Trendwatching

Tijdig opportuniteiten zien, maar ook bedreigingen kunnen detecteren? Op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de grafische sector, zonder dat het u te veel tijd vraagt…

Het VIGC helpt u hierbij. Met een collectieve dienst van trendwatching, exclusief voor al haar leden. Of met een gericht advies, afgestemd op uw situatie en of uw problematiek.


Trendwatching

Bron van voorgeselecteerde informatie – Ahead of time. In no time.

Het VIGC publiceert voor u regelmatig voorgeselecteerde informatie over technologische en andere evoluties in de grafische industrie: een trendwatching selectie uit binnen- en buitenlandse vakpers, congressen en andere bronnen.

VIGC Eye-Opener, onze nieuwsbrief

VIGC Eye-Opener is de nieuwsbrief van het VIGC. Hierin komen volgende thema’s aan bod:

  • Nieuwe technologische ontwikkelingen in de markt;
  • De meest relevant bevindingen van bezoeken aan conferenties en beurzen;
  • Conclusies uit eigen onderzoek;
  • Best practices voor een proactief kwaliteits- en efficiëntiebeleid.

VIGC Eye-opener verschijnt op regelmatige basis en wordt exclusief verdeeld onder de leden.

Wilt u toegang tot onze nieuwsbrief?

Om toegang te krijgen tot deze sectie moet u zich eerst aanmelden (enkel voor leden van VIGC).

Is uw bedrijf of organisatie nog geen lid van het VIGC? Activeer dit dan snel hier. Lidgeld begint al vanaf 160 euro per jaar/per organisatie.

top


Advies op maat

Trends en uw bedrijf: naast onze collectieve dienstverlening op het vlak van trendwatching, bieden we ook diensten op maat aan.

Een doelgerichte interne brainstorm over de toekomst van de grafische sector, over de mogelijke impacten voor uw bedrijf of organisatie kan een zeer verrijkend onderdeel zijn van een strategische oriëntatie-oefening.

Wij faciliteren deze brainstorm vanuit onze brede kijk naar de veranderingen in grafische communicatie, zowel op het vlak van technologische evoluties als aangaande vernieuwingen en trends in toepassingsdomeinen.

Hoe gaan we te werk? Na een verkennend gesprek leggen we plan van aanpak voor. We doen voorbereidend opzoekwerk om doelgerichte insights te identificeren die de brainstormsessies kunnen oriënteren en verrijken.

Discretie en geheimhouding zijn evident. We ondertekenen indien gewenst een geheimhoudingsverklaring.

Vrijblijvende interesse? Neem dan contact op.

Lode Vlayen – lode.vlayen@vigc.be – +32 (0)498 57 00 29

top


Seminaries

De agenda met onze seminaries vindt u hier.

top

Studies

  • VIGC studie over spectrofotometers: accuraatheid kan een nachtmerrie zijn

    VIGC studie over spectrofotometers: accuraatheid kan een nachtmerrie zijn

    9 september 2008) Kwaliteitsbeoordeling in de grafische industrie hangt bijna volledig af van het gebruik van spectrofotometers. Drukkers gebruiken ze om hun productie te controleren, klanten om een geleverde job te beoordelen. Kwaliteitseisen worden altijd maar strikter en de spectrofotometer bepaalt of een job aanvaard...

  • PDF naar EPUB-conversietools: gemiddeld 30%

    PDF naar EPUB-conversietools: gemiddeld 30%

    EPUB validatietools geven tegenstrijdige resultaten Het lijkt een ideale manier om snel een archief van boeken om te zetten naar e-books: conversietools van PDF naar EPUB. Maar een uitgebreide test van het VIGC toont aan dat dit helemaal niet zo evident is. De beste tool behaalde...

  • VIGC test PDF-viewers

    VIGC test PDF-viewers

    Meeste tools falen en geen enkele iPad PDF app is betrouwbaar voor grafische toepassingen UPDATE (27/4): bekijk ook onze oplossing voor dit probleem: de VIGC PDF-viewer Check! Turnhout,  1 april 2011 – Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) heeft in een uitgebreide test een heel...

  • VIGC-studie onderzoekt betrouwbaarheid van myPANTONE op iPhone

    VIGC-studie onderzoekt betrouwbaarheid van myPANTONE op iPhone

    Tests onthullen kleuraccuraatheid van nieuwe applicatie VIGC, het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie, heeft de nieuwe myPANTONE voor iPhone getest op zijn betrouwbaarheid als kleurreferentie. PANTONE  profileert zichzelf als de autoriteit op het vlak van kleur, waardoor de verwachtingen natuurlijk hooggespannen zijn. Toen ik hoorde...

