16u35 – Panelgesprek
Economic outlook 2023
Tijdens het derde en laatste thema kijken we vooruit op wat 2023 ons brengt op economisch vlak. Op socio-economisch vlak hebben we een op z’n minst hobbelig parcours achter de rug. Welke impact hebben de verschillende crisissen op onze sector? Hoe staan we er vandaag voor als sector en waar evolueren we naar toe? Hoe kan de veerkracht binnen de bedrijven vertaald worden in economisch positieve return? Hoe pikken we positieve signalen op om daarop voortbouwend maximale impact te creëren binnen onze ganse sector?
Peter Vanden Houte, Chief Economist, ING
Economic outlook 2023
Themaspreker is Peter Vanden Houte Chief Economist bij ING Belgium. Peter werkt al meer dan 20 jaar bij ING in verschillende onderzoeksfuncties. Hij is ook vicevoorzitter van de ‘economische commissie’ bij het Verbond van Belgische Werkgevers. In die hoedanigheid is hij goed geplaatst om een economic outlook richting 2023 te geven met een accent op de grafische sector.
17u30 – Keynote
Panel 3, Economic outlook 2023
Hoe staan we ervoor als sector en waar gaan we heen?
– Marc Vandenbroucke – directeur @ Febelgra
– Koen Braem – CEO @ Haletra
– Kurt De Cat – hoofdredacteur @ Grafisch Nieuws
– Bart Reynders – key account manager @ Reynders Etiketten
17u55 – Panelgesprek
Afsluiter
Afsluiten doen we in stijl door een combinatie van inhoud, humor en interactie!
Paul Smit, Filosoof, Cabaretier
Anders kijken
Filosoof & cabaretier Paul Smit is dan ook een veel gevraagde spreker met zijn presentatie en show ‘Anders Kijken’. Hij combineert humor en inhoud en gaat in op thema’s als samenwerking, innovatie, beïnvloeding en verandering. In een humoristische en energieke presentatie gaat Paul Smit in op diverse aspecten van menselijk gedrag en de werking van ons brein. Zijn verhaal is onderscheidend en bevat de nieuwste inzichten. Wat werkt wel en wat werkt niet als we willen veranderen? Hoe kunnen we als mens flexibel en ontspannen in het leven staan en denken in mogelijkheden? Hoe ontstaat er verbinding, vertrouwen en creativiteit binnen een organisatie?
18u15 – Keynote
TICKETS
249 euro excl. 21% BTW
Voor Het Congres kan GEEN KMO-portefeuille worden aangevraagd.
Leden kunnen voor Het Congres gebruik maken van innovatiecheques.
PRAKTISCH
14u – Ontvangst en netwerking
15u – Sessies deel 1
16u55 – Pauze en netwerking
17u30 – Sessies deel 2
19u10 – Receptie, walking dinner en netwerking
WAAR & WANNEER
20/10/2022, start 15u
Lamot Mechelen
Van Beethovenstraat 8/10
2800 Mechelen
MEER INFO
VIGC vzw
Collegestraat 11 bus 3
2300 Turnhout
info@vigc.be
JOIN THE CONVERSATION
#hetcongres22 #sterkondernemen #industriepartnerschap
Partners
Het Congres wordt ondersteund vanuit het industrie partnership Agoria-Sirris-Vlaio, (vlaio.be/sterkondernemen).
Gold Partners
Silver Partners
Media Partner
Sector Partner
Alle tarieven vermeld op de website zijn exclusief 21% BTW.