De ondergang van de Europese drukbranche werd al meerdere keren voorspeld, maar deze sector blijft met een omzet van 80 miljard per jaar een enorme economische factor. “Wie bereid is het transformatieproces te ondergaan, kan flink groeien,” aldus Michael Fries, CEO van Onlineprinters. Deze internationaal opererende ondernemingsgroep behoort naar eigen zeggen tot de top drie van online drukkerijen in Europa.

De drukbranche bevindt zich al jaren in een proces van verandering. Dat bewijzen de cijfers van Intergraf, de Europese federatie van grafische brancheverenigingen: Het aantal drukkerijen daalde in een periode van tien jaar (van 2005 tot 2015) met 14 procent en bedroeg in 2015 iets meer dan 110.000 bedrijven. De aantallen werknemers daalden in dezelfde periode met ongeveer een derde naar 622.000 werknemers. Daarentegen is de omzet vergelijkenderwijs stabiel gebleven: Al meer dan tien jaar wordt op de Europese drukmarkt ongeveer 80 miljard euro per jaar omgezet. “Desondanks: de branche maakt momenteel een heftige, verwoestende verandering door, die niet één steen op de andere laat”, constateert Fries.

Onlineprinters heeft transformatieproces benut

“Elke onderneming moet zijn businessmodel aan een kritische blik onderwerpen en afstemmen op de nieuwe eisen in de markt. Producten, zoals visitekaartjes en flyers, zullen in de toekomst bijna alleen maar online worden besteld, en door grote onlinedrukkerijen worden geproduceerd. Maar dat betekent niet dat lokale drukkerijen geen toekomst hebben, integendeel.” De trend gaat in de richting van samenwerking: “Speciaal drukwerk, lokale adviesdiensten en individuele services vormen de sterke kanten van klassieke drukkerijen. Velen daarvan kopen producten, zoals: briefpapier, posters en brochures van onlinedrukkerijen als de onze in, en werken als resellers. Tegelijkertijd kopen ook wij bij speciale aanbieders, bijvoorbeeld bij fabrikanten van Letterpress-visitekaartjes en reclameartikelen – Onlineprinters biedt hen vervolgens een verkoopplatform. Wie zijn businessmodel differentieert, zal succesvol zijn.” Voor klanten levert de nieuwe vorm van concurrentie alleen maar voordelen op: Het serviceniveau in de branche stijgt, voor elk drukproject zijn passende aanbieders.

Online drukkerijen zijn dé trend

Onlineprinters heeft het transformatieproces van de door de familie geleide klassieke drukkerij naar een e-commerce-onderneming aan het begin van de 21e eeuw uitgevoerd, en neemt tegenwoordig een zeer sterke positie in. “Ook het concept van een lokale drukkerij kan blijven bestaan, maar dan alleen met slimme marketing en een specialisatie in bijzondere producten of met een speciale service”, vindt Onlineprinters. Voor zulke drukkerijen is Onlineprinters een partner, vooral wanneer het gaat om producten die heel goed verkopen, zoals: flyers, visitekaartjes en brochures. Aanleiding voor de heroriëntatie van de conventionele handelsdrukkerij E. Meyer in Neustadt an der Aisch, een stad in Zuid-Duitsland in de buurt van Neurenberg, was destijds al de sterke concurrentiedruk in de branche. In 2004 waagde oprichter Walter Meyer in het Frankische Neustadt de stap om met zijn bedrijf het internet op te gaan: Hij ging met de website ‘diedruckerei.de’ live en bood online het drukken van flyers en posters aan. Doel was aanvankelijk het ondersteunen van de drukkerij van zijn ouders; tegenwoordig behaalt de bedrijfsgroep een omzet van meer dan 200 miljoen euro per jaar. De pionier in de branche groeide uit tot een van de grootste onlinedrukkerijen van heel Europa.

Kwantiteit en kwaliteit

Michael Fries gaat ervan uit dat de omzet van de online drukkerijen in West-Europa de komende jaren met dubbele cijfers zal blijven groeien. “Momenteel leveren wij aan één miljoen klanten, voornamelijk in de zakelijke markt, in meer dan 30 landen van Europa.” Daarvoor breidde de onderneming in het Duitse Franken sinds 2008 uit naar naburige landen in Europa. Door overnames van de Britse onlinedrukkerij Solopress en de Deense marktleider LaserTryk is de Onlineprinters-groep ontstaan, die nu tot de Europese marktleiders hoort en in het boekjaar 2018 meer dan drie miljard gedrukte reclamemiddelen heeft geproduceerd en verkocht – van visitekaartjes en briefpapier, flyers en brochures tot roll-up banners en grootformaat reclamebanners. De voor het grootste deel gestandaardiseerde producten worden verwerkt in het zogenoemde verzameldrukprocedé, waardoor een laag en transparant prijsniveau wordt gegarandeerd. In plaats van elke order afzonderlijk te produceren, combineert de e-commerce-onderneming middels complexe algoritmen tot wel 50 opdrachten op één drukvel, waardoor er optimaal van het papier gebruik wordt gemaakt en kosten worden bespaard, wat ook weer goed is voor het milieu.

Steeds meer werknemers

In tegenspraak met de algemene ontwikkeling in de branche, steeg het aantal werknemers in de Onlineprinters-groep continu: Van ongeveer 20 medewerkers vóór toetreding tot de internethandel in 2004 in het Frankische Neustadt an der Aisch, naar meer dan 1400 medewerkers in de internationaal opererende ondernemingsgroep in 2018 in Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Polen. De onderneming zoekt op alle productielocaties gekwalificeerde medewerkers: Momenteel zijn er meer dan 100 vacatures.

Blokboek.com
Blokboek.com
Dit artikel werd één op één overgenomen van www.blokboek.com