De Pantone workshop

Een 10-tal drukkerijen verzamelden in ons opleidingslokaal voor een praktische Pantone workshop. Hierin gingen we aan de slag met een aantal concrete uitdagingen.  We delen graag de conclusies na afloop!

Een oefenblad uit de workshop.

Conclusies

1) Voor een duidelijke kleurcommunicatie tussen de verschillende stakeholders is 2° Lab, D50 momenteel de meest valabele optie. Voordelen:

  • Afleiden van (doel)Lab-waardes voor de verschillende grafische producten, voorbeeld afdruk op gecoat papier, niet-gecoat papier, plastics….
  • Vergelijken van 2 sets kleur coördinaten, voorbeeld drukresultaat versus Pantone digitaal, Pantone digitaal versus een waaier, enz.…
  • Niet onderhevig aan veroudering: éénmaal de lab-waarde gekend kan je ze in de toekomst onveranderd blijven gebruiken

Wel speciale aandacht voor het type D50-licht: ga hier UV-licht mee opnemen of niet? Mijn voorspelling voor de toekomst: groeiend belang van een definitie zonder UV-licht (Ledverlichting heeft zo goed als geen UV-aandeel).

2) De scheefgegroeide situatie dat klanten verwachten dat zijn Pantonekleur er op alle producten er hetzelfde moet uitzien, dient rechtgezet te worden. De boodschap zou moeten zijn dat er een afgeleide kleur wordt gedrukt die de ‘best match’ is. De afgeleide drukkleur heeft als doel herkenbaar te zijn voor de klant. Voorbeeld: een krantenadvertentie met Coca-Cola-rood ligt ver van de originele Pantone Coca-Cola-rood maar schept de juiste herkenbaarheid bij de klant: job done!

3) De klant heeft geen boodschap (en kennis) van colorimetrie (D50, Lab…). Toch moet hij op één of andere begrijpbare manier ingelicht worden en kunnen meedenken (persoonlijke suggestie: simulaties van Pantone-kleuren en afgeleide drukresultaten om te bekijken op beeldschermen…)

4) Behoud de controle en vermijd dat je te afhankelijk wordt van één producent. In een monopolie-situatie kan je gevangen geraken, voorbeelden:

  • Pantone wijzigt zijn kleurdefinities
  • Pantone besluit een aanzienlijke vergoeding te vragen om hun naam te gebruiken
  • Pantone vraagt een bijdrage om hun kleurlijst te gebruiken in Adobe-programma’s
  • Jaarlijks word je verplicht om nieuwe kleuren te integreren in je proces

Stap in de goede richting is al dat kleurenpatches worden gestuurd naar designbureaus. Ook drukkerijen kunnen overwegen om zelf digitale kleurwaaiers samen te stellen, gebaseerd op hun productieprocessen.