ESMA’s Pid: creativiteit bepaalt succes interieurdeco

 
SIGNPRINT – Wideformat inkjetprint realiseert een gestaag toenemend marktaandeel in fysieke decoratieprint. ESMA’s Print interior decoration conference herbevestigde dat de triggers voor groeipotentie bij printproducties voor interieurdecoratie, als nooit tevoren liggen bij designcreativiteit, materiaalcreativiteit en materiaalinnovatie.

Universitaire input

Prof. Marc Van Parys

Prof. Kislaya Choudhary

Prof. Hitoshi Ujiie

ESMA’s Pid-conferentie verheugde zich in ±110 toehoorders voor 29 sprekers en 19 tabletopexpo’s. Het was een mix uit het creatieve-, maar ook industriële- en toeleverende bedrijfsleven. Verder gaven drie professoren uit universitaire disciplines de luisteraars van katoen. Prof. Dr. em. Marc Van Parys besprak Interieurtextiel vanuit Belgisch perspectief. Hoe te overleven tegenover mededingers zoals de Indiase textielindustrie waarin 45 miljoen mensen werken? Van Parys: “Fast HomeDeco is THE key succesfactor for digital printing, that serve the homedeco-market.” Verder besprak hij innovatieve tapijtconstructies die reageren op wijzigende fysische omstandigheden in vertrekken, of zelfs muziek gaan genereren! Professor Hitoshi Ujiie van Thomas Jefferson University-Philadelphia, evalueerde hoe de wereldmarkt voor alle textielprint à 30 à 35miljard-m2, nu voor 33% softsignage is, met 45+ %  inkjetaandeel. 67% is industriële textiel met maar 3% à 4% inkjetaandeel. Van dat aandeel is weer 13% ‘fast fashion’. Belangrijk was/is zijn uitspraak “Importance of designcreativity: speed is not the issue, the quality is!” Jefferson University ontwikkelt ook een programma voor jong getalenteerden als toekomstig leidinggevenden in de imagingindustry, waar textieldecoratie onder valt. Het programma heeft studieblokken voor een toekomstige ontwerpvakman, productontwikkelaar, productmanager, omgevinggrafiek (sign), interieurproducten en kledingproducten, in al hun facetten. Professor Kisalaya Choudhary van National Institute of Fashion Technology in Mumbai-India zoomde in op ‘Textile Design’. In haar studie stelde ze dat “Inkjettextieldruk kan worden beschouwd als de 3e dimensie van de textieldrukindustrie voor een 2D-oppervlaktedimensie’. Juist omdat er nu zoveel digitale systemen, hulp- en productiemiddelen ter beschikking staan.” Toehoorders kregen een uitwerking te zien van digitaal repeteerbare dessinonderdelen, waar met enkele muisklikken opwindende patronen uitrolden. Op de vraag of haar instituut ook aan digitale textielvorm- en maatpassing voor ondemand-verkoop werkte, antwoordde Choudhary dat ze daarvoor aan een ‘whitepaper’ werkte.

