Benelux Online Print Event 2018, het verslag

Online biedt nog kansen te over

De rek is er nog lang niet uit bij de online verkoop van drukwerk, dat was de belangrijkste conclusie van het Benelux Online Print Event (BOPE) van VIGC. Zo’n 140 bezoekers waren op 31 mei naar het het Atomium te Brussel gekomen om te netwerken en te luisteren naar presentaties over oude en nieuwe online kansen.

Bekijk hier het fotoverslag

Bekijk hier de presentaties  (Enkel toegankelijk voor de deelnemers)

De laatste presentatie van BOPE was niet zozeer een samenvatting, als wel een bevestiging van alles wat er die dag voorbijgekomen was. Er is geen reden voor scepsis over de kansen van het online verkopen van drukwerk, zo bleek uit de presentatie van Wouter Haan. Met bijna achteloze vanzelfsprekendheid vertelde de CEO van Simian over het succesverhaal van dochterbedrijf Reclameland. Haan: “Als je online drukwerk verkoopt dan blijf je nou eenmaal doorgroeien.”

Wouter Haan

Telkens als de selfmade online drukker weer een nieuw pand betrok of er een stuk aan liet bouwen, vroeg hij zich af of hij het wel ging vullen. Steevast kreeg hij daarna binnen de kortste keren te maken met ruimtegebrek. De Nederlander greep zijn presentatie dan ook aan om de nieuwste uitbreiding aan te kondigen, een nieuwe hal van 25000 vierkante meter. Het Groningse bedrijf wordt daarmee uitgebouwd tot een pand van 35000 vierkante meter.

Tijdens de netwerkborrel na afloop vertelde Haan dat hij ook deze keer niet precies wist hoe hij de nieuwe ruimte ging invullen. Nieuwe machines voor de grootformaat-markt ligt voor de hand, maar ook meer offsetpersen zijn niet uit te sluiten. Het past goed bij de belangrijkste uitgangspunten die de oprichter van Reclameland tijdens zijn presentatie naar voren liet komen. Die staan voor een deel haaks op de visie van menig grafisch ondernemer: techniek en machines zijn alleen interessant voor zover ze in dienst staan van het bedrijf, ICT vormt de basis van zowel verkoopkanaal als productieomgeving en winstmarge is belangrijker dan omzet. Maar net als conventionele drukkers gelooft Haan in eigen productiemiddelen en constante kwaliteit – een verdienmodel als reseller ziet hij niet zitten. Haan: “Je wilt toch zoveel mogelijk de kwaliteit kunnen waarborgen.”

Met conventies heeft Haan verder weinig op. In de beginjaren werd een kapotte veer in een HP Ultrastream vervangen door een onderdeel van een apparaat dat bij de lokale bouwmarkt werd gekocht. Een, als overgevoelig bekendstaande hoogvolume tonermachine, werd pal naast een poederverspreidende Anicolor geplaatst (“Haan: dat was een slechte aankoop”) en bleek prima te draaien.

Met dezelfde nuchterheid ontstond Reclameland, dat aan de basis staat van Haans succesverhaal.

Dat verhaal begon ooit eenvoudig; de programmeur van zijn reclamebureau had wat tijd over en kreeg de opdracht om een webshop te bouwen waar klanten drukwerk konden bestellen. Pionierend, met nauwelijks grafische ervaring, ontwikkelde het bedrijf zich tot een belangrijke speler in de markt voor online drukwerk.

Massaal op maat

Bij de start van het evenement toonde topconsultant Bernd Zipper met een bombardement aan gegevens aan dat print nog steeds meetelt in de wereld van communicatie. De Duitse grafische specialist maakte duidelijk dat de digitale wereld nog genoeg beperkingen kent, waardoor de rol van print nog lang niet is uitgespeeld. Als voorbeeld noemde hij chatbots op websites van webwinkels en andere organisaties. Ze zijn overal te vinden, maar vrijwel niemand is er tevreden over. Het automatisch beantwoorden van standaardvragen van site-bezoekers blijkt in de praktijk een stuk ingewikkelder dan aanvankelijk gedacht.

