Affinity Publisher – The new kid on the block
Een tijdje geleden lanceerde Serif een bètaversie van Affinity Publisher, de langverwachte applicatie voor paginaopmaak. Hiermee vervolledigt Serif zijn drieluik bestaande uit Affinity Photo (beeldbewerking), Affinity Designer (vectorieel tekenen) en binnenkort dus ook Affinity Publisher.
Zeggen dat deze bèta enthousiast onthaald werd, is een understatement. De internet fora bulkten binnen de kortste keren van de bewonderende ‘oh’s’ en ‘ah’s’. Uit de vele commentaren blijkt dat die dure CC-licentie van Adobe toch wat zwaar op de maag ligt. Heel wat ontwerpers zijn dan ook maar wat blij met de komst van deze nieuwe speler.
David vs. Goliath
Van bij het begin was het Serif’s bedoeling om een volledig nieuwe reeks creatieve apps te ontwikkelen die licht, snel en soepel werken, gebruik maken van de nieuwste technologieën en volmondig zijn toegespitst op de ontwerper. In tegenstelling tot Adobe hoeft Serif dus geen code mee te slepen die tientallen jaren oud is. Anderzijds is Serif beslist een kleine muis te noemen in vergelijking met een reus als Adobe. En dat heeft zo zijn impact. Het duurde immers behoorlijk lang eer we een eerste glimp te zien kregen van die veel besproken maar tot voor kort volledig uit luchtkastelen opgebouwde Affinity Publisher.
We hebben er dus wat moeten op wachten, maar de eerst indruk van deze bèta is overwegend positief. De app is weliswaar nog niet volledig stabiel, maar ziet er ontzettend afgewerkt uit en draait inderdaad heel soepel. Ook de feature set is opvallend uitgebreid voor een eerste versie. Master pages, linked text frames, tables, baseline grids, text wrap, layers… het zit er allemaal in. Meer nog, hier en daar heeft Affinity Publisher zelf al een streepje voor op de concurrentie.
Overset text en handige Transparancy Tool
Een voorbeeldje van zo’n extraatje is de manier waarop Affinity Publisher omgaat met overset text. In InDesign kan je overlopende tekst enkel visualiseren door je tekstkader groter te maken of door te gaan spieken in de Story Editor. In Publisher kan je heel intuïtief verborgen tekst visualiseren door het oogje aan de rand van een tekstkader aan te vinken.
Ook het creëren van een transparantieverloop is bijzonder eenvoudig. Selecteer de Transparancy Tool. Sleep over het betreffende object (tekst of beeld, maakt niet uit) om je verloop te creëren. Begin- en eindpunt kan je snel en makkelijk aanpassen door met de zwarte en witte handles aan de slag te gaan.
Paragraaf- en karaktereigenschappen
In het Paragraph panel zijn alle paragraafgebonden instellingen netjes samengebundeld in openklappende secties. De basics zoals tabs, instellingen voor splitsen en uitvullen, bullets en lijsten… vind je hier terug. Je kan ook heel eenvoudig beginkapitalen (drop caps) instellen en je hebt volledige controle over de afstand tussen het beginkapitaal en de tekst.
Het Character panel geeft dan weer toegang tot karaktereigenschappen zoals kerning, tracking, ligaturen, font-specifieke glyphs, optical alignment… En ja, ook de interlinie. Affinity kiest hier dus voor dezelfde aanpak als InDesign waarbij interlinie (toch een paragraafeigenschap) op karakterniveau wordt ingesteld. QuarkXPress daarentegen behandelt interlinie op paragraafniveau en, als je het mij vraagt, is dat de enige juiste plek.
Afzonderlijke instellingen voor paragrafen en karakters zijn fijn maar iedereen die al eens een wat meer volumineus document heeft opgemaakt, weet dat stijlen onontbeerlijk zijn. Affinity combineert paragraaf- en karakterstijlen in het Text styles panel. Je kan hier nieuwe stijlen aanmaken en stijlen updaten wanneer je wijzigingen hebt aangebracht.
