Eye-opener

Eye-Opener – 2017, Nr 1

Eye-Opener - 2016, Nr 9

  • Thoughts and visions during the High-tech printing technology event @AP Antwerp

    Thoughts and visions during the High-tech printing technology event @AP Antwerp

    An Impressive line-up of presenters and participants gathered for a full day of inspiring cases and technology previews of what could be the next Big Bang in print. The brand-new “Campus Spoor Noord” of the Artesis-Plantin Institute served as the host for the first VIGC-event...

  • Nederlandse markt internetdrukkers 1.5 miljard euro

    Nederlandse markt internetdrukkers 1.5 miljard euro

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL. BRANCHE – Volgens topman Haico Meijerink van Drukwerkdeal is de markt voor ‘internetdrukkerijen’ in ons land ongeveer 1.5 miljard euro op een totaal van 5 miljard euro. Dat geeft dus veel kansen. ‘Print is een sunrise industry.’ Haico Meijerink Met in Nederland...

  • Wilco Amersfoort, allesomvattend voor boeken

    Wilco Amersfoort, allesomvattend voor boeken

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL.   BEDRIJVEN – Boekendrukker Wilco bood onlangs een geslaagd onthaal aan zestig leden van de vereniging GSOB. Printmedianieuws mocht ook mee. Alom was er grote affiniteit met ‘het vak’; bij medewerkers en gasten. Drukkers, binders en managers gingen met vakkundige rondleiders door...

  • Xerox versterkt VIGC partnership netwerk

    Xerox versterkt VIGC partnership netwerk

    Xerox, gekende leverancier van copiers, printers en high end printing systemen is strategisch partner geworden van VIGC. Met haar activiteiten versterkt Xerox het VIGC strategisch partnership netwerk en kan het samen met VIGC bijdragen tot het verspreiden van kennis en know how rond digitaal printen,...

Eye-Opener - 2016, Nr 8

  • MICROSOFT, HET NIEUWE APPLE

    MICROSOFT, HET NIEUWE APPLE

    CROSSLINK – JUMPLINE. Tijdens zijn jongste event in New York pakte Microsoft uit met de introductie van de Surface Studio, een desktop PC (jawel) bestemd voor de creatieve professional. En het moet gezegd, het ding ziet er onnoemelijk cool uit. Waar de innovatie bij Apple zich...

  • Scholma 2.0 verbindt offline met online

    Scholma 2.0 verbindt offline met online

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL.   PRODUCTIE INNOVATIE – ‘We zijn ons aan het voorbereiden op de toekomst’, zegt directeur Martin Scholma. Zijn bedrijf zoekt het in de combinatie van drukwerk met online oplossingen. ‘Met een app van VEEEW kunnen we méér informatie uit drukwerk halen.’ Eerst...

  • Markt internetdrukkers consolideert in rap tempo

    Markt internetdrukkers consolideert in rap tempo

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL. BEDRIJVEN -Wie zijn grootste internetdrukkers van ons land? ‘De top tien bestaat niet meer’, zegt ceo Hans Scheffer van Helloprint. Immers, de drie grote jongens groeien snel, de rest blijft ver achter. Wie zijn de vijf grootste spelers? Drie jaar geleden (2013)...

  • Printmedia zonder ICT te ‘daten’ is onmogelijk

    Printmedia zonder ICT te ‘daten’ is onmogelijk

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL.   OPINIE – Printmedia bedrijven kunnen niet meer overleven zonder een behoorlijk portie ICT. Welke positie heeft ICT in de balans tussen management, verkoop en productie? Meer ‘daten’? De ‘vernietigende’ invloed van ICT is alom bekend. Niet alleen in printmedia maar in vrijwel alle produktie-...

Eye-Opener - 2016, Nr 7

  • Het Congres 2016 – Powered by VIGC

    Het Congres 2016 – Powered by VIGC

    Vorige week woensdag 5 oktober hielden we ons jaarlijks congres. Dit jaar kozen we voor de oude bierbrouwerij van Lamot in Mechelen. Toplocatie waar de sfeer van de oude brouwerij met een moderne hedendaagse congresruimte voor een aangenaam kader zorgde. Niets werd aan het toeval...