Een reeks van online te verkopen toepassingen passeerde de revue, waaronder web-to-pack. Het belangrijkste advies van Zipper: investeer in mass customisation. Er is een enorme groeiende behoefte aan producten op maat. Voor de grafische wereld betekent dit vooral een investering in digitale productiemachines en een gespecialiseerd online verkoopapparaat waar de klant zijn producten op maat kan bestellen.

Bernd Zipper

Voorspellende software

Direct na Zippers persentatie liet Lionel Soccal van Google weten waarom online nog steeds een kanaal is met perspectief. Het grootste deel van de KMO’s is nog steeds niet online commercieel actief. Tegenwoordig verlopen zo’n 20 procent van alle aankopen via internet. Dat lijkt veel, maar voor Google betekent het een groeipotentieel van 80 procent. Het bedrijf haalt daar de komende jaren alles voor uit de kast.

Volgens Soccal is het al niet meer voldoende dat Google voor elke vraag een passend antwoord heeft, het is de bedoeling dat het antwoord al wordt gegeven voor de vraag wordt gesteld. Op basis van data van een gebruiker, is het steeds beter mogelijk om zijn behoefte te voorspellen. Zo wordt er gezocht naar een koppeling tussen het gebruik van de smartphone – als de consument onderweg is – en het zoekgedrag op laptop en desktop-computer. Op die manier worden behoeftes nog beter in kaart gebracht. Dat laatste is van belang vanwege een paradoxale ontwikkeling: shoppers oriënteren zich online op een aankoop, maar ze gaan vaak nog steeds naar de winkel om daar iets aan te schaffen.

Lionel Soccal

Verpakking op maat

Waar Wouter Haan ooit in de online verkoop van grafische producten een nieuwe groeimarkt ontdekte, ging Phil Wilce, algemeen directeur van Formara juist in op de overgang van traditioneel grafisch bedrijf naar online marketing bedrijf. Geholpen door het Essential Business Builder Program van printerproducent Canon ontwikkelde het Britse bedrijf een nieuw verdienmodel onder de naam Automated Integrated Marketing (AIM). Via printing on demand en online verkoop werkt Wilce aan de drukkerij van de toekomst.

Phil Wilce

Ook de Italiaan Guiseppe Prioriello van Packly, ontdekte de kracht van online vanuit het traditionele bedrijf. Vanuit de discipline van de verpakkingsindustrie ontwikkelde hij software waarmee de klant online dozen op maat kan bestellen. Hij signaleert een groeiende behoefte aan short-run verpakkingen die aansluiten bij de perfecte time-to-market van de klant. Prioriello: “Het ontwerpen van een verpakking kan ingewikkeld zijn. Wanneer een van de variabelen wordt aangepast, moet alles opnieuw worden uitgerekend. Dat duurt in de huidige marktsituatie te lang.”

Tegelijkertijd biedt de juiste verpakking allerlei marketingvoordelen, zoals gratis user generated content. Consumenten vinden het leuk om hun ervaring van het uitpakken op video te delen via bijvoorbeeld Youtube.

Prioriello bedacht een slim systeem op basis van een flexibel standaardontwerp waarbij de veranderende variabelen automatisch opnieuw worden berekend. Bestellen vanaf 1 exemplaar is mogelijk. De klant krijgt online een voorvertoning in 3D van zijn ontwerp te zien.

Guiseppe Prioriello

Online inkoop

Producten online verkopen kan een constante stroom van zowel kleine als grote opdrachten opleveren. Uiteindelijk moet deze mix van orders op een efficiënte manier door de productie worden verwerkt. Tom Peire van Fourpees ging daarom in op het belang van workflow. Waar de term doorgaans gezien wordt als synoniem voor automatisering, pleit Peire ervoor om aandacht te geven aan de samenhang van de delen waaruit de workflow bestaat. Het gaat er om steeds te kijken welke waarde automatisering per onderdeel kan toevoegen, aldus Peire. Zo ontstaat er een resultaat dat groter is dan de som der delen.

