Aan de slag met AI in de printindustrie

Datagedreven werken is al langer geen trend of hip buzzword meer, maar een evolutie in onze manier van werken die verschillende sectoren, branches en interne afdelingen overstijgt. De voordelen zijn legio en klinken steeds luider, net zoals de valkuilen. Tel daar de recente ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie (die gevoed wordt door beschikbare data) bij op en je komt al gauw tot de conclusie dat je als grafisch productiebedrijf zonder een datagedreven aanpak het risico loopt om uit de boot te vallen.

Datagedreven werken in de grafische maakindustrie

In traditionele print- en signbedrijven worden beslissingen vaak gebaseerd op ervaring, buikgevoel en calculaties. Hoewel die zaken nog steeds relevant en belangrijk zijn, gaat het hier om een subjectieve benadering van de besluitvorming. Een datagedreven aanpak, waarbij je je focust op feiten en meetbare gegevens, biedt een meer objectieve benadering. Met datagedreven werken bedoelt men concreet:

  • Relevante data verzamelen
  • De verzamelde data analyseren en er gerichte inzichten uit distilleren
  • Die inzichten gebruiken als objectieve basis voor een gefundeerde besluitvorming

De omschakeling naar een datagedreven aanpak vereist niet alleen geavanceerde tools en software (zoals een MIS/ERP-systeem), maar bovenal een mentaliteits- en gedragsverandering bij medewerkers op alle niveaus.

Slimmere tools dankzij AI

En wat met AI of Machine Learning? Door AI te integreren in bestaande MIS/ERP-systemen kunnen printbedrijven profiteren van slimmere tools die hen helpen bij het nemen van de juiste strategische beslissingen. Daarnaast kunnen deze technologieën routineuze taken automatiseren en workflows optimaliseren, wat leidt tot een significante toename in efficiëntie en productiviteit. Dit kan op verschillende domeinen zoals machineonderhoud, workflowautomatisering, gepersonaliseerd drukwerk of kwaliteitscontrole. Door te investeren in AI en datagedreven werken kunnen printbedrijven zich onderscheiden in een uiterst competitieve markt en blijven innoveren om aan de veranderende behoeften van hun klanten te voldoen.

Een schat aan historische data

Omdat de MIS/ERP-database van een goed gestructureerd printbedrijf een schat aan data bevat, heeft AI de potentie om gebruikers te helpen bij het vinden van antwoorden op complexe vragen zoals:

  • Kan ik met mijn huidige machines en organisatie een concurrentieel en winstgevend order produceren?
  • Met welke druktechniek of afwerking kan een order het best geproduceerd worden?
  • Neem ik op basis van mijn huidige capaciteitsbezetting een hogere of lagere winstmarge?
  • Produceren we intern of besteden we het uit?

Dataline, het bedrijf achter de #1 print MIS/ERP-software MultiPress, investeert al enkele jaren in AI-technologie. Hierdoor kunnen bovenstaande vragen binnenkort beantwoord worden met behulp van MultiPress. Dataline is ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie ook een gamechanger zal worden in de print- en signindustrie. De enige voorwaarde is dat er voldoende data voorhanden is waar de AI-engine mee kan werken. Gelukkig beschikken MultiPress-gebruikers over een database met historische informatie, wat het mogelijk maakt om meer omzet te genereren met minder personeel en de grafische maakindustrie in Europa te houden.

Meer weten over de mogelijkheden van AI voor de printindustrie? Bekijk nu deze inspirerende video met Dataline CEO Dirk Deroo! Benieuwd welke andere trends de grafische maakindustrie domineren? Hou dan zeker de LinkedIn-pagina van Dataline in de gaten!