BOPE 2023

Voor de vijfde editie van BOPE (Benelux Online Print Event) trok VIGC voor het eerst naar het buitenland. In het Nederlandse Gorinchem kwam het kruin van de Belgische en Nederlandse grafisch industrie samen voor de nieuwste trends in het online print-landschap en een uitgebreid bezoek aan de Sign & Print Expo.

Online print goes social

Bernd Zipper is een vaste waarde op de agenda van BOPE. De gezellige Duitser is al ruim 31 jaar actief in de grafische branche en assisteert grafische bedrijven in hun automatiseringstrajecten. Volgens Bernd wint social commerce in ijltempo aan belang. Bij social commerce worden sociale kanalen zoals Facebook, Instagram maar ook TikTok in toenemende mate ingezet om print te verkopen. Niet echt een kanaal voor serieuze business? “Vergeet niet dat elke CEO, manager of print buyer ook een private persoon is die na de kantooruren actief is op allerhande sociale kanalen”, aldus Bernd. Sociale media geven je ook een platform om via korte filmpjes de kwaliteiten van drukwerk onder de aandacht te brengen van generaties die de traditionele media pertinent links laten liggen ten voordele van het kleine schermpje in hun hand.

Bernd Zipper.

Digitalisering is nooit afgerond

En ja, ook AI mag niet ontbreken natuurlijk. “AI is the biggest invention since Guttenberg started printing”,orakelt Bernd en nu is het ideale moment om op de trein te springen. AI kan je inzetten om die anonieme chat bot op je website wat menselijker te maken of net het werken met robots in de productie te optimaliseren. Met Chat GPT kan je dan weer een waaier aan productomschrijvingen genereren die je kan gebruiken om printproducten te promoten op social media. Nog een voorbeeld? Met Flair.ai kan je snel en efficiënt mock-ups aanmaken van je producten zonder oeverloos gedoe in Photoshop. Het mag duidelijk zijn dat de komst van AI in heel wat sectoren een diepgaande impact zal hebben. “Don’t panic”, drukt Bernd de zaal op het hart. “Maar het is belangrijk om alert te blijven. Digitalisering is immers nooit afgerond. Heb je het gevoel dat je helemaal klaar bent met je platform? Dan is dat het ultieme moment om opnieuw te beginnen.”‘Replatforming’ noemt men dat.

Connected automation

Tom Peire, CEO van FourPees en hoofdsponsor van BOPE, bracht het publiek terug met voeten op de grond door wat duidelijkheid te scheppen in de wirwar aan al dan niet verkeerdelijk gebruikt vakjargon. Zo is er een fundamenteel verschil tussen ‘digitization’ en ‘automation’. Digitization heeft betrekking op het gebruik van computers. Het manueel monteren van film in impositie is een schoolvoorbeeld van een proces dat voortaan gedigitaliseerd verloopt. Maar het is niet omdat een proces gedigitaliseerd is dat het ook volledig of zelfs maar gedeeltelijk geautomatiseerd verloopt. Tom heeft ook een recept klaargestoomd voor een geslaagd automatiseringstraject. Naast strategische focus, een uitgekristalliseerde aanpak en de boordnodige skill set is het belangrijk om de gehele workflow, online en offline, man en machine, op een slimme manier met elkaar te verbinden. Dankzij deze connected automation kan je performantie, transparantie en meetbaarheid naar een hoger niveau te tillen. En dat is dan weer een noodzakelijke voorwaarde voor het uiteindelijke doel: groei.

Moderator van dienst, serie-ondernemer en performer ‘pur sang’ Richard Askam zorgde voor een geanimeerde afsluiter van de voormiddag. Van Richard Askam kennen we het verhaal van de namen op de Coca-colaflesjes en de gepersonaliseerde voetballen. Deze keer pakt Richard uit met gepersonaliseerde boekjes. Niets speciaals? Think again. De boekjes van Richard Askam zijn te personaliseren op maar liefst 13 verschillende manieren. Zo kan je personaliseren in namen, karakters, etnische afkomst… en ook in thema. Met thema’s zoals onder andere geletterdheid, inclusie en participatie introduceert hij een hele rits waarden waarmee menig sportclub zich maar wat graag associeert. De brede interesse uit de sportwereld slechts enkele maanden na de lancering, liegt er dan ook niet om.

