Blijf investeren in toekomst – juist nu

De toekomst laat zich lastig voorspellen, zeker nu de ene crisis de andere lijkt op te volgen. Toch blijft Thijs Claes vertrouwen op de koers die hij als ceo heeft uitgestippeld voor drukkerij Daddy Kate. De voorgenomen investering in een nieuwe digitale pers – “de HP Indigo 100K staat hoog op onze shortlist” – zet hij dan ook gewoon door: “Onze HP Indigo 12000 draait continu in drie ploegen. Het volume is er. Dan gaan we die plannen toch niet terugschroeven omdat het nu misschien een paar moeilijke jaren zijn?”

Thijs Claes heeft in de grafische sector naam gemaakt met de manier waarop hij het familiebedrijf, gestart door zijn vader, aanstuurt. Betrokkenheid van de medewerkers en transparantie over de gang van zaken zijn daarbij sleutelbegrippen. Ook de duidelijke keuze voor ‘customer intimacy’ in plaats van  ‘operational excellence’ – “zoals veel andere drukkerij dat wel doen”, aldus Claes – werpt zijn vruchten af. “Onze focus op de juiste klanten helpt ons om ook lastige tijden goed te doorstaan. Ons fundament is stevig.”

Investeren in toekomst

In het brede klantenportfolio neemt de retail-sector een belangrijke plek in. “In de eerste maanden van de corona-crisis zagen we daar een daling in de omzet, maar daarna was het al snel weer ‘business as usual’. Veel klanten gingen in die periode juist meer communiceren dan normaal.” 

De gezonde balans van Daddy Kate helpt het bedrijf ook tijdens de grondstoffencrisis: “Als grote speler beschik je dan ook bij leveranciers toch over een beter positie. Zo zijn we in staat om de voorraden op peil te houden.” De energiecrisis gaat Claes te lijf door onder andere nu in zonnepanelen te investeren: “Met de huidige energieprijzen is dat nu snel rendabel.”

Alle zakelijke beslissingen die Claes neemt, staan in het teken van hetzelfde credo: “We willen dat we ook over honderd jaar nog bestaan als zelfstandig en onafhankelijk bedrijf.” Dat is ook de reden dat hij een hoge investeringscyclus hanteert: “Investeren biedt perspectief op de lange termijn. Niet investeren zet een rem op onze groei.” 

New business dankzij HP Indigo

Toch pakken investeringen soms anders uit dan verwacht: “We installeerden de HP Indigo 12000 pers aanvankelijk vanwege de dalende oplages in offset. Maar wat zien we vandaag: er is bij ons bijna geen offsetwerk naar de digitale pers gegaan. De HP Indigo heeft zich juist gevuld met digitaal drukwerk – en dat is dus allemaal aanvullende new business voor ons.” 

De jarenlange ervaring met de HP Indigo 12000 heeft er tevens voor gezorgd dat Thijs Claes en zijn team hun huiswerk hebben kunnen doen: “We hebben een goede berekening van de TCO kunnen maken en zien ook dat het omslagpunt tussen offset en digitaal drukken veel lager ligt dan vaak wordt aangenomen. De kracht van digitaal zit hem met name in de extra toegevoegde waarde die je ermee kunt leveren. In die markt geloven wij zeker, en het volume is er: onze machine staat continu in drie ploegen.”

HP blijft innoveren

Daddy Kate staat op het punt om te investeren in een nieuwe digitale pers. Het bedrijf volgt dan ook nauwgezet de technologische ontwikkelingen bij leveranciers zoals HP Indigo.

Dit najaar stond bij HP in het teken van vernieuwing. In september maakte de revolutionaire HP Indigo V12 labelpers zijn debuut tijdens LabelExpo Americas. Deze machine is uitgerust met de nieuwe LEPx-technologie, die voor HP Indigo ‘het platform voor de toekomst’ vormt. 


Datzelfde geldt voor de PageWide Advantage 2200 inkjetpers, die HP deze maand onthulde op de Amerikaanse vakbeurs PRINTING United Expo. Ook daarmee legt HP een nieuwe basis voor de verdere ontwikkeling van zijn inkjet-technologie, om antwoord te bieden op de dringende vraag naar meer productiviteit, efficiëntie en kostenbesparingen – en vooral ook de groeiende noodzaak van flexibiliteit.

HP Indigo hoog op shortlist

Thijs Claes: “Voor onze nieuwe investering in een digitale pers hebben we ook de inkjettechnologie goed in kaart gebracht. Dat doen we eigenlijk elke twee, drie jaar om te zien wat er op de markt is en waar wij ons voordeel mee kunnen doen. We zijn nog altijd intensieve oefeningen aan het doen, door veel data te verzamelen en goed naar ons orderpakket te kijken. We nemen zo’n beslissing niet op buikgevoel.”

“Ik geloof zeker dat inkjet een goed toekomst heeft, maar tot nu toe komt HP Indigo er toch telkens als beste uit. De HP Indigo 100K staat dan ook hoog op onze shortlist. Eén ding staat al wel zeker vast: de investering gaat volgens planning plaatsvinden. We gaan dat niet twee jaar uitstellen. Juist nu moet je je oog ook op de toekomst houden.”