Cheap-commerce: e-commerce on a budget

E-commerce is booming. Daar vertel ik u ongetwijfeld niets nieuw mee. En ja, ook voor ontwerpers zijn er heel wat mogelijkheden. Je design verkopen in je eigen shop? Dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Wij zetten enkele betaalbare opties op een rijtje.

Bol.com

Waarom tijd en middelen investeren in het opzetten en onderhouden van een online shop, terwijl je gewoon kan mee liften op bestaande e-commerce platformen? Misschien denk je daarbij in eerste instantie aan grote spelers als bol.com, een alom gekend verkoopplatform dat uitpakt met ruim 8 miljoen potentiële klanten in België en Nederland. Klinkt verleidelijk, maar verkopen op bol.com is minder evident dan het lijkt. Je aanbod moet immers passen binnen de standaard productcategorieën van bol.com, je moet een levertermijn kunnen garanderen van 1 à 8 werkdagen, binnen de 24 uur antwoorden op vragen van klanten en accepteren dat klanten hun aankopen gratis retourneren. Bovendien knabbelt bol.com gretig aan je marges. Je betaalt een vast bedrag per verkocht product (variërend van 1 tot 3 EUR) plus een percentage op de verkoopprijs, gaande van 5% voor elektronica tot 25% voor sierraden. Daarbij komt dat een mainstream platform als bol.com wellicht niet de meest geschikte plek is voor de verkoop van jouw artistieke creaties. Dat moet dus beter kunnen…

 

Etsy

Op etsy.com bijvoorbeeld. Etsy is een gekend e-commerce platform met een heel breed assortiment van handgemaakte, unieke en vintage spulletjes. Van ambachtelijk gesmede juwelen tot gebreide zonnehoedjes… je vindt het allemaal op Etsy. Voor een Standard account op Etsy betaal je geen maandelijkse kosten, maar dat wil niet zeggen dat verkopen gratis is. Per artikel betaal je 0,17 EUR listingkosten (per 4 maand of tot het artikel verkocht is), 5% transactiekosten en 4% + 0,30 EUR verwerkingskosten voor de betaling.

Design By Humans

Heeft Etsy een te hoog knutselgehalte? Probeer dan DesignByHumans.com eens. Anders dat Etsy zorgt DBH niet alleen voor de online shop, maar ook voor de productie. Het assortiment is beperkt tot een standaard range van producten. Het enige wat jij hoeft te doen is je ontwerp uploaden en selecteren op welke producten je je design wil aanbieden. Design By Humans betaalt jou een vastgesteld bedrag aan royalties per verkocht product. Om je een idee te geven: per verkocht T-shirt betaalt DBH $ 3 uit. Voor een print op groot formaat is dat $ 5.

Redbubble

Platformen zoals redbubble.com gaan nog een stapje verder. Het principe is hetzelfde als Design By Humans, maar op Redbubble bepaal je zelf de prijs. Redbubble rekent een basisprijs voor elk product in het assortiment. Deze basisprijs omvat de productiekost en de service fee. Hoeveel marge daar bovenop komt, laten ze volledig over aan jouw commerciële feeling.

Threadless

De Artist Shops op threadless.com zijn een andere, zeer gelijkaardige optie. Ook hier bepaal jij als ontwerper je eigen marge bovenop een vastgestelde basisprijs. Threadless onderscheidt zich door een bijzonder uitgebreid assortiment van meer dan 100 verschillende producten. Je ontwerp op een douchegordijn? Bij Threadless behoort dat tot de mogelijkheden. Het platform biedt ‘customizable stores’, er zijn geen minimale bestelhoeveelheden en je kan een onbeperkt aantal designs uploaden.

Een eigen shop

Maar wat als je nu toch je eigen online shop wil? Ook dan zijn er een hele rits mogelijkheden. Belangrijk is om een onderscheid te maken tussen services die hosting aanbieden en services die dat niet doen. In het eerste geval zorgt het platform er voor dat de vereisten inzake PCI (payment card industry) in orde zijn, dat de communicatie tussen de browser van de klant en jouw online shop beveiligd is via een SSL certificaat en voor een waaier aan betaalmogelijkheden (payment gateways).

Shopify

shopify.com is ongetwijfeld dé referentie in het segment van de hosted online shop services. Wat initieel begon als een online winkel voor snowboard-uitrusting is vandaag uitgegroeid tot een platform met ruim een half miljoen actieve winkels. Shopify heeft een laagdrempelige drag & drop store builder, een uitgebreide keuze aan templates en biedt beveiligde en onbeperkte hosting. Goed om weten, Shopify stelt je ook in staat te verkopen via kanalen als Facebook, Messenger, Pinterest en Amazon. Daarnaast laat Shopify je toe om snel en eenvoudig transportkosten te berekenen, shipping labels te printen en tracking codes te genereren voor je klanten. Een basis account op Shopify kost je $ 29 per maand. Daar komen wel nog credit card fees bij en transaction fees voor betalingen via andere dan Shopify’s eigen payment gateways.

