Eye-Opener – 2017, Nr 8

NIEUW LOGO YOUTUBE


CROSSLINK – JUMPLINE.

Heb je’t gezien? YouTube heeft een nieuw logo. Niet echt een hele ommezwaai, maar eerder subtiel. Het past binnen het geheel van nieuwe toepassingen, experimenten en ideeën. “Its an evolution, not a revolution” zeggen ze zelf.

Will Paterson heeft zelf een eigen kanaal op YouTube en deze toffe knul geeft je graag zijn visie op het logo (en op logodesign in het algemeen). Én hij maakt een vergelijking met Tinder ;-p

Eenvoud siert

Youtube is niet meer het videokanaal dat het 10 jaar geleden was. Ze bieden verschillende services aan voor kinderen, gamers, red, tv en muziek. Ook de gebruikers zijn veranderd, net als de schermen die ze hanteren. Desktops, laptops, smartphones, tablets, consoles … je vindt ze in alle maten en gewichten. Redenen genoeg om meer eenheid te brengen!

Bij YouTube houden ze het graag simpel. Geen splinternieuw beeldmerk, geen 180° draaien met andere kleuren en vormen. Nee hoor, ze hadden het antwoord op hun rebranding vlak voor hun neus. Het ‘play’-icoon staat nu centraal. Niet meer de Tube, in een rood vlak, maar het play-symbooltje. Easy peasy. Iedereen kende het. En het werkt.

Kan je het nieuwe design nog niet zien? klik dan hier:
https://www.youtube.com/new

Youtube Sans

Eerder dit jaar werd al een tipje van de sluier gelicht toen YouTube op de proppen kwam met een eigen font. De YouTube Sans. YouTube zocht hiervoor hulp bij de mensen van Saffron.
“Due to YouTube’s PR policy, we can’t actively promote the work or give you more information beyond the one available on our website” zegt art director Gabor Schreier ons. M.a.w. ze mochten niks zeggen.

image: Saffron

Zelfs hun play-button is een glyph. En geef toe, je hebt de neiging om er op te klikken.
Dit font gebruikt Youtube voor zijn online communicatie. Helaas is het niet te koop of kan je het niet gebruiken.

Dit artikel werd geheel overgenomen van VIGC contentpartner www.jumpline.eu

Logo-Jumpline-comb