Project
Digitale Printtechnologie
&nbsp
De uitdaging

Digitaal printen is geen hype. Veel bedrijven passen dit al toe. Nieuwe markten en toepassingsgebieden blijven echter komen.

Pioniers in het veld hebben al ervaring met het inzetten van digitaal printen. Denk maar aan de online drukkerijen die vlaggen en banners maken en de (grotere) grafische bedrijven die hun machinepark uitbreiden met digitale printers voor kleine oplagen.

Veel drukkerijen kijken echter de kat uit de boom, hebben geen idee wat de (technologische) mogelijkheden zijn en nog minder wat het marktpotentieel van digitaal printen kan zijn voor hun bedrijf. Ze zien het bos niet meer door de bomen. Wat resulteert in het niet investeren in deze niuwe technologieën.

Digitaal printen kent een opmars. Het aantal toepassingen breidt snel uit samen met de technologische innovaties rond inkt, substraten, technieken, … Tijd voor de grafische industrie dus om ‘fully aware’ te worden van wat kan (en wat niet), het marktpotentieel te kennen en te investeren in de juiste digitale printtechnologie en materialen. vb. Gel-inkt die zorgt voor een uitbreiding van de printmogelijkheden op bestaande en nieuwe machines, waardoor nieuwe producten gemaakt kunnen worden.

Qua doelgroepwordt de volledige grafische sector aangesproken (zo’n 905 bedrijven uit onze industrie). Hiervan moeten de pioniers uiteraard afgetrokken worden. Zo’n 10% van de bedrijven volgens VIGC-cijfers van 2014, geextrapoleerd naar 2016 kunnen we stellen dat het 20% bedraagt.