Dscoop conferentie 2018
Voor het tweede jaar op rij woonde ik de Dscoop conferentie bij. Dscoop mag gezien worden als de gebruikersgroep van HP Graphics Solutions maar is in feite veel meer dan dat. HP Indigo en zijn partners zijn prominent aanwezig maar het is voornamelijk de combinatie van een hoogwaardig conferentie luik met internationale topsprekers, een compacte maar zeer dynamische beursvloer met heel veel inspirerende cases en de goede netwerkmogelijkheden die van dit event een topper maken.
Na Lyon vorig jaar was het dit jaar de beurt aan Wenen. Een prachtige setting trouwens. Dit kwam niet op zijn minst tot zijn recht bij het grote netwerkevent op donderdagavond in Palais Auersperg. Meer dan 1000 genodigden zagen er onder andere dat drukkerij Wihabo (NL) na de HP Inkspiration Awards in Breda ook de Europese Dscoop award won met het jaarverslag van KVGO.
De opening keynote werd gegeven door Kevin Gaskell, de jongste managing director van Porche, Lamborghini en BMW ooit. Hij sprak over leiderschap en de manier waarop leiderschap vormgegeven wordt volgens hem. Waarom willen wij allemaal uitblinken, slagen, de top bereiken en uiteraard aan de top blijven? Niet ‘wat’ maar ‘wie’ is hierbij belangrijk!
Wie stuurt er een team aan en wie is de inspirator? Een echte leider kan een omgeving creëren waarin medewerkers zich speciaal voelen. Een omgeving waar een medewerker speciale dingen kan doen. Waar hij zichzelf kan zijn en de mogelijkheid krijgt om zich positief te uiten. Gaskell gaat ervan uit dat iedereen mensen kan aansporen om iets uitzonderlijk te creëren en dromen waar te maken. Hij ziet het zijn rol om leiders op elk niveau binnen zijn organisatie te creëren. Op die manier kunnen gewone mensen uitzonderlijke resultaten behalen. Dat zal dan uiteindelijk leiden tot succes en groei van de organisatie. Passie en geloof om iets uitzonderlijk te bereiken is fundamenteel maar men moet het daarna ook effectief doen, het tonen, een voorbeeld geven, motiveren en aan de slag gaan.
Udo Panenka, President van Esko gaf een gesmaakte lezing over de mogelijkheden binnen de verpakkingsmarkt. Zo zijn brand owners er vandaag meer dan ooit van overtuigd dat een goede verpakking bijdraagt om een product succesvoller te maken en dus meer producten te verkopen. Meer variatie, meer maatwerk (customization) en meer differentiatie zijn de norm maar ze zorgen er aan de andere kant ook voor dat het ganse creatieproces ingewikkelder wordt. Er moeten meer orders verwerkt worden dikwijls in kleinere oplagen, dan heb je nog het steeds ingewikkelder juridische aspect en uiteraard alle technische verwachtingen waaraan een verpakking moet voldoen.
Als Alon Bar-Shany, General Manager HP Indigo naar goede jaarlijkse gewoonte op het podium komt voel je de spanning stijgen. Hij is een erg gedreven spreker en gaf zijn visie op het digitale print gebeuren. Zo gaf hij aan dat HP Indigo zijn omzet wil verdubbelen tegen 2022. Er is volgens hem nog heel veel ruimte voor oplossingen en producten die door digitale printtechnologie kunnen worden vervaardigd.
Verder werden er nog een 36-tal kleinere sessies over een 5-tal trajecten onderverdeeld. Een moeilijke opgave dus om de juiste sessies uit te kiezen. Deze wil ik jullie toch niet onthouden.
Jose Gorbea, EMEA brand owner HP had het over ‘Brand Engagement in a Digital World’. Dat we veel te veel digitale boodschappen (tot 200! per dag) via onze mobiele telefoon ontvangen is iets dat we allemaal wel kunnen beamen. Dit leidt tot een soort digitale vermoeidheid wat resulteert in het steeds grotere succes van ad blockers. Voor merken is dat een groot probleem omdat hun bereik hierdoor sterk afneemt. Maar juist dit leidt volgens Gorbea tot een grote opportuniteit voor digitaal drukken.