  • Enquête Het Congres 2016

    Enquête Het Congres 2016

    Voor de eerste keer hebben we tijdens Het Congres een kleine enquête laten uitvoeren. De enquête werd technisch ondersteund door Duomedia en uitgevoerd door de studenten met de Ipad van Reshuffle. Het idee was om op een laagdrempelige manier enerzijds de dienstverlening van het VIGC...

  • Vervolg! Reeks over Lak- en vernisafwerking.  Deel 2. ICC-kleurprofielen voor workflows met lak- of vernisafwerking.

    Vervolg! Reeks over Lak- en vernisafwerking. Deel 2. ICC-kleurprofielen voor workflows met lak- of vernisafwerking.

    In een eerste deel uit deze reeks gepubliceerd in onze vorige Eye-Opener werd het effect van een lakafwerking op de gedrukte kleur onder de loupe genomen. Hierin werd de toename in kleurkracht door glanslak en het optreden van specifieke kleurverschuivingen toegelicht. Aansluitend evalueren we in...

  • De vele gedaantes van digital publishing

    De vele gedaantes van digital publishing

    Wat is digital publishing in godsnaam? De nagel op de kop, zou ik zo zeggen. Digitaal publiceren kenmerkt zich door een ruime verscheidenheid, gaande van de mobile app op onze smart phone tot een blog in WordPress. En voor elk van deze gedaantes is er een...

Eye-Opener – 2016, Nr 6

  • VIGC op Sign2Com

    VIGC op Sign2Com

    Een staalkaart bieden van de wereld van visuele communicatie en signage. SIGN2COM maakt deze ambitie meer dan waar, al meer dan twee decennia lang. Zodat u steeds weer helemaal mee bent met de trends van vandaag én de hypes van morgen. Hoe ver gaat visuele...

  • Gebruikte offsetplaten leveren geld op

    Gebruikte offsetplaten leveren geld op

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL. BRANCHE – Door het terugwinnen en voor hergebruik geschikt maken van aluminium gebruikte offsetplaten wordt een goede bijdrage aan het milieu geleverd. Roba Metals is gespecialiseerd in het recyclen van aluminium waarvan offsetplaten een belangrijk onderdeel zijn als grondstof voor haar eigen...

  • Opinie: einde papieren poster in zicht?

    Opinie: einde papieren poster in zicht?

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL. OPINIE – Herman Hartman, hoofdredacteur van het vakblad SignPro Benelux opende in de 3e editie van dit jaar met een artikel over ‘groei digitale schermen in buitenreclame’. We gingen op onderzoek uit bij diverse bronnen rondom posters en digitale schermen. Kopbeeld: volgens Ooha Media grootste...

  • ADOBE JUNE 2016 CC RELEASE

    ADOBE JUNE 2016 CC RELEASE

    CROSSLINK – JUMPLINE. Als je de alert ziet knipperen in het Creative Cloud venster, dan weet je ondertussen hoe laat het is. Tijd om de apps bij te werken, want  Adobe heeft een nieuwe release klaar. Wat er deze keer zoal in de download zit? Enkele leuke nieuwe features vooral voor...

Eye-Opener – 2016, Nr 5

  • Het Congres

    Het Congres

    Veranderend klantengedrag. Kansen voor de grafische industrie! Wij geloven in de kracht van de grafische industrie. Print is niet dood! Ons enthousiasme willen we naar de Vlaamse en Nederlandse grafische markt overbrengen op 5 oktober 2016 bij Congrescentrum Lamot in Mechelen. Klik om de mini Congres-site te bezoeken.

  • Toekomst binnen handbereik

    Toekomst binnen handbereik

    Drupa 2016 is een week onderweg. De voorspelling dat in Düsseldorf alle dagen de zon zou schijnen is inmiddels met de nodige regen en donderwolken gelogenstraft, maar het beursklimaat is er niet minder om. Zondag werd al een tussenstand van zo’n 160.000 bezoekers genoteerd –...

