Dries Eefting grafisch gepassioneerd globetrotter

MENSEN – Dries Eefting kan werkelijk uren vertellen over zijn passie voor het grafische vak, zijn persoonlijke drijfveren en over het succes van Cimpress. Toch blijft hij er broodnuchter onder.

• Leestijd ca. 4 minuten

Vraag je wat nu het belangrijkste is voor het bedrijf dan zegt hij: ‘Geld! Want zonder geld kun je niet investeren en dus ook niet groeien. En om elke dag succesvol te zijn, moet je kritisch blijven, processen bewaken en veranderen om weer te verbeteren.’

Globetrotter

Er komt heel wat voor kijken om een afspraak te maken met iemand die voor zijn werk de hele wereld rond reist. En zelfs wanneer hij in Nederland is, pendelt hij tussen Deventer en Venlo. Uiteindelijk is het dan toch gelukt om met deze ware grafische globetrotter een afspraak te maken. De man in kwestie is Dries Eefting. In zijn functie als Director Manufacturing Technology, Strategy and Operations bij Cimpress U&P bezoekt hij met grote regelmaat alle vestigingen die tot het concern behoren. Het gaat dan om vestigingen van Cimpress in Noord-Amerika, Europa en Afrika, Azie en Oceanië. In totaal telt het concern momenteel ruim 5.000 medewerkers.

De start

Dries Eefting

Cimpress is in 1995 door Robert Keane onder de – in de markt inmiddels zeer bekende – naam Vistaprint.opgericht. Op de vraag of Eefting er vanaf het begin bij geweest is zegt hij: ‘Nee, ik kwam er eind 2003 bij. Tot dat moment werkte ik bij Drukkerij Vrijdag in Eindhoven. Bij dat bedrijf was ik verantwoordelijk voor de productie en techniek. Een functie die ik ook had bij grafische bedrijven waar ik voor Vrijdag gewerkt had.’ Maar waarom toen die overstap gemaakt? Eefting: ‘Ik werd benaderd. Op zich natuurlijk al heel eervol. Bij die gelegenheid kreeg ik te horen dat er een gat zou zijn in het aanbod van drukwerk voor kleine bedrijven. Traditionele drukkerijen verwerkten alleen grote orders. Robert Keane zag kansen voor het aanbieden van het snel kunnen leveren van kleine aantallen drukwerk. Daar moest dan wel een organisatie voor neergezet worden en een drukfabriek voor worden gebouwd. Geschat werd dat daar 400 tot 500 medewerkers aan de slag zouden gaan. In die tijd een ongekend aantal.’ In eerste instantie werd gedacht om ergens in Engeland met een drukfabriek te starten. Uiteindelijk viel toch de keuze op ons land. Er werd besloten om in Venlo een drukkerij te gaan bouwen. Eefting: ‘Aan mij werd toen gevraagd of ik daarvoor wilde zorgen.’

Voortvarend

Keuze voor MAN Roland

En dan niet alleen de bouw begeleiden, maar er ook voor zorgen dat de productie opgestart werd. Dat was in eerste instantie vanzelfsprekend even schrikken. Wat mij echter ontzettend aanspraak was de voortvarendheid en directheid waarmee Robert Keane en zijn team te werk gingen. Het hele plan van aanpak zat rotsvast in hun hoofden verankerd. Ze wisten precies wat ze wilden. Zo stonden ze de ene dag te kijken bij een mogelijk geschikt stuk grond om te bouwen. Terwijl ze de andere dag in de demonstratieruimte van een fabrikant drukpersen bekeken. Bij zo’n team wilde ik graag horen en een paar weken later ging ik enthousiast en gedreven van start’ De keuze voor drukpersen viel overigens op die van MAN Roland. In vergelijking met die van de concurrent hadden op dat moment de persen van MAN Roland de hoogste automatiseringsgraad.
Maar waarom vestigen in Venlo? Eefting: ‘Voor een groot gedeelte had dat te maken met de uitstekende medewerking van het toenmalige Gemeentebestuur van Venlo. Al het papierwerk voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen werd zeer snel uitgevoerd. Een tweede reden was wel dat het in die tijd, ik heb het dus over het jaar 2003, niet echt goed ging met de grafische industrie in Limburg. Helaas moest een aantal drukkerijen de deur definitief sluiten. Een geluk bij een ongeluk was wel dat wij toen een aantal goede vakmensen een baan in ons bedrijf aan konden bieden in ons bedrijf.’

Traditie

Eefting: ‘Toen we net begonnen in Nederland richtten wij ons op het vervaardigen van op maat gemaakte producten. We stelden de klant daarbij in de gelegenheid om zijn eigen ontwerp toe te passen. Het ging toen met name om visitekaartjes. Geleidelijk aan is dit uitgebreid met het maken van onder andere flyers, folders, brochures en banners. Regelmatig krijgen we ook de vraag of we verpakkingen kunnen drukken. Die ontwikkeling past overigens prima in onze doelstelling voor de komende jaren. Daarin zeggen we dat we geen onderscheid meer maken tussen massaproductie en op maat gemaakte producten. Drukken doen we overigens nog steeds op onze vestiging in Venlo. Onze locatie in Deventer is de plaats voor sign en grootformaatprinten.’ Eefting vervolgt met: ‘Vistaprint en Drukwerkdeal zijn sinds een jaar of vier onze werkmaatschappijen. Dit is met name gedaan om het verschil duidelijk te maken met moederbedrijf Cimpress.’

Dries Eefting wil nog even kwijt dat naar zijn mening er in de grafische industrie in Nederland nog veel moet veranderen. Volgens hem wordt er nog veel te veel traditioneel gedacht. Men is er nog te weinig van doordrongen dat vandaag de dag alles draait om ICT en logistiek. En je moet streven naar continue verbetering. ‘Door zo te denken en te handelen heeft dit bij ons geleid tot een explosieve groei van ons bedrijf.’

Kopfoto: Vestiging Vistaprint in Venlo

[avatar size=”300″]