In het Text Frame panel kan instellingen maken op niveau van je tekstkader. Het Text Frame panel is wat verborgen en moet je zoeken bij Studio onder het View menu. Hier kan je eigenschappen zoals vulkleur, lijndikte, insets en vertical alignment instellen. Je kan tevens voor elke text box een specifiek baseline grid instellen. Ook het aantal kolommen in een tekstkader bepaal je in het Text Frame panel. Leuk is dat je kolommen kan maken met oneven breedtes.
Beelden plaatsen
Beelden plaatsen in Affinity Publisher doe je met de Place Image Tool. Anders dan in InDesign kan je beeldkader en content niet afzonderlijk selecteren. Je beeldkader is dus altijd helemaal gevuld met je beeld. En dat is een probleem. Je wil in je opmaakapplicatie immers de vrijheid om een uitsnede te maken van een beeld zodat je niet vast zit aan de kadrage van de fotograaf. Eigenlijk is dit zo essentieel dat ik me niet kan voorstellen dat dit in een finale versie van Publisher niet mogelijk zou zijn. Ik heb weliswaar tutorials gevonden waarbij alvast opties voor image fitting werden besproken, maar in de bètaversie die ik heel recent heb gedownload (v. 1.7.0.145) is van deze settings geen spoor meer te bekennen. Blijkbaar is de manier waarop Publisher met beelden omgaat nog niet helemaal uitgeklaard. Afwachten wat dit in de finale versie geeft.
Embedded vs. Linked
Wanneer je beelden importeert in Affinity Publisher worden deze standaard ingesloten in je document. Niet ideaal wanneer je werkt aan een document met tientallen of zelfs honderden beelden. Je file size swingt binnen de kortste de pan uit. Je kan dit aanpassen in de Resource Manager en geïmporteerde beelden omzetten van ‘embedded’ naar ‘linked’ of beter nog bij Document Setup kiezen voor Linked Preferred bij Image Placement Policy.
In de kinderschoenen
Wanneer je een tijdje aan de slag bent met Publisher merk je dat deze applicatie nog in de kinderschoenen staat. Een voorbeeld. Het is inderdaad mogelijk om te werken met Master Pages, maar je kan afzonderlijke master page elementen niet los zetten op een pagina in je document. Ook de taalondersteuning is beperkt in Publisher. Bij Language in de Edit Text Style dialog kunnen we weliswaar kiezen voor Nederlandse spelling maar bij de splitsingsregels is van Nederlands geen sprake meer. Dat doet vermoeden dat de Composition Engine, het eigenlijke brein van een lay-out app, nog niet is fijn gesteld voor de verschillende talen. Ook naar meer ‘geavanceerde’ tools zoals Data Merge, GREP-routines in Find & Replace, Anchored Objects, Document Preflight, Separations Preview en zelfs Collect for Output… is het tevergeefs zoeken.
Geen volwaardig alternatief
De mannen van Serif verdienen zeker een pluim voor deze veelbelovende bèta, maar deze versie van Publisher een alternatief noemen voor volwassen apps zoals InDesign of QuarkXPress is meer dan een brug te ver. Voor een losse folder of een kleine brochure kan Publisher wel al dienen, maar ik zou er geen cataloog van enkele honderden pagina’s aan toe vertrouwen.
Serif heeft nog geen release date opgegeven voor de eerste versie van Publisher. De prijs zou naar verluidt ongeveer dezelfde zijn als de prijs voor de desktop versie van Affinity Photo en Affinity Designer, namelijk € 55. Serif geeft echter regelmatig kortingen. Het is dus best mogelijk dat er bij de lancering een koopje te doen valt. En, in tegenstelling tot Adobe, gaat het bij Serif niet om een abonnement, maar om een eenmalige licentiekost. Dat kan dus een aardige slok op de spreekwoordelijke borrel schelen. Bij lancering zal Affinity Publisher meteen beschikbaar zijn voor zowel Mac als Windows.
Wil je zelf al aan de slag met Affinity Publisher? Dat kan. De bètaversie is gratis te downloaden vanop de website van Affinity. Je dient enkel een account aan te maken.