  • VIGC bij exclusieve opendeur @ Cimpress Venlo

    VIGC bij exclusieve opendeur @ Cimpress Venlo

    Of ik zin had om op 24 mei met een kleine groep de productievestiging van Cimpress in het Nederlandse Venlo te bezoeken? Ik heb niet lang moeten nadenken! Zoals jullie misschien wel weten is de ‘drukkerij’ in Venlo een versterkte vesting en bijgevolg heel moeilijk...

  • Ghent Workgroup in drupa modus

    Ghent Workgroup in drupa modus

    Mocht het u nog niet opgevallen zijn, drupa, de grootste grafische beurs heeft zijn deuren geopend. Alle grote leveranciers rollen dan de spieren. In de slipstream van dit event lanceert ook Ghent Workgroup het ene persbericht na het andere. Om u up to date te...

Eye-Opener - 2016, nr 4

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen vereenvoudigt de kmo-portefeuille, subsidies voor opleiding & advies

    Agentschap Innoveren & Ondernemen vereenvoudigt de kmo-portefeuille, subsidies voor opleiding & advies

    De kmo-portefeuille is veruit de meest gebruikte en wijdverspreide subsidie voor kmo’s van de Vlaamse Overheid. Dat maakt verbeteringen aan deze subsidie uiteraard des te nuttiger. Daarom lanceerde Agentschap Innoveren & Ondernemen op 1 april 2016 de vernieuwde kmo-portefeuille. De drie belangrijkste verbeteringen even op...

  • Kleurbeheer anno 2016?

    Kleurbeheer anno 2016?

    Tijdens het laatste Fogra Color Management Symposium werd de stand-van-zaken inzake kleurbeheer in verschillende reproductieprocessen gepresenteerd. Een flink stuk van dit 2 dagen durende event werd besteed aan de update aan de norm voor offset-druk, ISO 12647-2:2013. Met daarnaast aandacht voor specifieke toepassingen zoals meerkleurendrukwerk,...

  • Druktechniek bovenaan Drupa-verlanglijstjes

    Druktechniek bovenaan Drupa-verlanglijstjes

    EXPERT AAN HET WOORD. Als we op de Drupa Barometer kunnen vertrouwen, schijnt straks in Düsseldorf alle dagen de zon. De grafische industrie blaakt namelijk van het vertrouwen en er zijn volop investeringsplannen, met bovenaan het lijstje: druktechniek. En vooral: digitale vellenpersen. Wat mogen we...

  • WorkflowPreviewDrupa

    WorkflowPreviewDrupa

    EXPERT AAN HET WOORD. Drupa 2016 draait (nu echt) om workflow Met nog maar een paar weken voor de boeg wordt het tijd om na te denken waar we tijdens Drupa naar gaan kijken. Nieuwe machines natuurlijk. Maar dat het belang van workflow-software groeit is...

Eye-Opener – 2016, Nr 3

  • DRUPA Update: verpakkingsdruk en grootformaat

    DRUPA Update: verpakkingsdruk en grootformaat

    CROSSLINK – PRINTMEDIANIEUWS.NL. Verpakkingsdruk en grootformaat bieden een goed toekomstperspectief, daarover zijn vrijwel alle experts het eens.  Wat zijn de belangrijke trends en speelt Drupa 2016 hierop in? Om te beginnen verpakkingsdrukwerk: eerdergenoemd goed toekomstperspectief blijkt uit de meest recente prognoses. Verpakkingsdrukwerk (vouwkartons, flexibele verpakkingen...

  • De erfenis van ‘the godfather’ van de digitale druk, Benny Landa!

    De erfenis van ‘the godfather’ van de digitale druk, Benny Landa!

    Op het vierde Online Print Symposium in München had ik de kans om samen met 220 andere aanwezigen het levensverhaal van Benny Landa te aanhoren. Het werd een persoonlijk en ook wel bij momenten aangrijpend verhaal. Verwacht geen grote technologische onthullingen in dit artikel. Deze...