Selectie van de week

  • 29/05/2016

    29/05/2016

    Innovatie: drie problemen en de oplossingen daarvoor Waarom lukt het bedrijven niet om te innoveren? In het gelinkte artikel vindt u drie belangrijke redenen én wat u er aan kan doen. Marketing automation: mogelijke pijnpunten De afgelopen jaren is er al veel geschreven over ‘marketing...

  • 23/05/2016

    23/05/2016

    Cijfers uit Duitsland: digitaal groeide met meer dan 80% in 2015 Vorige week werden in Duitsland de jaarcijfers van de grafische industrie in 2015 voorgesteld. Een aantal interessante gegevens: digitaal groeide met meer dan 80% tov 2014 (484 miljoen euro), maar offset blijft met een...

  • 17/05/2016

    17/05/2016

    Innovatietips van Walt Disney en Steve Jobs Er zijn grote parallellen tussen Walt Disney en Steve Jobs. Wat kunnen we van hen leren op het vlak van innovatie? In het gelinkte artikel vindt u 5 goede tips. En zeker de vijfde is een zeer belangrijke:...

  • 09/05/2016

    09/05/2016

    Consumenten vertrouwen papier meer dan digitaal In Canada werd onlangs een studie uitgevoerd naar de houding van consumenten ten opzichte van advertenties en reclame. En wat blijkt: consumenten hebben een groter vertrouwen in papier dan in digitale advertenties. Advertenties in kranten, in tijdschriften en gedrukte...

Presentaties

  • Presentaties

    Op regelmatige tijdstippen geeft VIGC presentaties op externe events. Deze presentaties kunnen technologisch getint zijn, maar kunnen ook gaan over de toekomst van de grafische industrie. Alle deze presentaties zijn ‘open’ en kunnen online bekeken worden op de VIGC SlideShare-pagina.

Netwerk-events

  • Paper-to-X, mei 2014

    Paper-to-X, mei 2014

    Tijdens dit ExpertenNetwerk kwamen volgende thema’s aan bod: Resultaten tests met Nested Overlays, Stacking order, HTML import – Didier Haazen, VIGC Android: wordt daar hetzelfde ondersteund als op iPad? – Didier Haazen, VIGC Kostenmodellen voor e-publishing-tools – Didier Haazen, VIGC Interessante e-publishing nieuwtjes en weetjes – Didier Haazen, VIGC...

  • Paper-to-X, november 2014

    Paper-to-X, november 2014

    Tijdens dit ExpertenNetwerk kwamen volgende thema’s aan bod: iOS8 en nieuwigheden in Adobe CC (2014) – Roel Van de Water, Catena Company Update tests VIGC App publishing suite – Didier Haazen, VIGC NIEUW: VIGC EPUB test suite – Didier Haazen, VIGC Verslag PePcon 2014 – Didier Haazen, VIGC De presentatie van Roel...

  • Succesvol 2014 in! Wat hebben we geleerd in 2013?

    Succesvol 2014 in! Wat hebben we geleerd in 2013?

    Het jaarlijkse evenement ‘Succesvol het nieuwe jaar in!’ is een overzicht van de voornaamste bevindingen van de VIGC-consultants en is dus een beetje een ExpertenNetwerk op hormonen. Tijdens ‘Succesvol 2014 in!’, dat samen met Febelgra werd georganiseerd, werden volgende thema’s behandeld door het VIGC: Deel 1:...

  • Succesvol 2015 in! Wat hebben we geleerd in 2014

    Succesvol 2015 in! Wat hebben we geleerd in 2014

    Hieronder vindt u de presentaties die gegeven werden op het evenement van het VIGC en Febelgra. De belangrijkste trends voor u – Eddy Hagen, VIGC 2020 start vandaag – Jocelyn Desreumaux, GRAFOC PDF-update en EPUB test suite (Didier Haazen, VIGC Voedselverpakkingen en migratie: hoe inktreductie kan helpen? – Fons Put, VIGC...

Eye-opener

Algemeen

  • VIGC ontmoet What They Think op Duomedia stand Drupa

    VIGC ontmoet What They Think op Duomedia stand Drupa

    Het VIGC was prominent aanwezig op de Drupa in Düsseldorf. We bezochten oude en mogelijke nieuwe partners die samen met ons het vernieuwde VIGC verder willen uitbouwen. Ook voor het congres van 5 oktober in Lamot te Mechelen werden nuttige contacten gelegd voor zowel het...