Op weg naar digitale opvolging

Digitale drukkerij GroenDruk stippelt samen met VIGC de weg uit naar een digitale opvolging van de productie. Een traject dat heel wat inzichten voortbracht en uitmondde in een concreet stappenplan. Dit traject werd mede mogelijk gemaakt met steun vanuit het Industriepartnerschap met VLAIO waarin VIGC actief participeert.

Duurzaamheid in de genen

We ontmoeten Patrick Tonneau, zaakvoerder van GroenDruk, in een landelijk stukje Aalst. Een perfecte locatie voor een digitale drukkerij die duurzaamheid in de genen heeft. Zo doet Groendruk er alles aan om het eigen energieverbruik maximaal onder controle te houden. Het nieuwe pand werd opgetrokken in beton met hoog performante isolatie, de vloerverwarming is op basis van geothermie en verlichten gebeurt met spaarzame leds. Sinds de zomer van 2019 zorgen 138 zonnepanelen ervoor dat GroenDruk zomer en winter gebruik kan maken van zonne-energie. Het energieverbruik liep dankzij deze maatregelen terug tot nog slechts één vijfde van het verbruik van vijf jaar geleden.

Meedenken met de klant

Maar ook als het over drukwerk gaat, wil Groendruk duurzaam zijn. Hoe? Door steevast in dialoog te gaan met de klant en het risico op verlies of miskoop te minimaliseren. “Wij zijn geen online drukkerij”, aldus Patrick Tonneau. “Via het internet worden heel veel verkeerde aankopen gedaan. Wij gaan met onze klanten in dialoog. Wij peilen naar de verwachtingen en willen goed begrijpen waarvoor een drukwerk moet dienen. Wij stellen verschillende alternatieven voor en zoeken ook extern naar oplossingen die het meest aansluiten bij de behoefte.” Dat ‘meedenken met de klant’ is essentieel in de aanpak van GroenDruk en past in een strategie om drukwerk te positioneren als een belangrijk en waardevol instrument. En klanten weten die strategie duidelijk te waarderen. Getuige daarvan is de diverse klantenportefeuille van GroenDruk die onder andere verschillende scholen, bedrijven en diverse voortverkopers (grafisch vormgevers, beletteringsbedrijven…) omvat.

Roadmap naar digitalisering

GroenDruk contacteerde VIGC voor een interne audit. “Door het wegvallen van de nabijheid van de collega’s tijdens Corona werd duidelijk dat de administratieve opvolging van onze productie onvoldoende gedigitaliseerd is”, aldus Patrick Tonneau. VIGC organiseerde een ‘SWAiP!-scan’ waarbij de interne processen tegen het licht werden gehouden en ook het personeel werd bevraagd. “Er is heel wat uit die bevraging voort gekomen, ook dingen die we nog niet wisten. We hebben toen echt drie stappen vooruitgezet”, aldus Patrick Tonneau. De resultaten werden grondig nabesproken tijdens een sessie van een halve dag met een heldere roadmap als resultaat. Hierin wordt de werking uit de doeken gedaan en worden de verschillende stappen uitgeschreven in een concrete leidraad. “Het doel is om te komen tot een ‘universele opvolging’ zodat iedereen die hier werkt de productie op de voet kan volgen.”

Digitaliseren heeft geen zin als je daarna toch gewoon hetzelfde blijft doen.

De perfecte match

Over de samenwerking met VIGC is Patrick Tonneau bijzonder tevreden. “De mensen van VIGC kennen de markt beter dan wij. Zij stellen de juiste vragen en kunnen het aanbod matchen met onze ideeën. Wij hadden zelf een oplossing vooropgesteld. Het traject met VIGC heeft ons bevestigd in die keuze.” Ook de samenwerking met Carl Van Rooy, Senior Innovation Consultant bij VIGC, werd bijzonder gewaardeerd. “Carl is gestructureerd en ordelijk te werk gegaan. Dat zorgt voor de nodige rust om van zo’n traject een succes te maken.” En wat brengt de toekomst? “We willen voortaan onze werking regelmatig evalueren. Ook plannen we om de digitalisering gestaag verder te zetten. Het is een gefaseerd project”, besluit Patrick.

Stef Verhoeven
Stef is grafisch autodidact, zaakvoerder van Argosgrafix en freelance graphic arts journalist voor grafische vakbladen in België en Nederland. “Naast mijn activiteiten als vormgever, vind ik het ontzettend boeiend om te schrijven over vele aspecten van het grafische métier.”

Contacteer Stef: stef.verhoeven@jumpline.eu