  • VIGC in Europees project rond intelligente verpakkingen

    VIGC in Europees project rond intelligente verpakkingen

    COST staat voor het Europees netwerk inzake wetenschap en technologie. Met dit netwerk ondersteunt Europa wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen die op hun beurt moeten leiden tot nieuwe concepten en producten. Landen waar minder ruimte is voor onderzoek kunnen hiermee aansluiting zoeken bij de meer geïndustrialiseerde...

  • Case Study – Spectaculaire groei voor Deense online drukker LaserTryk.dk

    Case Study – Spectaculaire groei voor Deense online drukker LaserTryk.dk

    Een opmerkelijk verhaal dat ik toch even met jullie wil delen is dit van LaserTryk.dk. Niet bekend in België maar wel met voorsprong de grootste online drukkerij in Denemarken en met uitbreiding Zweden en Noorwegen. Met 5,6 miljoen inwoners mag Denemarken als een van de...

Eye-Opener – 2016, Nr 2

  • VIGC lid Typografics genomineerd als Trends Gazelle (Oost-Vlaanderen)

    VIGC lid Typografics genomineerd als Trends Gazelle (Oost-Vlaanderen)

    CROSSLINK Elk jaar nomineert Trends de snelst groeiende bedrijven in de verschillende provincies. Dit jaar werd – voor het eerst – ook Typografics uit Hamme (Oost-Vlaanderen) in deze lijst opgenomen. Toevallig of niet gebeurt dit net in het 25ste levensjaar van het bedrijf. Typografics is...

  • De steile opgang van geavanceerd zeefdrukken

    De steile opgang van geavanceerd zeefdrukken

    Op afgelopen AFIP-conferentie (advanced functional and industrial printing) werden we aangenaam verrast door de positieve attitude en het zelftrouwen van de zeefdrukkers. Natuurlijk is een aanzienlijk deel van de grafische zeefdrukproductie naar het verre Oosten verhuisd, maar lokaal blijken zeefdrukkers aan de weg te timmeren...

  • Waarom web-to-print meer dan ooit belangrijk is voor de grafische industrie

    Waarom web-to-print meer dan ooit belangrijk is voor de grafische industrie

    Het VIGC is samen met zijn partners, waaronder Febelgra, reeds meer dan een jaar intensief bezig om e-commerce binnen de grafische sector te stimuleren. Het succes van de web-to-print events van vorig jaar bewijst dat er nog steeds nood is aan informatie rond dit thema....

  • Heidelberg heeft een nieuwe pers: Primefire 106

    Heidelberg heeft een nieuwe pers: Primefire 106

    “Schrijf nou alsjeblieft niet: ‘Heidelberg heeft een nieuwe pers’”, vroeg Stephan Plenz vorige maand nog tijdens zijn presentatie: “Want daar gaat het uiteindelijk niet om.” Maar toch: Heidelberg heeft een nieuwe pers – en wat voor een. De ‘Primefire 106’ is een industriële inkjet-vellenpers op...

Eye-Opener - 2016, Nr 1

  • VIGC Eye-Opener. Vernieuwde inhoud in een nieuw jasje!

    VIGC Eye-Opener. Vernieuwde inhoud in een nieuw jasje!

    Beste lezer, zoals u al merkte zit onze nieuwsbrief in een volledig nieuw jasje. Maar daar blijft het niet bij! Ook de inhoud hebben we onderhanden genomen om u als lezer nog meer exclusieve en kwalitatieve content te bieden. Wat kan je vanaf nu allemaal...

  • Massa personalisatie en de mogelijkheden voor de grafische industrie

    Massa personalisatie en de mogelijkheden voor de grafische industrie

    Personalisatie van producten begint steeds meer aan terrein te winnen. De nieuwe jonge generatie koopkrachtige consumenten zijn steeds meer op zoek naar meerwaarde en ‘unieke eigen dingetjes’ zijn daarbij heel erg in. Het op maat maken van producten in kleine oplagen, meestal één stuk, is...

