Get Smart event positief gestemd over toekomst
In Affligem vond donderdag 13 juni de derde editie plaats van het Get Smart event. Vakblad Grafisch Nieuws presenteert hier de Vlaamse equivalent van de grafische netwerkdagen, die we in Nederland al zo goed kennen. Het evenement kenmerkt zich met een beproefd concept: een beursvloer met grafimediabedrijven, een sprekersprogramma en vele netwerkactiviteiten.
“The sweetest and most important thing in our language is our name”
Naar eigen zeggen kwamen er circa 500 bezoekers naar het tweejaarlijkse event. Met de naam ‘Get Smart in Printmedia Business’ kiest de organisatie ervoor de weg naar een succesvolle toekomst te wijzen. Dat doen zij met keynotes over ondernemerschap en parallelle sessies over grafische en technologische onderwerpen. Tatjana Raman van bpostmedia vertelt bijvoorbeeld over de kracht van direct mail: “Slechts vier procent van de mensen gooit een direct mailing weg die zij ontvangen in de brievenbus.” Direct mailings zijn met name succesvol wanneer je ze persoonlijk maakt, lokaal of aan momenten verbindt. “Uit ons onderzoek blijkt dat verjaardagen voor de doelgroepen in alle sectoren op nummer één staat, gevolgd door feestdagen en opvolging van klantcontacten.”
Ook Tim de Witte van myShopi vertelt in zijn keynote ook over het belang van fysieke mailings, specifieker: folders. In België zijn er zelfs twee retailers die zijn gestart met promotie via folders in 2019: Action en Jysk. “Ook de Stad Gent stuurt hun informatie, over bijvoorbeeld het nieuwe circulatieplan, via fysieke mailings in de brievenbus. De consument wordt zeker meer digitaal, maar het is meer dan ooit een ‘en-en-verhaal’.”
Richting een positief keerpunt
Marco Eikelenboom van Sappi spreekt over de daling van de papiercapaciteit, maar is hoopvol over de door Sappi voorspelde stabilisering over enkele jaren. “Wij geloven dat er dan nog een restmarkt voor papier is, en wij richten ons daar lean & mean op in.” Ook Febelgra-directeur Denis Geers spreekt over een keerpunt in de branche, volgens hem al in 2018. Het aantal bedrijven daalde nog wel in 2018, maar alle bedrijven samen haalden bijna 2 procent meer omzet. “Er is nu wel meer ondernemerschap nodig.”
Dat is iets wat Marco Aarnink met zijn nieuwe online printportal Print.com in ieder geval onder de knie heeft. De internationale naam Print.com legde hij in 2017 al vast als domeinnaam. “Domeinen zijn het nieuwe vastgoed”, geeft de ondernemer aan. Dat hij na Drukwerkdeal opnieuw in print onderneemt, heeft alles te maken met zijn passie voor de grafische branche.
En die passie voor print, dat blijkt er nog genoeg te zijn op het Get Smart event. De grafimediabranche verandert rap, er komen continu nieuwe kruisbestuivingen en helaas mislukt er ook wel eens iets. Maar de branche heeft toekomst. De netwerkdag eindigt met een netwerkborrel, de uitreiking van de ‘Get Smart Opleiding Awards 2019’ en een Walking Dinner.
Binnenkort in Grafisch Nieuws een uitgebreid verslag over het evenement. Foto’s terugkijken kan hier!