Megatrends in online printing

Na de lunch is het Roland Keppler, CEO van Onlineprinters, die de draad oppikt en enkele afgetekende ‘megatrends’ naar voor schuift. Er is de channel shift van offline naar online en de komst van AI, die als het ware een heuse turbo zet op dit proces. Daarnaast is overduidelijk sprake van consolidatie in de sector. Onlineprinters zelf deed om en bij de 20 overnames in de afgelopen 5 à 10 jaar om uit te groeien tot een bedrijf met maar liefst 1 miljoen klanten in meer dan 15 verschillende landen. Onder de noemer ‘consumerization’ vat Roland Keppler de almaar oplopende verwachtingen van de klant samen. Snelle leveringen, variabele order groottes, een rimpelloos bestelproces en immer handige design tools… De klant verwacht niets minder. Afsluiten doet Keppler met het groeiende belang van ‘sustainability’. “Sustainability and ‘green printing’, are the big topics of today”, aldus de baas van één van de grootste online printing bedrijven uit Europa.

Print anything, anywhere

Voor wie zonder al te veel investeringen in IT toch een graantje wil meepikken van de nog steeds groeiende online printing business, is een platform zoals Cloudprinter mogelijk een optie. Cloudprinter telt zo’n 1000 aangesloten bedrijven wereldwijd en ruim 200 drukkerijen. Het idee? ‘Print anything, anywhere in the world’. Een internationaal bedrijf kan dan via het platform en de aangesloten drukkerijen, drukwerk lokaal laten vervaardigen. Cloudprinter is een Nederlands bedrijf met zo’n 85 medewerkers en actief in meer dan 100 landen.

Opmerkelijke evoluties in e-commerce

Afsluiten doet BOPE dit jaar met China-kenner Ed Sanders. Ed Sanders heeft het niet per se over print maar is als geen ander geplaatst om de evoluties in e-commerce te schetsen. De ‘shelf e-commerce’ van grote spelers als Alibaba en Amazon moet plaats maken voor de ‘content e-commerce’ van nieuwe spelers als Pinduoduo en Jingdong. Hierbij gaan consumenten niet langer via de zoekbalk op zoek naar de producten, maar krijgen ze voortdurend suggesties en kortingen voorgeschoteld. Via ‘gamification’ verleiden de platformen hun klanten om zoveel mogelijk tijd te besteden binnen de app om zo extra aanbiedingen in de wacht te slepen. Extra kortingen kan je ook bekomen door kennissen te overhalen de app te installeren. Naast die inhoudelijke switch, gooit ook het C2M-model (Consumer to Manufacturer) roet in het eten van grote spelers. In het C2M-model bestel je rechtstreeks bij de fabriek in China, zonder tussenpersonen en aan een schijntje van de prijs op de Westerse e-commerce sites. Fancy sneakers voor 14 EUR? Via platformen als Shein en Temu is dat perfect mogelijk. En het gaat aan een rotvaart. In mei 2022 bracht het overkoepelend Chinese bedrijf PDD een eerste verkennend bezoek aan de Verenigde Staten. In augustus lanceert het bedrijf het merk Temu en in november van datzelfde jaar is de app van Temu al de meest gedownloade app in de Verenigde staten. In februari 2023 telt het bedrijf ruim 10 miljoen klanten. Kortom: van 0 naar 7 miljoen dollar omzet op 10 maanden tijd! Een sterk staaltje ‘China Speed’.

China-kenner Ed Sanders.

Met bijna 150 deelnemers en opnieuw een rijk gevulde agenda was BOPE 2023 een beslist een succes te noemen. Ook de combinatie met de Sign & Print Expo werd bijzonder gesmaakt. Of je al je sporen verdiend hebt in online printing of net de eerste voorzichtige stapjes hebt gezet, BOPE blijft een uitstekende gelegenheid om je horizonten te verruimen, je inzichten te verdiepen en van gedachten te wisselen met collega’s.