  • Alternatieven voor Adobe CC

    Alternatieven voor Adobe CC

    Laat het duidelijk zijn: de Creative Cloud van Adobe biedt een weelderig uitgebreide set tools voor ontwerpers en omvat kleppers als Photoshop en Illustrator, zonder meer standaarden in de creatieve industrie. Maar een abonnement op de Creative Cloud kost een aardige stuiver en, effe serieus...

  • Nieuwe kansen dankzij marketingautomatisatie

    Nieuwe kansen dankzij marketingautomatisatie

    In de Verenigde Staten is marketingautomatisatie al jaren met een onstuitbare opmars bezig en ook in Europa groeit de belangstelling snel. Marketingautomatisatie is uitermate geschikt voor een bedrijfstak die goed is in service, dienstverlening, strakke deadlines en heldere workflows – zoals de grafische industrie. Waarvoor...

Eye-Opener - 2015, Nr 10

  • ‘Druck in deiner Stadt’: e-portaal oplossing voor de lokale drukkerij

    ‘Druck in deiner Stadt’: e-portaal oplossing voor de lokale drukkerij

    Case Study W2P.pro Lokale drukkerijen kunnen met hun beperkte budget meer bereiken dan ze zelf denken! Het idee achter het concept van de in Keulen gelegen drukkerij Hemmersbach Druck GmbH klinkt als muziek in de oren voor de lokale drukkerij. Volgens Thomas Wieneritsch, verantwoordelijke voor...

  • De ICJ-conferentie 2015

    De ICJ-conferentie 2015

    De ICJ-conferentie (Inkjet Engineering and Inkjet Chemistry) in Düsseldorf wordt georganiseerd door onze landgenoot Peter Buttiens. Hij is er in geslaagd deze conferentie uit te bouwen tot het grootste inktjet evenement ter wereld, proficiat daarvoor! Het leuke aan de ICJ-conferentie is de mix tussen een...

  • Samenwerking met Printmedianieuws.nl

    Samenwerking met Printmedianieuws.nl

    Het VIGC gaat uitgebreid samenwerken met Printmedianieuws.nl. Vooral op het gebied van content zal de samenwerking merkbaar zijn. Maar we gaan meer doen. We beginnen al in januari met op regelmatige basis passende content uit te wisselen voor zowel ons beider websites als nieuwbrieven. Daarbij...

  • Report: Evolutions in food packaging printing

    Report: Evolutions in food packaging printing

    In the “kind & gezin academy” building the first VIGC-IARIGAI network meeting took place. During the “Design for food”-project the VIGC has gained experience in the field of food packaging printing. A network meeting on this topic seemed a good idea to explore the current...

Eye-Opener – 2015, Nr 9

Eye-Opener – 2015, Nr 7

  • Van multichannel naar omnichannel

    Van multichannel naar omnichannel

    ‘De nieuwe klant’ verwacht een omnichannel benadering! Wat is hierbij de rol van de recentste (mobiele) betalingsmogelijkheden? Ga naar eender welk event rond marketing en de term ‘omnichannel’ zal meermaals gebruikt worden. Omnichannel, ofwel de geëvolueerde variant van multichannel, is een nieuwe manier van kijken....

  • LabelExpo, Adobe MAX en start VIGC PDF-project

    LabelExpo, Adobe MAX en start VIGC PDF-project

    Weinig verwantschap zal u denken. En u heeft gelijk! De thema’s op zich hebben weinig met elkaar gemeen, maar de periode waarin ze mekaar opvolgden en de VIGC aanwezigheid op elk van hen wel. LabelExpo Van 29 september tot 2 oktober vond Labelexpo plaats. LabelExpo...

  • IARIGAI 2015

    IARIGAI 2015

    De jaarlijkse IARIGAI-conferentie is een mooie waardemeter om eens te kijken hoe het met onderzoek in de grafische industrie gesteld is. Dit jaar werd de conferentie gehost door het Finse VTT met op het programma 40 research-papers rond communicatie, print en media. Duidelijk wordt al...

