Eerste Hackathon smaakt direct naar meer
“De echte winnaar van deze hackathon is VIGC. Dat heeft, samen met EY, een van de beste evenementen ooit in de grafische industrie georganiseerd.” Jury-lid Morten B. Reitoft (Inkish) liet er na afloop van de eerste internationale grafische Hackathon geen misverstand over bestaan: “Dit format biedt onze sector heel veel kansen en mogelijkheden.”
Maar liefst zo’n 100 deelnemers meldden zich vooraf aan voor de tweedaagse Hackathon, waarmee VIGC de industrie uitdaagde zichzelf opnieuw uit te vinden en toekomstbestendige businessmodellen te ontwikkelen: “We hebben allen, zeker nu, nood aan nieuwe technieken, nieuwe diensten en nieuwe businessmodellen. Dit is dé manier om alle ideeën en kennis te laten samenkomen.”
Ook de initiatiefnemers zelf zagen zich voor een flinke challenge geplaatst: vanwege de corona-omstandigheden moest het hele evenement zich virtueel afspelen. Toch had Jan De Clippeleer, Executive Director bij EY en mede-organisator van de hackathon, er vooraf al alle vertrouwen in: “Dat kan via plenaire virtuele meetings, vele kleine adhoc overleggen via bijvoorbeeld Teams, Zoom of Skype. We hebben daar zeer goede ervaringen mee opgedaan en het blijkt uitstekend te werken!”
Hackathon bereikt internationaal publiek
De virtualisatie van de hackathon bracht nog voordelen met zich mee: de drempel om deel te nemen was laag en maakte bovendien internationale participatie eenvoudig mogelijk. Het project mocht dan ook op belangstelling uit binnen- en buitenland rekenen met individuele deelnemers, teams, mentoren en juryleden vanuit de Benelux maar ook Duitsland, Scandinavië, de VS en Estland.
Op maandag 12 oktober verzamelde iedereen zich online in de speciale Microsoft Teams-omgeving van de VIGC Hackathon voor het officiële startsein. Daarna wierpen 13 teams met in totaal 84 deelnemers zich, met hulp van een team aan mentoren, op hun uitdaging om al de volgende dag een innovatief maar uitvoerbaar idee te kunnen presenteren – mét een passend business model.
Business model van essentieel belang
Het business model is belangrijk, benadrukt De Clippeleer, die er tijdens de hackathon een online workshop over gaf: “Een idee staat of valt met een goed business model. Hou het kort maar krachtig, stuur op tijd bij en geef niet te snel op.” Als nuttig gereedschap kreeg iedereen de ‘business model canvas’-methode aangereikt, waarmee een business plan op een A4-tje in slechts 9 blokken inzichtelijk wordt gemaakt. De Clippeleer: “Maak om te beginnen duidelijk op welke klanten of op welk segment je je richt. En wees helder over het probleem dat je voor hen wilt oplossen.” Ogenschijnlijk eenvoudig, maar voor sommige partijen toch ook een goede eye-opener: “Wij moeten nu al bijsturen”, liet een van de deelnemers nog tijdens de workshop via de Teams-chat weten.
Studenten winnen met positieve pitch
Na nog een virtuele workshop over het professioneel pitchen van de plannen, was het op dinsdagmiddag tijd voor de 13 teams hun innovaties te presenteren aan de vijfkoppige internationale jury met daarin Alain Vermeire (hoofdredacteur Grafisch Nieuws), Magnus Thorkildsen (partner bij Grafkom), Morten B. Reitoft (hoofdredacteur Inkish TV), Robbert Delfos (hoofdredacteur PrintMatters) en Sabine Geldermann (directeur van vakbeurs Drupa).
Zij wezen Team Luca School of Arts in Gent aan als winnaar met hun ‘Smiles’-project. De studenten mogen voor hun project rekenen op 3.000 euro en professionele begeleiding door Sappi. Op de tweede plaats eindigde het project Print Quality Map van Esko/AVT, gevolgd door Hybrid Software en DSN Artwork Prepress met hun project Textiveroo. (Meer over deze projecten elders in dit magazine).
Volgens jaar opnieuw VIGC Hackathon
“Fantastisch!”, vatte mentor Pat McGrew vanuit de VS haar eerste hackathon-ervaring enthousiast samen. “Ik hoop dat er na deze editie nog vele volgen, want dit is absoluut briljant. Deze industrie heeft behoefte aan vernieuwende ideeën!” Ook voor de deelnemers en organisatie smaakte de eerste aflevering naar meer, zodat VIGC-directeur Jos Steutelings al direct het vervolg kon aankondigen: op 11 en 12 oktober 2021 staat de tweede VIGC Hackathon alvast in de agenda.
