Digitalisering vs Automatisering

In de wereld van Industrie 4.0 zijn digitalisering en automatisering modewoorden die veel worden gebruikt. Er lijkt echter een misvatting te bestaan tussen deze twee termen. Digitalisering verwijst naar dingen doen met de computer in plaats van ze op een analoge manier te doen. Automatisering daarentegen verwijst naar een proces dat geheel of gedeeltelijk automatisch verloopt. Het is belangrijk op te merken dat het feit dat een proces gedigitaliseerd is, niet betekent dat het geautomatiseerd is.

In de grafische industrie, bijvoorbeeld, kunnen deze processen, in plaats van handmatig opleggen, folie snijden en andere analoge processen, dankzij de digitalisering digitaal worden uitgevoerd. Dit betekent echter niet noodzakelijk dat het proces geautomatiseerd is. Er zijn nog veel digitale processen die volledig handmatig, semi-automatisch of volledig automatisch verlopen.

Een andere misvatting is die tussen workflow en automatisering. Veel mensen denken dat een workflow betekent dat ze vrijwel al hun processen hebben geautomatiseerd. Een workflow is echter geen ‘automatisering’. Met een workflowsoftware kunnen bepaalde zaken worden geautomatiseerd, maar niet alles.

Het is belangrijk te begrijpen dat een workflow niet alleen een stuk software is, maar eerder het volledige proces van de intentie van de klant tot de uiteindelijke gedrukte bestelling. Automatisering houdt dus in dat al die verschillende elementen met elkaar worden verbonden en het hele proces zo geautomatiseerd mogelijk wordt gemaakt.

Veel mensen hebben automatisering al eens geprobeerd en het heeft voor hen niet gewerkt. Dat is vaak het gevolg van een slechte implementatie. De aanschaf van een product of technologie lost niets op. Het is de implementatie van het product dat een oplossing brengt voor het probleem. Helaas is een slechte implementatie vaak te wijten aan een gebrek aan strategische focus, de juiste technische profielen en middelen.

Voor een succesvolle implementatie van automatisering is een strategische focus nodig waarbij het management en het hele bedrijf betrokken zijn. De juiste middelen moeten worden toegewezen en het hele proces moet worden gezien als een permanent aandachtspunt en niet als een eenmalig integratie project. De implementatie moet daarenboven worden verzorgd door de juiste technische profielen, met kennis van API’s en scripts, voor het definiëren van de vereisten, het projectbeheer en het veranderingsbeheer. Verder zijn een duidelijke kennis van de sector, expertise in digitale strategie en impact op bedrijfsmodellen van groot belang voor een succesvol project.

Meer weten over het stroomlijnen van het volledige print- en verpakkingsproductieproces?

Boek geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek met één van de Four Pees experten.