Antalis en Pongs; materiaal- of ideeënleveranciers

Pongs’ interieur-objecten

Pongs’ PrinTex Shape

Pongs’ Roland Güthoff

Antalis’ en Pongs’ presentaties leken wel etalages van mogelijkheden met door hen leverbare materialen. Vooral Antalis migreerde van papierverkoop aan drukkers van grafische communicatie, naar verkoop van zelfklevend vinyl, bedrukbaar behang, magnetische media, softsignagetextiel, synthetische borden voor sign & display en … nu meer en meer voor interieurtoepassingen. Zo streek Antalis de eer op voor het ombouwen van Messe Düsseldorfs’ ‘Number 15 Bar’ (waar Viscom haar persconferentie eind 2017 hield). Printte en verbouwde Antalis dat zelf? Nee! Die uitvoeringsprestatie leverde partnerbedrijf  ‘Forteam Kommunikation’ uit Keulen. Uiteraard op Antalis’ materialen. Pongs, fabrikant van ‘Technical textiles made in Germany’, ziet volgens verkoopchef Roland Güthoff, zich als textielmaterialenleverancier (direct of indirect) geplaatst voor invullingswensen van witte ruimtes. Verder: “Tegenwoordig zijn technieken bijna minder belangrijk dan de ontwerpen. Deze trend toont herkenbare decoronderwerpen uit de echte wereld, vaak afgeleid van foto’s of illustraties”. Met samenwerkende ontwerpers komen we vaak uit op verplaatsbare ‘aankledingsobjecten’ in ruimtes. Daarmee kunnen gebruikers eigen comfort aanpassen, bijvoorbeeld akoestische baffles die er stofbeprint heel aantrekkelijk uitzien.” Over terugkerende trends: “Kijk dit sampleboek van dertig jaar geleden toont dessinkleuren die weer helemaal ‘in’ raken. We ontlenen daar nu ons nieuwe kleurpalet voor onze decostoffen aan!” Daarmee doelend op het fluctueren van creatieve trends. Verder op materialen ingaande toonde hij samples van beprint textiel met een hoge ‘deadfold’-factor: ‘PrinTex Shape’. Als je ’t kreukt, wil die kreukel blijven zitten. Daar valt iets creatiefs mee te doen!

RGB; rood-groen-blauw-drukken voor CMYK-fullcolour effecten

Spectraval’s RGB-inktenafdruk

RGB-druksample van drukkerij Vrijdag

Merck Chemicals GmbH verrijkte ESMA’s Pid-conferentie met een presentatie en tabletop-expo over Merck’s speciaal ontwikkelde RGB pareleffect-pigmenten ‘Spectraval’. In het kort: Spectraval’s RGB-inkten drukken in diepdruk,  flexodruk of zeefdruk op zwarte ondergronden. Inderdaad, alles is omgekeerd vergeleken met het CMYK-drukproces op wit papier. Spectraval’s parelpigmenten reflecteren daglicht als een CMYK-beeld. Witte beeldpartijen of hoge lichten drukken met witte inkt. Het eindresultaat suggereert een metallicachtige uitstraling in het fullcolourbeeld; geknipt voor verpakkingen.

Drukkerij Vrijdag’s vellendiepdrukpers

Drukkerij Vrijdag-Eindhoven doet dat ook, gedrukt op haar B1-zeskleuren Moog diepdrukvellenpers. Merck’s op folie gedrukte sleeveverpakking-samples leken bovennormaal kleurkrachtig; heel apart! Maar ook geschikt voor luxe wanddecoratie? Dat kan, mits roll2roll in rotatiediep-, zeef- of flexodruk op zwarte ondergronden gedrukt. Kosten van zo’n rol kek-Spectravalbehang: onbekend, maar reken op het dubbele in vergelijking met een mooie- niet-geëmboste behangrol.

WallPen’s UV-wandprinter

WallPen in UV-printactie, direct op wand

Moritz M.Broch, WallPen

Moritz M.Broch, presenteerde het WallPen-wanddecoratiesysteem, als eerder gelanceerd op Vicom-2017. Het is een printkop die langs een verticale geleideliniaal op-en-neer-gaande op de wand z’n printpasses maakt. Die verticale ‘printmast’ beweegt zich horizontaal stapsgewijs via een zelfrijdende lorrie. WallPen is bedoeld voor wanddecoraties door printbedrijven, die met opplakken van preprinted substraten niet terechtkunnen op bijvoorbeeld gestructureerde wanden of muren. Het systeem werkt tot 4m hoog en kan niet helemaal in hoeken komen. Ook hier geldt weer dat creativiteit de applicatie waardevol maakt. Eventueel hinderlijke UV-geur in vertrekken is tijdelijk en inktafhankelijk, maar verdwijnt na een paar dagen. Output op wanden is 0.8m2/u in HQ tot max 4m2/u. WallPen al heeft meer dan 30 systeemklanten en wordt nog verder doorontwikkeld. Rechtstreekse aanschafprijs inclusief scholing en zes tassen voor apparaatverplaatsing is 40.000€.

[avatar size=”300″]