Twee jaar geleden zette de Vlaamse Ombudsman de zaak op scherp. Hij pleitte voor de invoering van een ‘graag reclame’-sticker per 1 januari 2019. Het gaat de ombudsman daarbij vooral om “het ecologisch streven achter de strijd tegen ongewenste reclame”. Bij de tegenargumenten van de branche voeren echter de economische belangen van de folder de boventoon.

De Vlaamse ombudsman liet zich bij zijn aanbeveling inspireren door de invoering, op 1 januari 2018, van een ‘Ja’-sticker in Amsterdam. De Nederlandse hoofdstad zette daarmee het bestaande systeem op zijn kop: niet langer moet de ‘reclameweigeraar’ een sticker plakken bij wijze van ‘opt-out’, maar moet er voortaan nadrukkelijk voor een ‘opt-in’ gekozen worden. Terwijl de Nederlandse rechter zich nog altijd in hoger beroep buigt over deze zaak (maar zijn uitspraak telkens uitstelt), kwamen branchepartijen en overheden in België in mei overeen het huidige brievenbusstickerbeleid – met Nee/Nee of Ja/Nee – te behouden.

Deze inhoud is alleen toegankelijk voor leden van deze website. Als u een bestaande gebruiker bent, logt u dan in. Nieuwe gebruikers kunnen zich hieronder aanmelden.

Aanmelden voor bestaande gebruikers