  • Digitaal wint terrein in de etikettenprintmarkt

    Digitaal wint terrein in de etikettenprintmarkt

    PARTNERBERICHT Konica Minolta presenteert tijdens Labelexpo 2015 zijn eerste volledig digitale systeem voor het bedrukken van etiketten. Hiermee dicht Konica Minolta het gat tussen digitale entry-level en high-end printsystemen voor etiketten. De bizhub PRESS C71cf is ideaal voor kleine tot middelgrote opdrachten voor een aantrekkelijke...

Eye-Opener - 2015, Nr 6

  • VIGC @ GetSmart: een geslaagd huwelijk & event

    VIGC @ GetSmart: een geslaagd huwelijk & event

    GetSmart zegt u misschien niet zo veel, de Trends Top Grafische Gazellen mogelijk wel? Sinds 2009 organiseert Grafisch Nieuws in samenwerking met Trends magazine de Trends Top Grafische Gazellen. Doel van dit event is om de snelst groeiende grafische bedrijven in hun gewenst te belonen...

  • Web-to-print oplossingen. Wat bepaalt uw keuze?

    Web-to-print oplossingen. Wat bepaalt uw keuze?

    Zoekt u een web-to-print partner, dan is het zoals met alles belangrijk om een goede toekomstgerichte keuze te maken. Deze keuze hangt af van een aantal factoren. Uiteraard speelt kostprijs een prominente rol. Maar zoals eerder al meerdere keren aangehaald tijdens het W2P.pro project, is...

  • Impact van ‘Flash-impasse’ op web-to-print oplossingen?

    Impact van ‘Flash-impasse’ op web-to-print oplossingen?

    Er is de laatste tijd veel te doen rond het al dan niet voortbestaan van Flash. Het aantal updates dat Adobe de laatste maanden van zijn software heeft gelanceerd, is niet meer op één hand te tellen. Veiligheidsproblemen zouden aan de oorzaak hiervan liggen. Mozilla...

  • Ontdek de derde generatie high-chroma productieprintsystemen

    Ontdek de derde generatie high-chroma productieprintsystemen

    PARTNERBERICHT De kleurenproductieprintmarkt groeit gestaag. De toenemende vraag naar het afdrukken van afbeeldingen en fotoalbums van digitale camera’s, maar ook de vraag naar het combineren van online en gedrukte communicatie, neemt de behoefte aan nauwkeurige reproductie van RGB-werkprocessen snel toe. Er bestaat geen twijfel over...

Eye-Opener - 2015, Nr 5

  • Weer een geslaagd Web-to-print ExpertenNetwerk

    Weer een geslaagd Web-to-print ExpertenNetwerk

    Web-to-print in een B2B-omgeving De ruime belangstelling voor het expertennetwerk, op 3 juni bij Canon in Diegem, bewijst dat web-to-print wel degelijk leeft in de Belgische grafische wereld.

  • Case Study W2P.pro: Sportsizer, je eigen ‘held’ op ware grootte

    Case Study W2P.pro: Sportsizer, je eigen ‘held’ op ware grootte

    Introductie Daelprinting is een digitale grootformaatdrukkerij opgestart in de jaren ’60 met roots in de zeefdrukindustrie en het beletteren van panelen. Door de grote uitbreiding van het aantal winkelketens in de jaren ‘90 en de sterk evoluerende printtechnologie in de jaren 2000, is men sterk...

  • FESPA 2015

    FESPA 2015

    Car wrapping, Dye sublimation, Direct-to-garment , Industrial Inkjet: met Fespa 2015 in Keulen vond het grootste Europese event plaats voor zeefdruk, digitaal en textiel. Uit het grote aanbod selecteerden we voor u volgende interessante items en trends:

  • Schakel een versnelling hoger met Callas pdfToolbox in MultiPress

    Schakel een versnelling hoger met Callas pdfToolbox in MultiPress

    PARTNERBERICHT Een correcte drukklare pdf is een belangrijke bouwsteen voor een efficiënte productie en dus een tevreden klant. Daarom is het opsporen van fouten een belangrijk aspect dat MultiPress in uw workflow integreert. Hiervoor maakt Dataline Solutions gebruik van de pdfToolbox-technologie van Callas.

