Flexe BOPE swingt
VIGC pakte onlangs uit met een geheel vernieuwd Benelux Online Print Event (BOPE). Onder de noemer BOPE Flex kon je intekenen op een reeks van drie strak geregisseerde en vlot gemonteerde shows. De presentaties werden gepubliceerd op 9, 10 en 11 februari en zijn ‘on demand’ te bekijken en dit nog tot 9 maart.
Ik heb het even opgezocht… De vorige editie van het Benelux Online Print Event vond plaats in de statige conferentiezaal van de Antwerpse zoo. Een fantastisch decor voor een uitermate gezellig event. Toegegeven, we missen dat allemaal. Maar de vrouwen en mannen van VIGC zijn niet bepaald bij de pakken blijven zitten en hebben BOPE omgetoverd tot een swingend virtueel event. En, zoals altijd op BOPE, is er niet alleen ‘vorm’, maar ook heel veel ‘inhoud’. Het programma bulkt dan ook van de business cases, technology updates, trends en ontwikkelingen.
De impact van Corona
Bernd Zipper, auteur, journalist en print-goeroe, is opnieuw van de partij en schetst een verhelderend beeld van de impact van de Corona-pandemie op de print industrie. Voor Corona kon de print sector in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zich nog verheugen op een mooi groeipercentage van 7,1% voor B2C en 8,5% voor B2B. Maar dat was buiten dat venijnig virus gerekend. “COVID-19 hit the printing industry hard, directly en unexpectedly”, aldus Bernd. Sommige online printers zagen eind maart vorig jaar hun omzet, van de ene dag op de andere, kelderen met soms tot 80%. Waanzinnig. En een absolute crisissituatie voor omzet gedreven bedrijven zoals veel online printers zijn.
Turbo digitization
Voor BOPE distilleert Bernd enkele effecten van deze crisis. Zo is er een onmiskenbaar ‘turbo-digitization-effect’. Video conferencing, e-learning, online events, home office, streaming… het is in sneltempo een dagdagelijkse realiteit geworden voor een heel breed publiek. Ook Philip Rooke van het Duitse Spread Group, een e-commerce platform voor textieldruk, onderstreept het effect van de versnelde digitale acceptatie. “Waar het onder normale omstandigheden tot 5 jaar zou duren om de ‘late majority’ te overtuigen om ons platform te gebruiken, is die termijn nu gereduceerd tot 2 à 3 jaar”, aldus Philip Rooke.
Print is booming
Een andere misschien wat verassende vaststelling van Bernd Zipper is dat Corona voor bepaalde bedrijfstakken best wel positief uitpakt. Vouwkarton, labels, B2C lifestyle, photo books… het zijn segmenten waar print duidelijk opleeft. Zelfs de verkoop van boeken liet een lichte stijging optekenen. En Bernd heeft nog meer goed nieuws… Na jaren van prijserosie zien we stilaan een stijging van ± 5% in de prijzen voor drukwerk.
The renaissance of mailing
Dé trend van deze BOPE is ongetwijfeld ‘mass customization’. ‘It’s the Renaissance of mailing’, orakelt Bernd Zipper. Het economisch rendabel produceren van kleine oplagen of zelfs oplagen van 1 exemplaar is mogelijk dankzij verregaande automatisering, almaar toegankelijkere W2P-platformen en de opkomst van inkjet-technologie. Een glansrol in ‘mass customization’ is weggelegd voor de smartphone. ‘Smartphones are the enablers of mass customization’, aldus Bernd Zipper. Een statement dat auteur en China-expert Pascal Coppens meermaals onderstreept zijn bijzonder boeiende sessie ‘China’s new normal. How China sets the standard for innovation’.
Mobile only
China kent momenteel een heuse e-commerce boom. Zo’n 40% van alle e-commerce wereldwijd vindt plaats in China. Dat zegt misschien niet zo veel, maar Pascal Coppens illustreert de immense omvang van e-commerce in China met een sprekend voorbeeld. Op ‘singles day’, te vergelijken met de bij ons meer gekende ‘black Friday’ genereert Alibaba, de grootste online retailer in China, een omzet van… 74,10 miljard dollar. En 90% van die omzet wordt gerealiseerd vanop een smartphone. ‘Mobile first’ dekt hier al lang de lading niet meer. China is ‘mobile only’.
De logistiek die een dergelijke koop-tsunami met zich meebrengt is natuurlijk gigantisch. “Als gevolg van ‘singles day’ verscheept Alibaba 3 miljard zendingen op nauwelijks 30 dagen”, aldus Pascal Coppens. U leest het goed, 30 dagen. Ter vergelijking: bij bpost klaagde iedereen steen en been toen er 500.000 zendingen per dag de deur uit moesten. Aan dat tempo zou het ons nationale postbedrijf 30 jaar (!) kosten om hetzelfde volume te verschepen.
Groetjes uit Spanje
Hoewel de belevenissen van Pascal Coppens in China bijzonder fascinerend zijn, zijn het toch de verhalen zoals dat van Oliver Kray van MyPostcard.com die BOPE zo ongemeen interessant maken voor ondernemers in de grafische industrie. In 2013 was Oliver Kray op vakantie en op zoek naar een mooie postkaart om naar het thuisfront te sturen. Gefrustreerd moest hij vaststellen dat er nergens mooie kaarten te krijgen waren. Die vaststelling was de kiem voor een even eenvoudig als briljant idee. Oliver zou het mogelijk maken om vanop je smartphone een vakantiekiekje als échte postkaart wereldwijd te versturen. Vandaag worden op MyPostcard.com tot 50.000 orders per dag verwerkt. Het bedrijf telt zo’n 40 medewerkers, heeft kantoren in Berlijn en New York en noteert een omzet van ± 10 miljoen dollar. ‘En, we zijn winstgevend’, voegt Oliver Kray er fijntjes aan toe.
Apps en print
Projecten als MyPostcard.com overstijgen het louter automatiseren van processen en illustreren hoe apps en print hand in hand gaan. Het doet wat denken aan het Smiles-project waarmee de studenten van de Luca School of Arts de hoofdprijs wegkaapten op de jongste VIGC Hackathon. Beide projecten vertrekken vanuit een warme genegenheid voor print en combineren dat op een slimme manier met de alomtegenwoordigheid van digitale media. Het mag duidelijk zijn… Automatiseren kent grenzen. Creativiteit is ongelimiteerd.