BigCommerce

Wie liever geen extra kosten betaalt, kan zijn licht eens opsteken bij BigCommerce.com. BigCommerce is evenzeer een hosted platform en biedt online shops aan vanaf $ 29,95 per maand. Daarvoor mag je een onbeperkt aantal producten in je online etalage zetten, kan je rekenen op secure hosting en geniet je van onbeperkte bandbreedte en data opslag. BigCommerce zet wel een limiet van $ 50.000 per jaar op je omzet. Daartegenover staat dat BigCommerce geen bijkomende kosten rekent voor het gebruik van de belangrijkste payment gateways. Net als Shopify stelt ook BigCommerce je in staat om te verkopen via alternatieve kanalen als Facebook, Amazon, eBay en Google Shopping. Ook BigCommerce heeft een ‘theme store’ waar je een kant-en-klare template kan aanschaffen voor je winkel. Toch is BigCommerce eerder gericht op gebruikers met enige web design skills en biedt het platform meer mogelijkheden om in de CSS en HTML te peuteren.

SupaDupa

Shopify en BigCommerce te duur? Check dan eens bij SupaDupa.me. Bij SupaDupa heb je vanaf € 8 per maand (Startup) een web shop inclusief onbeperkte bandbreedte en zonder transactiekosten. Wil je betalingen via credit card kunnen accepteren en een onbeperkt aantal producten etaleren dan betaal je € 26 per maand (Business) wat nog steeds goedkoper is dan de grote jongens. Bovendien positioneert SupaDupa zich als een platform voor de creatieve businesses en design shops.

SquareSpace en Wix

Naast de specifieke online shop platformen bieden ook online web site builders als SquareSpace.com en wix.com de mogelijkheid om shops op te zetten. Voor een basis account bij SquareSpace betaal je € 24 per maand (jaarabonnement). Voor die prijs kan je een onbeperkt aantal producten verkopen zonder transactiekosten en betalingen accepteren van zowel credit cards als PayPal en Apple Pay. Handig is dat SquareSpace ook een degelijke CRM-tool aanbiedt. Met deze tool kan je klantgegevens zoals het gemiddelde bestedingsbedrag en bestelgeschiedenis bewaren. De mogelijkheden op wix.com zijn wat beperkter, maar de dienst is dan ook wat goedkoper. Vanaf € 16,16 per maand (WixStores eCommerce) heb je al een eigen webshop. De bandbreedte is onbeperkt, maar je opslagcapaciteit is beperkt tot 20 GB. Met eCommerce van WixStores kan je veilig betalingen ontvangen via oa. PayPal en creditcards. Of daar ook kosten voor in rekening gebracht worden, kon ik nergens terug vinden.

Adobe Spark

En wat met Spark van Adobe? Spark is net als SquareSpace en Wix een online platform voor web creatie. Spark omvat drie componenten: Spark Post (social graphics), Spark Page (eenvoudige, one-page webstories) en Spark Video (animated video’s). Spark maakt deel uit van je CC-licentie en je kan er dus zonder meer mee aan de slag. Spark werd door Adobe naar voor geschoven als een van de alternatieven voor het ter grave gedragen Adobe Muse. In Muse had je plug-ins en add-ons voor van alles en nog wat en dus ook voor het opzetten van een webshop. In Spark daarentegen kon ik geen e-commerce features terugvinden. Misschien iets voor de toekomst?

Magento en OpenCart

Voor wie niet te verlegen is om zelf wat code bij mekaar te tokkelen, zijn er nog de services die geen hosting bieden. Hierbij moet je dus zelf instaan voor de hosting, beveiliging en payment gateways. Magento Open Source, is zo’n platform. Magento is een gratis platform met een zeer levendige community. Er zijn dus heel wat gratis en betalende add-ons en thema’s te vinden voor Magento. Magento komt met een basisversie van een webwinkel, die je kan tweaken volgens je eigen wensen. Enige kennis van PHP is vereist. Wat betalingsoplossingen betreft, raadt Magento PayPal aan. Voor wie graag meer betalingsmogelijkheden heeft, is OpenCart wellicht een alternatief. OpenCart is vergelijkbaar met Magento, maar biedt een langere lijst aan payment gateways. Let wel, Opencart is echt wel gericht op ontwikkelaars en niet geschikt voor klanten die snel zelf iets willen in mekaar boksen.

 

WooCommerce

Kan het niet wat eenvoudiger? Toch wel. Met WooCommerce bijvoorbeeld. WooCommerce is een officiële plugin voor WordPress. WordPress, ooit uitsluitend bestemd voor bloggers, is vandaag wellicht het meest gebruikte platform voor het opzetten van websites. WooCommerce is een gratis plugin en werkt met ‘themes’. Er is ook een gratis officieel webwinkel theme, nl. Storefront, dat beschikbaar is in 14 verschillende ‘flavors’. WooCommerce ondersteunt verschillende payment gateways zoals PayPal en Stripe en biedt een hele reeks analytics tools om de traffic op website tot in de puntjes te ontleden. Toch een kleine waarschuwing: hoewel WooCommerce gratis is, zijn diverse bijkomende thema’s en plugins dat vaak niet en kan de kostprijs van deze ‘gratis’ oplossing toch wel oplopen.

Bezin eer je begint

Hebben we hiermee alles gehad? Nee, natuurlijk niet. Wie een beetje tijd spendeert op Google sprokkelt al gauw een hele waslijst aan systemen en oplossingen bij mekaar. Welk systeem je ook kiest, weet dat het opzetten en onderhouden van een web shop en niet onaardige tijdsinvestering vraagt. Ook het fulfillment (opvolgen van bestellingen, shipping, retourzendingen…) is een niet te onderschatten aspect. Snel even een webshop opzetten, is dus niet zo’n geweldig idee. Daarentegen, mits een origineel aanbod, doordachte logistiek en een ‘kick-ass’ web shop kan e-commerce je een aardig extraatje opleveren. Wij wensen je alvast een schitterende verkoop.