Verder is het volgens hem belangrijk om het veranderend consumentengedrag, zeker bij Millennials, goed te begrijpen. Anders dan in het verleden en dus zeker van toepassing op deze doelgroep is dat de Millennial zelf zal vertellen wat en hoe een merk moet communiceren met hem. Dit is een radicaal andere benadering dan deze vanuit het klassieke model. Vijf principes die hierbij kunnen helpen:
- Inspireer met doelgerichte inhoud. Geef je merk een betekenis. Mensen zullen zo over jouw merk gaan spreken (spreading the word, go viral).
- Gebruik digitaal drukken om jouw merk via een klantenverhaal te laten promoten. De consument zal aan de brand owner vertellen waar het merk voor staat, niet het merk zelf.
- ‘Influence the influencer’ want 95% van de bevolking vertrouwt op recensies die door het netwerk zijn gegeven.
- Wees duidelijk want hierdoor kan je je onderscheiden. Dit kan op basis van een unieke eigenschap, bepaalde rituelen die worden gecreëerd of door je als merk te onderscheiden in vormgeving bijvoorbeeld vorm en kleur van een product.
- Geef klanten de mogelijkheid om maatwerk (customization werd ook tijdens #BOPE18 door Bernd Zipper als een megatrend naar voor geschoven) te bestellen.
- Organiseer ‘nieuwswaardige activiteiten’ rondom jouw merk en probeer zo in te spelen op ‘earned media’. Dit kan je bijvoorbeeld doen door print te koppelen met social media.
Matthew Parker, print consultant and print procurement, was heel duidelijk in zijn stelling over hoe wij vanuit de grafische sector drukwerkaankopers kunnen stoppen om enkel maar op prijs aan te kopen. Omdat hij zelf drukwerkaankoper is geweest, kan hij heel goed de vinger op de wonde leggen. Hij beweert dat het eerste verkoopgesprek vanuit de drukkerij meestal een slechte boodschap brengt. Het gaat altijd over service, kwaliteit, milieu, de rijke historiek van de drukkerij in kwestie, het gebruikte hoogtechnologische materiaal waarmee men werkt, prijs, innovatie en ga zo maar door.
Het grote probleem is dat iedere drukkerij deze argumenten aanhaalt. Het is dus onmogelijk om uit de massa te springen als je deze argumenten aanhaalt tijdens een dergelijk gesprek. Uiteindelijk komt men dus altijd op prijs uit als onderscheidende factor.
Beter is in te spelen op samenwerking en co-creatie. Probeer om een betekenisvolle relatie met jouw klant op te bouwen! Parker heeft hiervoor een leidraad die hij TPD (Target-Pain-Difference) noemt.
- Welke klanten wil jij als bedrijf? Op wie focus jij je als bedrijf? Want uiteindelijk kan je niet alles doen! Weet ook dat de meeste klanten niets van drukwerk kennen en vooral met zichzelf bezig zijn.
- Help de klant met ‘zijn pijn’, maak zijn leven gemakkelijker. Wat kan jij als grafisch bedrijf doen om de omzet van jouw klant te verhogen? Hoe kan jij aan kostenreductie doen in het proces van jouw klant?
- Specialiseer je in een bepaalde markt.
In een panelgesprek rond e-commerce dat werd gemodereerd door Richard Askam (spreker op Het Congres van VIGC in oktober 2018) viel de business case van de Photobox group op. Zij zijn gespecialiseerd in fotoboeken en posters. Met een omzet van 300 miljoen pond geen kleine speler. Ze doen dit op 15 markten met 1000 medewerkers in 5 productievestigingen. Kerngedachten van deze bijdrage zijn customer centricity en automatisatie.
Een heel leuke presentatie was er tenslotte van Niko D’hondt die het toch wel indrukwekkende verhaal van zijn bedrijf St-Luc bracht. Het nog steeds 100% familiale bedrijf had in 2017 een omzet van 44 miljoen euro en verwacht een groei van 8% in 2018. Na een aantal recente overnames beschikt men over 4 productievestigingen waar 280 medewerkers operationeel zijn. D’hondt gelooft heel sterk in het principe van ‘one-stop-shopping’. Veel aandacht gaat ook uit naar een geïntegreerde prepress met state-of-the art color management.
Twee groeimarkten in packaging zijn trouwens sleeves en flexible packaging. Zeker iets om eens in detail te bekijken.