AAMAX20 – Het verslag

Naar jaarlijkse gewoonte organiseerden het VIGC en Lab9 Academy samen After Adobe MAX 2020.

De rode draad doorheen Adobe MAX was “samenwerking”. Het is duidelijk dat Adobe zich extra inzet om samenwerking en kennisuitwisseling nog eenvoudiger te maken door creatieve professionals de tools te geven om spectaculaire content te creëren vanop elk toestel, of ze nu van thuis of kantoor werken en dit met de belangrijke boodschap “creativity for all”.

Zo’n 180 geïnteresseerden schreven zich voor deze eerste virtuele AAMAX2020 in.

Bart Van de Wiele is als insider bij Adobe uitstekend geplaatst om iedereen vanop de eerste rij te informeren. Hij begon met een update over hoe beter kan samengewerkt worden vanop afstand met de introductie van ‘Creative systems’ en de ‘Creative cloud libraries’. Daarna legde hij uit hoe, met gebruik van Substance, een bijzonder krachtige tool voor de creatie van 3D-texturen en materialen, een traditionele fotoshoot kan vervangen worden door de implementatie van hoogwaardige virtuele fotografie.

Door een extreem hoge ROI wordt verwacht dat dit ongetwijfeld heel snel zijn weg verder vinden.

Tom Moulaert toonde via een heel mooie en interessante demonstratie de creatieve prepress tools voor een naadloze samenwerking op ieder toestel. Hij deed dit met een uitgewerkt praktisch voorbeeld zodat heel gemakkelijk en duidelijk te volgen was hoe verschillende gebruikers aan eenzelfde project konden werken.

In de presentatie van Ulbe Jelluma  (Print Power Europe) werd de kracht van drukwerk in een digitale wereld gepromoot. Welke rol heeft print in een maatschappij waar interactie steeds belangrijker wordt? Hij had het over de impact van digitaal maar ook over de huidige en toekomstige rol van print. De versnippering van media is een enorme uitdaging voor adverteerders en marketeers maar print kan zeker zijn betekenis bewaren of meer zelfs ook weer groeien. Aan de hand van zeven strategieën met specifieke leuke voorbeelden, verduidelijkte Ulbe  hoe drukwerk zijn plaats blijft innemen in de customer journey bij de keuze en de beslissing. Print verstrekt nog steeds het concept en het behoudt een emotie, ingebakken in het medium, waardoor het zijn toegevoegde waarde niet verliest.

De woorden van Frank Blomme (Xerox) sloten naadloos aan bij Ulbe. Hij citeerde: ‘Als het belangrijk is, druk het dan’ want de veel hogere impact verantwoordt de hogere prijs. Een optimale mix van communicatie zal altijd drukwerk bevatten. Hij gaf een interessant schema van verschillende niveaus van personalisatie.

Verder ging hij ook nog dieper in op enkele voorbeelden van ontwerpelementen die bij Xerox aangeboden worden.

Ook Vincent Van der Meeren maakte door middel van een demonstratie een samenvatting van de meest interessante toepassingen en enkele recente nieuwigheden van Adobe XD, dat toch wel het ontwerpplatform van de toekomst is. XD, zowel voor UI als voor UX heeft heel veel share mogelijkheden. In de beperkte tijd, die hij had, kon hij heel snel en indrukwekkend een kleine interactieve reisbrochure maken en zo de voordelen mooi illustreren.

Dimitri Stevens sloot met zijn sessie af en had het toch ook even over het Adobe Max 2020 event op zich, dat nu online toch anders beleefd werd. Hij leerde ons een nieuwe werkelijkheid ontdekken door ons Adobe Medium en Adobe Aero voor te stellen. De VR heeft een enorm evolutie ondergaan en dit biedt grenzeloze mogelijkheden voor de creatievelingen onder ons. Hij ging dieper in op de integratiemogelijkheden van 3D in bestaande systemen. De beschikbare tools in Adobe 3D en AR zorgen ervoor dat het beheren en het bewerken veel eenvoudiger samengaan. Hij overliep de belangrijkste 3D applicaties en de mogelijkheden van het aanmaken van 3D objecten tot het fysiek printen. Hij toonde de mogelijkheden van VR binnen de adobe omgeving en hoe alle nieuwigheden het allemaal veel toegankelijker maken. Het is duidelijk dat deze toepassingen in een heel snel tempo nog verder zullen evolueren.

Bart Van de Wiele verklapte al dat we zeker met hoge verwachtingen mogen uitkijken naar de nieuwigheden die in 2021 zullen voorgesteld worden, en nodigt ons dus ook meteen uit om alles van heel nabij te blijven opvolgen.

Veerle Vanpanteghem
Op 1 december 2020 nam Veerle Vanpanteghem de rol van Business Development Manager op. Veerle studeerde af aan het Higro (nu Arteveldehogeschool Gent) waarna ze aan de slag ging bij drukkerij Meulemans (nu Autajon) als verantwoordelijke van het inktlabo.
Daar kreeg ze meteen een inleiding in de boeiende wereld van de colorimetrie en het belang van kleurconsistentie in de verpakkinsgwereld.
Men een tussenstap als application chemist in het R&D-labo van Lawter International (ontwikkeling van drukinktharsen) , werkte ze meer dan 20 jaar bij een grote drukinktleverancier als (Key) accountmanager, waar niet alleen de commerciële maar ook de technische aspecten steeds nauwgezet opgevolgd werden.
Op die manier deed ze zowel ervaring op in coldset, heatset, smallbaanrotatie en sheetfed en dit in verschillende toepassingsgebieden, zowel commercieel drukwerk, publicatie als labels en verpakking. Veerle bouwde hierbij ervaring op met gekende uitdagingen zoals kleurbeheer, duurzaamheid en voedingscontact. Ook werkte ze mee aan IWT-projecten rond migratieaspecten van bedrukte materialen.