Eye-Opener - 2015, Nr 4

Eye-Opener - 2015, Nr 3

Eye-Opener - 2015, Nr 2

  • PDF/X-4 anno 2015

    PDF/X-4 anno 2015

    De kenners zullen bevestigen dat er op gebied van PDF de laatste jaren een en ander is geëvolueerd, ook al lijkt aan de oppervlakte dat er niet veel is veranderd. Binnen ISO, de organisatie die heel wat internationale standaarden heeft ontwikkeld voor de grafische industrie...

  • W2P.pro Case Study: druck.at

    W2P.pro Case Study: druck.at

    ‘Oostenrijkse druck.at, het bewijs dat e-commerce opgestart vanuit een traditionele omgeving succesvol kan zijn!’ Succesvolle transitie van klassieke drukkerij naar online drukkerij Als we over succesvolle online drukkerijen spreken, is de kans groot dat het over nieuwe spelers in de markt gaat. We bedoelen hiermee...

Eye-Opener – 2015, Nr 1

Eye-Opener - 2014, Nr 10

Eye-Opener - 2014, Nr 9

  • CWF 2014, dag 1

    CWF 2014, dag 1

    Het Creativity World Forum (CWF) is altijd goed voor een gezonde dosis inspiratie en nieuwe ideeën. CWF heeft geen rechtstreekse link met de grafische sector, maar biedt des te meer mogelijkheden om eens verder te denken dan wat we binnen onze vier bedrijfsmuren gewoon zijn....

  • CWF 2014 – Dag 2

    CWF 2014 – Dag 2

    Hierbij een kort verslag van twee interessante sprekers op dag twee: Ricardo Semler en Tom Kelly. De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler was zonder twijfel één van de meest inspirerende sprekers op de tweede dag van het Creativity World Forum in Kortrijk. Als CEO en hoofdeigenaar...

  • Verslag IARIGAI 2014

    Verslag IARIGAI 2014

    Het Welsh Center for Printing and Coating fungeerde als gastheer voor de jaarlijkse conferentie van IARIGAI, de internationale vereniging van onderzoeksorganisaties voor de grafische industrie, waar het VIGC ook lid van is. In het aanbod zaten dit jaar een flink aantal presentaties uit de wereld...

Eye-Opener - 2014, Nr 8

  • Lynda Weinmann

    Lynda Weinmann

    In juni 2014 vond PePcon plaats. Een verslag van deze conferentie kan u in onze vorige Eye-Openers terugvinden. Een bijzondere sessie, waar we het nog niet over gehad hebben, is die van Lynda Weinmann. Die naam op zich zegt u misschien niets, maar als ik...

  • De toekomst van drukwerk/print: integratie

    De toekomst van drukwerk/print: integratie

    Het symposium van het CrossMedia Innovation Center (CMIC) bij RIT (Rochester Institute of Technology) is altijd een interessant gegeven om te zien wat er allemaal gebeurt in de wereld, waar de academische én professionele wereld mee bezig zijn, of van wakker liggen. En, vanop een...

Eye-Opener - 2014, Nr 7

  • PePcon 2014: Adobe Kuler, GREP, In5 en ‘power buddies’

    PePcon 2014: Adobe Kuler, GREP, In5 en ‘power buddies’

    Na de eerste pré-conferentiedag (zie vorig artikel) is het dus tijd voor de eigenlijke conferentie zelf. Waar de zaal al goed vol zat op de pré-conferentie, waren alle 650 zitjes (bij benadering, niet exact geteld) echt bezet, zoals u op de foto kan zien. Adobe...