“Twee dagen stilstaan bij het businessmodel”
Stef Verhoeven van Argosgrafix zocht tijdens de hackathon met zijn team naar een passend verdienmodel voor Jumpline.eu, een blog voor designers. Hij deed voor het eerst mee aan een hackathon. Verhoeven: “Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar alles verliep vlot. Het was een intense, leerrijke ervaring. We spraken mensen waar we normaal gesproken geen contact mee hebben. Er waren bijvoorbeeld ook deelnemers uit de VS – VIGC en EY zijn geslaagd in hun internationale ambitie. We stonden twee dagen lang stil bij het businessmodel van Jumpline. Normaal gesproken maak je daar niet zoveel tijd voor vrij. Daarbij is er een deadline, dus je moet met resultaat komen.”
“We zochten naar een verdienmodel voor onze blog Jumpline, zonder dat er voor content betaald moet worden. Het lukte om met een goed idee naar voren te komen. Dat gaan we de komende tijd in de praktijk brengen.”
Aftermovie
De projecten, de teams, hun uitdagingen en oplossingen
Eerste prijs Smiles: Luca School Of Arts
Uitdaging: Mensen denken vaak dat drukwerk dood is. Daarom moet het nut van drukwerk in samenhang met digitale content getoond worden.
Oplossing: Het verzamelen van herinneringen door “glimlach-detectie” op de smartphone in een gepersonaliseerd gedrukt boek samenbrengen, met alle content die een glimlach ontlokte.
Tweede prijs PrintQuality Map: Esko
Uitdaging: Consumenten en merkeigenaren verwachten consistente kleurkwaliteit en daarom moeten foutmeldingen in de productie op de juiste manier worden geregistreerd.
Oplossing: Een toepassing die fouten visualiseert.
Derde prijs Textiveroo: DSN, Conics, Hybrid Software
Uitdaging: Automatische tekstherkenning bij opgemaakte bestanden van bestaande verpakkingen, voor online webportals en het stroomlijnen van vertalingen.
Oplossing: Een webportal waar opmaakbestanden worden bewaard, waarna tekst en barcode worden opgeslagen in een database.
De andere inzendingen in willekeurige volgorde:
Adhouse: Mediahuis, Group Joos, 2imagine
Uitdaging: Hoe krijgen we de juiste materialen van de klant?
Oplossing: Digitaal platform waar klanten hun materialen en briefing kunnen aanleveren.
DoQmind: Athena Graphics
Uitdaging: Structuur bij grote brand owners ontbreekt, te lange time-to-market, hoge kosten, te veel fouten.
Oplossing: Een beheersysteem voor artwork en packaging-processen.
PrepEat: Arteveldehogeschool
Uitdaging: Het klaarmaken van maaltijden en alles op tijd af krijgen kan een uitdaging zijn.
Oplossing: Gebruik hoogwaardige printtechnologie en laat het kookboek vertellen aan apparaten wat te doen.
Essence
Uitdaging: De grafische industrie moet beslissen: autonoom groeien of niet?
Oplossing: Een business-plan om waarde toe te voegen met innovatieve digitale printoplossingen.
Printlytics web-based tool: K-Print
Uitdaging: Marketeers keren zich af van commercial print, omdat de ROI en resultaten lastig meetbaar zijn.
Oplossing: Een data-gedreven online toepassing die informatie vergaart over offline marketingcampagnes, waarmee voorspellingen en aanbevelingen worden gedaan.
PIA (Packaging Inspiration App): Artevelde Print Media
Uitdaging: Keuzestress in de supermarkt.
Oplossing: Een elektronische tag, afgedrukt in de verpakking, zorgt voor interactie met de smartphone, duurzaamheid en voorkomt voedselverspilling.
Solving by dissolving: Luca School of Arts
Uitdaging: Verpakkingen dragen bij aan het wereldwijde afvalprobleem.
Oplossing: Verpakking als onderdeel van het product, in plaats van een bijproduct.
ColorPitch: VIGC, Athena Graphics, Sport Nordic
Uitdaging: Het ontbreken van een gemeenschappelijke taal waarmee brand owners, ontwerpbureaus, prepress en drukkers kunnen communiceren over merkkleuren.
Oplossing: Een online kleurcommunicatieplatform waar gegevens over kleursystemen, zoals Pantone en SMS, gestandaardiseerde printomstandigheden en meetresultaten worden opgeslagen.
Jumpline showcase: Jumpline
Uitdaging: Het blog Jumpline verbindt lezers met grafische bedrijven. Deze bedrijven hebben het moeilijk, omdat volumes dalen.
Oplossing: Biedt grafische bedrijven een podium om bijzondere projecten te laten zien, inclusief de mogelijkheid om een offerte aan te vragen.
TastyWaste: Luca School of Arts
Uitdaging: Het reduceren van voedselverspilling door slimme technologie in verpakkingen en labels.
Oplossing: Het beschikbaar maken van afbreekbare voedselverpakkingen, te gebruiken om producten tegen de houdbaarheidsdatum te verkopen.