Tom Peire

Nog veel meer presentaties kwamen voorbij, waardoor de bezoeker naar huis ging met een duizelingwekkende hoeveelheid informatie. Peter Janssen uit Nederland vertelde over het concept van Endless Branding die de juiste communicatie in winkels verzorgt. Cis Scherpereel van Mex United ontvouwde zijn online businessplan en Joris Heirbaut van City of Antwerp draaide het model om en liet zien hoe zijn organisatie via een white labelshop drukwerk bestelt.

Peter Janssen
Cis Scherpereel
Joris Heirbaut

Waar traditionele drukkers er soms van uit gaan dat ze de boot reeds hebben gemist, omdat de taart van het online verkopen al is verdeeld, liet BOPE zien dat er nog kansen genoeg zijn. Om succesvol te zijn op internet is vooral een stevige dosis creativiteit nodig, aangevuld met zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.

Inhoud en netwerk versterken elkaar op #BOPE18

Niet alleen de presentaties tijdens het Benelux Online Print event waren van hoog niveau ook de locatie en het netwerkprogramma konden op veel bijval rekenen.

Voor het eerste #BOPE18 event werd een centrale locatie gekozen. Het Atomium in Brussel is een mooie locatie met een enorme uitstraling. Voor een gebouw dat dit jaar zijn zestigste verjaardag viert is het dan ook niet onlogisch dat er enkele aandachtspunten waren. Maar toegegeven, het was heel gezellig en lekker warm!

VIGC had er niet op gerekend om de maximumcapaciteit te bereiken. Maar met 140 deelnemers was dit wel degelijk het geval. Het was dan ook gezellig druk. Gelukkig waren er voldoende pauzes met lekkere hapjes, drank en een fijne lunch om de dag op een comfortabele manier door te komen.

Met 9 sprekers uit 5 Europese landen was de voertaal van de meeste presentaties Engels. Mede ook omdat VIGC voor de eerste keer de Waalse markt actief had benaderd. Met een 15-tal deelnemers uit Wallonië en Brussel was dit zeker geslaagd te noemen. ‘We denken er zelfs aan om simultaanvertaling te organiseren voor een volgende editie’, volgens host van de dag Jos Steutelings. Uiteraard vereist dat voldoende Franstalige deelnemers om de kosten hiervan te dekken.

Na het uiterst inspirerende en informatieve dagprogramma was er ruimte voor ontspanning. Voor de tentoonstelling van de Belgische surrealistische schilder René Magritte werden drie professionele gidsen ingehuurd. Zij vertelden op een gepassioneerde manier over het Atomium en het leven en werk van de fantastische kunstenaar die Magritte was. Zowel het gebouw als de kunstenaar zijn één van de grootste ambassadeurs van België.

 

Echt tijd om elkaar beter te leren kennen en te netwerken was er tijdens het VIP-diner. 78 deelnemers breidden nog een aangenaam vervolg aan de drukke maar zeer geslaagde dag. Het schitterende uitzicht over Brussel kreeg men er gratis bij.

We mogen spreken van een zeer geslaagde eerste editie van het Benelux Online Print event. Het zal een hele uitdaging zijn om zowel naar inhoud, locatie en catering beter te doen in 2019. VIGC kennende zijn er al heel wat nieuwe ideeën en suggesties aan het opborrelen. Tot volgend jaar op #BOPE19 !

Bekijk hier het fotoverslag

Bekijk hier de presentaties (Enkel toegankelijk voor de deelnemers)

 

BOPE18 in the media

Blokboek.net

Printmedianieuws.nl

Grafischnieuws.be + ! Publication in print magazine will follow soon

Graficus.nl: ! Publication in print and online will follow soon

Jumpline.be