  • Pepcon 2014, de EPUB Bootcamp ervaring

    Pepcon 2014, de EPUB Bootcamp ervaring

    Zondag 15 juni, na een lange vlucht en een nachtje slapen klaar voor een eerste dag PePcon. Officieel begint de conferentie pas op maandag, maar voor de echte fanatiekelingen (zoals wij dus) is er een préconferentie event, de ‘bootcamps’ genaamd. Uiteindelijk is er keuze uit...

Eye-Opener - 2014, Nr 6

  • Kostenmodellen voor e-publishing

    Kostenmodellen voor e-publishing

    E-publishing is een term die vele ladingen dekt. En een lading waarbij het niet altijd even duidelijk is wat nu de uiteindelijke kosten zijn voor het publiceren van een boek, magazine of e-brochure. In kader van Paper-to-X (P2X), een door IWT gesubsidieerd project, heeft VIGC...

  • Hoe een goed product ontwerpen? SCIN!

    Hoe een goed product ontwerpen? SCIN!

    Een nieuw product ontwikkelen is niet zo evident: met wie moet je eigenlijk allemaal rekening houden? ‘User centered design’, met dus een belangrijke nadruk op de uiteindelijke gebruiker, is al een tijdje in. Maar recent is er ook een nieuwere beweging: stakeholder centered innovation, waarbij...

Eye-Opener - 2014, Nr 5

  • Online Print Symposium München

    Online Print Symposium München

    Op het online print congres (15 en 16 mei) in München hebben 150 deelnemers, voornamelijk uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zich gebogen over web2print (web-to-print, W2P, …) en wat dit betekent, en op korte termijn kan gaan betekenen, voor de grafische industrie. Interessant aan dit...

  • Overzetten van inkt begint bij de designer! Juiste keuzes maken is essentieel

    Overzetten van inkt begint bij de designer! Juiste keuzes maken is essentieel

    Relatie tussen maximale inktbezetting en droogtijd in kaart gebracht U kent het probleem wellicht: drukinkt die niet volledig droog is en daardoor ‘overzet’ naar een ander vel tijdens het stapelen of het vouwen. Velen beschouwen dit als een drukprobleem, maar eigenlijk ligt de oorzaak én...

Eye-Opener - 2014, Nr 4

Eye-Opener - 2014, Nr 3

  • Grafische industrie aantrekkelijker dan gedacht?

    Grafische industrie aantrekkelijker dan gedacht?

    Perceptie is alles, u kent die gevleugelde woorden waarschijnlijk wel. En zo is het ook met de grafische industrie: de perceptie is dat het slecht gaat met de grafische industrie. Wat ook door een aantal cijfers wordt bevestigd. Maar met cijfers moet je altijd opletten,...

  • Database publishing en automatisering

    Database publishing en automatisering

    Recent kregen we een interessante vraag van een van onze leden. Het ging om het ter beschikking stellen van data voor externe auteurs. Die data wordt dan in publicaties (bv. in Adobe InDesign) ingevoerd om de finale opmaak te kunnen maken. Dit kan een gedrukte,...

Eye-Opener - 2014, Nr 2

  • De toekomst van ebooks: schizofreen en veelzijdig, deel 2

    De toekomst van ebooks: schizofreen en veelzijdig, deel 2

    Lees eerder (deel 1) Kopen vs abonnementenmodel Een belangrijk deel van de presentaties ging over de grote vraag: hoe ebooks vermarkten en dan vooral: moeten we overstappen op een abonnementenmodel, à la Spotify, versus een aankoopmodel? De algemene teneur was dat er zeker een mogelijkheid...

  • De toekomst van ebooks: schizofreen en veelzijdig, deel 1

    De toekomst van ebooks: schizofreen en veelzijdig, deel 1

    Gelijktijdig met ‘Book Expo of America’ organiseerde IDPF, de organisatie achter het EPUB-formaat, een conferentie over ebooks en vooral over de toekomst van ebooks. En die toekomst is enerzijds schizofreen en anderzijds zeer veelzijdig. Een markt in volle ontwikkeling dus. Schizofreen Ebooks zijn schizofreen. Het...