Het After Adobe MAX event van VIGC, Lab9 en Adobe ging eerder deze week door in de fancy evenementenlocatie Zebrastraat in Gent. Op het menu: een gezonde dosis creativiteit en een stevige portie ‘ditjes en datjes’ over de afgelopen Adobe MAX in LA.

Dolle rollercoaster

Op AAMAX is het altijd uitkijken naar de key note van Dimitri Stevens van Lab9. Zijn presentatie heeft iets weg van een rollercoaster. Het is voorbij voor je er erg in hebt, maar het was bijzonder leuk en je wil meteen opnieuw aanschuiven voor nog een ritje. Dimitri trok ook dit jaar naar LA, niet alleen voor de algemene conferentie maar ook voor de fameuze pre-conference.

Tuk op AR

Tijdens zijn sessie op AAMAX pakt Dimitri uit met een smakelijke combo van Mixamo (on line app om 3D-karakters te animeren) en Fuse CC (3D-modelleringsapp), twee miskende pareltjes uit de Creative Cloud. Nieuw is dat je vanuit Mixamo ook een optie hebt om te exporteren naar Aero, de nagelnieuwe mobiele app van Adobe voor het creëren van Augmented Reality-toepassingen. Die Augmented Reality is trouwens iets waar ze bij Adobe bijzonder tuk op zijn. Wat later op de dag leren we van Bart Van de Wiele van Adobe waarom dat zo is. Adobe schat dat het aantal ‘Global AR Creative Professionals’ op 5 jaar tijd zal stijgen van 0,72 miljoen tot 6,04 miljoen. Dat zijn heel wat extra CC-licenties.

Veel volk in de Zebrastraat voor AAMAX19.

Project About Face

Dimitri heeft er voor ons ook enkele ‘Sneaks’ uit gekozen. Bezoekers van de Adobe MAX kijken steevast reikhalzend uit naar de Sneak Peaks waar een tipje van sluier wordt gelicht over toepassingen die misschien, maar misschien ook niet, hun weg zullen vinden naar de Creative Cloud. Zelf vond in Project About Face bijzonder indrukwekkend. Met deze tool is het mogelijk te achterhalen of een beeld al dan niet bewerkt is. Op een heatmap kan je zien waar een beeld gemanipuleerd is en via een magische undo ook het originele beeld terug brengen. En dat op basis van een platte JPG (!!!!). Hoe zoiets überhaupt mogelijk is, is mij een compleet mysterie, maar indrukwekkend is het wel.

Nieuw in de Cloud

Natuurlijk gaat het tijdens AAMAX over al het nieuws dat we voortaan in onze apps terugvinden. Zo kreeg de Warp feature in Photoshop een upgrade en is er de nieuwe Select Object. Die Photoshop is voortaan ook beschikbaar op de iPad, al weten we ondertussen dat die mobiele Photoshop op dit ogenblik geen match is voor Affinity Photo. Verder komt er (ooit) een versie van Illustrator naar de iPad en konden we eerder al kennismaken met het best impressionante Adobe Fresco, een teken- en schilderapp waarin, naar ik verneem, de Live Brushes best wel OK zijn. Bart weet ons trouwens te vertellen dat wanneer Illustrator eenmaal klaar is voor de iPad de stal met mobiele applicaties wat zal uitgemest worden. Geen slechte zaak want momenteel is het toch wel een jamboel. Ook opgemerkt: co-editing in XD waardoor je met meerdere op een zelfde project kan werken.

Say ‘hello’

More to come

Verder verlekkerde Bart ons met enkele aardigheidjes uit Substance. Substance is een bijzonder krachtige tool voor de creatie van 3D-texturen en -materialen en een product van het Franse Allegorithmic dat Adobe eerder dit jaar overnam.

Benieuwd wanneer we iets van al dat moois te zien krijgen in onze CC apps.

Creatief aan het woord

Tussen al het Adobe-geweld door is er op AAMAX altijd wat tijd voor de creatieve zelf.  Zo gunden Liselot De Baets en Dimitri Castrique van Monalisa ons een blik op de packaging redesign voor Soubry en de realisatie van een AR-toepassing voor Provamel. Tom Tiepermann en Dennis Janssens, de drijvende krachten achter het Antwerp Poster Festival mochten de dag afsluiten. Er komt in 2020 trouwens een nieuwe editie van het APF. Waar en hoe is nog niet gekend…

Dimitri Castrique van Monalisa over de packaging redesign voor Soubry.

Analoog

Opvallend was dat zowel Dimitri Stevens als Nigel French, beiden bezoekers van de Adobe MAX, benadrukten hoeveel aandacht er op het Community Pavilion ging naar analoge, ambachtelijke technieken. Augmented Reality? Yeah, OK. Zeefdrukje van je ontwerp? Awesome, dude!

Aan de slag

Ook Bart heeft nog een uitsmijtertje voor ons. “Geef nieuwe software een kans. Ga eens aan de slag in Dimensions. Dat is echt niet zo moeilijk.” Ik kan Bart alleen maar bijtreden. Het is verleidelijk om je te nestelen in software die je het best beheerst. Maar in een snel evoluerende branche zoals de onze is dat het beste recept om binnen de kortste keren achterop te hinken. En er zijn geen excuses meer… Er zijn opleidingen zat en YouTube bulkt van de tutorials. Aan de slag, dus.

Hands-on workshop in Adobe Fresco met Caroline Vermeir van STUDIO CARO.

Proficiat aan de winnaars

Verder kan ik meegeven dat ons wedstrijdje een geweldig succes was. We konden tien winnaars gelukkig maken met een exemplaar van het unieke boek The Paper Time Machine, een cadeautje van onze sponsor Papyrus. Was je er niet bij? Niet getreurd. We organiseren regelmatig wedstrijdjes waarbij je leuke dingen kan winnen. Dus, blijf JumpLine volgen.

Het was druk op het standje van JumpLine. Heel wat deelnemers waagden hun kans om een exemplaar van The Paper Time Machine te winnen.

Stef Verhoeven
Stef Verhoeven
Stef is grafisch autodidact, zaakvoerder van Argosgrafix en freelance graphic arts journalist voor grafische vakbladen in België en Nederland. “Naast mijn activiteiten als vormgever, vind ik het ontzettend boeiend om te schrijven over vele aspecten van het grafische métier.” Contacteer Stef: stef.verhoeven@jumpline.eu